ЕТНОПЕДАГОГІЧНІ АСПЕКТИ КУРСУ «ДИЗАЙН ТА МОНУМЕНТАЛЬНО-ДЕКОРАТИВНЕ МИСТЕЦТВО»
Ключові слова:
народна педагогіка, етнопедагогіка, дизайн, монументально-декоративне мистецтво, професійна підготовка дизайнерів, трипільська культураАнотація
У статті визначено, що особливої у уваги потребує заслуговує питання розв’язання завдань етнопедагогіки засобами етнодизайну. Етнодизайн розглянуто як багатогранне поняття, формотворення і декор з урахуванням національних традицій, що гармонійно інтегрує в собі духовні, культурні, мистецькі, художні, проектні, технічні та етнонаціональні чинники як джерело духовного потенціалу особистості, в якому поєдналися традиційне декоративно-вжиткове мистецтво і сучасні промислові технології. Акцентовано, що в умовах сучасного українського суспільства і освіти, зорієнтованих на розвиток творчої особистості, вихованої на гуманістичних цінностях з урахуванням надбань національної культури, професійна підготовка студентів спеціальності «Професійна освіта. Дизайн» має здійснюватись на засадах етнодизайну.
Прикладами реалізації проблеми визначено введення до змісту навчальних програм дисциплін розділів та тем етнодизайнерського спрямування: у програмі дисципліни «Дизайн та монументально-декоративне мистецтво» фахової підготовки у змістовому модулі «Монументально-декоративне мистецтво» декілька тем пов’язано із українським етнодизайном. Метою цієї дисципліни є не тільки вивчення, систематизація і поглиблення знань із сучасного дизайну, монументально-декоративного мистецтва, українського етносу, а й піднесення рівня національної свідомості та духовності.
З’ясовано, що вивчення студентами спеціальності «Професійна освіта. Дизайн» досягнень Трипільської культури та виконання практичних робіт із виготовлення елементів художньо-естетичного предметного середовища якісно вплинуло на формування проектної художньо-естетичної культури, національної самосвідомості та стало складником їхньої професійної підготовки.
Доведено необхідність використання групових форм роботи та їх організації у процесі етнодизайнерської діяльності, залучення студентів до творчих об’єднань (лекційні заняття в музеях, майстер-класи народних майстрів, участь у виставках, етнофестивалях, конкурсах) та співпраця в системі дизайн-освіти.
Посилання
Budnyk, O. Osoblyvosti ukrajinsjkoji etnopedaghoghiky [Features of Ukrainian ethnopedagogy] [Tekst] / O. Budnyk // Dajdzhest: Shkola-park pedaghoghichnykh idej ta tekhnologhij. – 2002. – # 2. – C. 116-118.2.
Brovchenko A. I. Formuvannja fakhovoji kompetentnosti z osnov etnodyzajnu u majbutnikh uchyteliv trudovogho navchannja [Formation of professional competence on the basics of ethnodizaina in future teachers of labor education] : avtoref. dys. ... kand. ped. nauk : spec. 13.00.02 «Teorija ta metodyka trudovogho navchannja» / A. I. Brovchenko. – K., 2011. – 21 s.
Volkov G.N. Etnopedagogika [Ethnopedagogy]: Ucheb. dlya stud. sred. i vyssh. ped. ucheb. zavedeniy / G.N. Volkov. – M.: Izdatelskiy tsentr «Akademiya», 1999. – 168 s.
Mosijashenko V.A. Ukrajinsjka etnopedaghoghika [Ukrainian ethnopedagogy]: Navch. posib. / V.A. Mosijashenko. – Sumy: VTD «Universytetsjka knygha», 2005. – 176 s.
Palamarchuk L.B. Khrestomatija z etnopedaghoghiky [The textbook on ethnopedagogy] : navch. posib. dlja stud. vyshh. navch. zakladiv / uklad.: L.B. Palamarchuk, T.O. Ghorokhova. – K. : Kyjiv. un-t im. B. Ghrinchenka, 2013. – 416 s.
Steljmakhovych M.Gh. Ukrajinsjka narodna pedaghoghika [Ukrainian folk pedagogy] / M.Gh. Steljmakhovych. – K. : IZMN, 1997. – S. 8–15.