КРИТИЧНЕ МИСЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ: СУТНІСТЬ І ЗМІСТ ПОНЯТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347751Ключові слова:
критичне мислення, майбутні фахівці, сутність поняття, зміст дефініцій, ознаки критичного мислення, компетентнісна підготовка, медіаграмотність, культура безпекиАнотація
У статті здійснено уточнення сутності та змісту поняття «критичне мислення» в контексті професійної підготовки майбутніх фахівців. Актуальність проблеми пояснено тим, що сучасна освіта функціонує в умовах інформатизації, надлишку даних, поширення маніпулятивних впливів і зростання ролі штучного інтелекту в професійній діяльності; це підвищує ризики помилкових суджень і водночас посилює вимоги ринку праці до здатності молодого спеціаліста аналізувати інформацію, обґрунтовувати рішення та відповідально розподіляти ресурси.
Методологічною основою дослідження слугували аналіз і синтез наукових підходів до визначення критичного мислення, порівняння його трактувань у педагогічній та психологічній площинах, а також узагальнення ознак і операцій, що описують його зміст. Узагальнення комплексу джерел дозволило розглядати критичне мислення як усвідомлений, самостійний й рефлексивний психологічний процес пізнання, спрямований на перевірку підстав судження та оцінювання як логіки міркування, так і його результатів; у цьому розумінні воно передбачає виявлення логічних помилок, розрізнення фактів і суджень, формування обґрунтованих висновків і готовність до дискусії. Зміст поняття конкретизовано через інтеграцію базових характеристик: незалежність мислення, опору на факти та їх інтерпретацію, постановку запитань, аргументованість і соціальну природу критичного міркування.
Доведено, що структурно критичне мислення можна описувати через сукупність взаємопов’язаних операцій (аналіз, оцінювання аргументів, вибудовування альтернатив, прийняття зважених рішень) та організаційно-методичні умови його розвитку у ЗВО, зокрема через поетапність «виклик – осмислення – рефлексія» та використання активних методів навчання (проблемні завдання, дискусії, дебати, кейси, проєктна робота).
Посилання
Baranova, I. Shcho take krytychne myslennia ta yak yoho rozvyvaty ? [What is critical thinking and how to develop it?]. Osvitoriia [Osvitoria]. Retrieved from https://osvitoria.media/experience/shho-take-krytychne-myslennya-ta-yak-jogo-rozvyvaty/ [in Ukrainian].
Cluster, D. (2001). What is critical thinking? International Journal About Thinking Development Through Reading and Writing, 4, 15-18.
Dubova, N., & Filimonova, I. (2024). Rozvytok krytychnoho myslennia u maibutnikh fakhivtsiv profesiinoi osvity v haluzi kharchovykh tekhnolohii [Developing critical thinking in future professionals in vocational education in the field of food technology]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia Problems of training a modern teacher], 1 (29), 108-115. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.1(29).2024.305103 [in Ukrainian].
Facione, P. A. (1990). Critical thinking: A statement of expert consensus for purposes of educational assessment and instruction. The Delphi Report. Retrieved from https://vseosvita.ua/library/embed/0100a360-5022.docx.html
Halpern, D. F. (1998). Teaching critical thinking for transfer across domains: Disposition, skills, structure training, and metacognitive monitoring. American Psychologist, 53(4), 449-455.
Halpern, D. F., & Dunn, D. S. (2022). Thought and knowledge: An introduction to critical thinking (6th ed.). Routledge. Retrieved from https://www.taylorfrancis.com/books/mono/10.4324/9781003025412/thought-knowledge-diane-halpern-dana-dunn
Karpenko, O. D. (2020). Sutnist poniattia «krytychne myslennia» ta yoho istoriohenez [The essence of the concept of "critical thinking" and its historiogenesis]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: realii ta perspektyvy [Scientific Journal of the National Polytechnic University named after M. P. Dragomanov. Series 5: Pedagogical Sciences: Realities and Prospects], 77, 107-112 [in Ukrainian].
Klochko, O. (2024). Rozvytok krytychnoho myslennia maibutnikh vchyteliv informatyky ta matematyky z vykorystanniam zasobiv shtuchnoho intelektu [Developing critical thinking skills in future computer science and mathematics teachers using artificial intelligence tools]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems, 72, 14-26. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2024-72-14-26 [in Ukrainian].
Kremen, V. H. (2017). Krytychne myslennia: osvita, tvorchist, tsinnosti [Critical thinking: education, creativity, values]. Kyiv: Instytut obdarovanoi dytyny NAPN Ukrainy [in Ukrainian].
Lipman, M. (1988). Critical thinking: What can it be? Institute of Critical Thinking Resource Publication, 1 (1). Retrieved from http://www.ascd.org/ASCD/pdf/journals/ed_lead/el_198809_lipman.pdf
Lipman, M. (2003). Thinking in education (2nd ed.). Cambridge University Press.
Nadurak, V. (2022). Krytychne myslennia: poniattia ta praktyka [Critical thinking: concepts and practice]. Filosofiia osvity [Philosophy of education], 28 (2), 129-147 [in Ukrainian].
Nikitchenko, O. S., & Tarasova, O. A. (2017). Formuvannia navychok krytychnoho myslennia na urokakh inozemnoi movy [Developing critical thinking skills in foreign language lessons]. Kharkiv: Drukarnia «Madryd» [in Ukrainian].
Paul, R., Elder, L., & Bartell, T. (1997). California teacher preparation for instruction in critical thinking: Research findings and policy recommendations. California Commission on Teacher Credentialing.
Pometun, O. I. (2018). Krytychne myslennia yak pedahohichnyi fenomen [Critical thinking as a pedagogical phenomenon]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 2, 89-98 [in Ukrainian].
Pometun, O., & Sushchenko, I. (2016). Navchaiemo myslyty krytychno [We teach critical thinking]. Dnipropetrovsk: LIRA [in Ukrainian].
Shevtsova, L. S., & Valenkevych, O. V. (2024). Rozvytok krytychnoho myslennia yak zasobu formuvannia movlennievykh umin ta navychok [Developing critical thinking as a means of developing speech skills and abilities]. Ukrainska polonistyka [Ukrainian Polish Studies], 22, 158-166. DOI: https://doi.org/10.35433/2220-4555.22.2024.ped-7 [in Ukrainian].
Terno, S. (2021). Krytychne myslennia ta filosofske usvidomlennia svitu [Critical thinking and philosophical awareness of the world]. Zaporizhzhia: ZNU [in Ukrainian].
Terno, S. O. (2016). Krytychne myslennia: dynamika ta sfera zastosuvannia [Critical thinking and philosophical awareness of the world]. Naukovi pratsi istorychnoho fakultetu Zaporizkoho natsionalnoho universytetu [Scientific works of the Faculty of History of Zaporizhia National University], 46, 310-315 [in Ukrainian].
Tsoma, N. S. (2020). Rozvytok krytychnoho myslennia maibutnikh kvalifikovanykh robitnykiv u protsesi vyvchennia informatsiinykh dystsyplin [Developing critical thinking of future skilled workers in the process of studying information disciplines]. (Extended abstract of PhD diss.). Sumy [in Ukrainian].
Ventura, M., Lai, E., & DiCerbo, K. (2017). Skills for today: What we know about teaching and assessing critical thinking. Pearson.