ФОРМУВАННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ГІГІЄНИ ЯК СКЛАДОВА ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ В УМОВАХ ГІБРИДНОЇ ВІЙНИ

Автор(и)

  • В. Люлька
  • В. Титаренко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347749

Ключові слова:

медіаграмотність, інформаційна гігієна, національно-патріотичне виховання, ЗПТО, законодавча база, гібридна війна, критичне мислення

Анотація

У статті комплексно досліджено проблему інтеграції медіаграмотності та інформаційної гігієни в систему національно-патріотичного виховання учнів закладів професійної (професійно-технічної) освіти в умовах гібридної війни. На основі аналізу сучасних викликів інформаційної безпеки окреслено вразливість учнівської молоді ЗПТО до дезінформаційних впливів, маніпуляцій та інформаційно-психологічних операцій, що цілеспрямовано використовуються державою-агресором для деморалізації населення, розмивання національної ідентичності та дискредитації державних інституцій. Уточнено зміст понять «медіаграмотність» та «інформаційна гігієна» у контексті національно-патріотичного виховання, підкреслено їхній статус як ключових компетентностей громадянина в умовах повномасштабної війни та цифровізації суспільства.

Проаналізовано нормативно-правову базу України, що регулює питання національно-патріотичного виховання, громадянської освіти та інформаційної безпеки в освітньому середовищі, зокрема положення профільних законів, стратегії національно-патріотичного виховання, концептуальних документів МОН України та доктрини інформаційної безпеки. Показано, що вони задають чіткі орієнтири для впровадження медіаосвіти та розвитку критичного мислення учнів як чинника стійкості до ворожих наративів.

Розкрито структуру формування медіаграмотності учнів ЗПТО як складової патріотичного виховання через когнітивний (засвоєння базових понять і механізмів інформаційної війни), емоційно-ціннісний (формування відповідального ставлення до споживання та поширення інформації, розвиток емоційної стійкості) та діяльнісний (оволодіння навичками фактчекінгу, кібергігієни, використання цифрових інструментів перевірки контенту) компоненти. Обґрунтовано методичні підходи до інтеграції медіаграмотнісного компонента в освітній процес ЗПТО: включення відповідного змісту до фахових дисциплін, застосування кейсів, елементів гейміфікації, аналізу реальних інформаційних атак, залучення учнів до створення патріотичного медіаконтенту.

Посилання

Bunetska, I. (2025). Tsyfrovi osvitni resursy dlia profesiinoho rozvytku pedahohiv: dosvid Kytaiu [Digital educational resources for professional development of teachers: the experience of China]. In Adaptyvni protsesy v osviti [Adaptive processes in education]: zb. materialiv (tez dop.) 4-ho Mizhnar. nauk. forumu (pp. 238-243). Kyiv: Yuston. Retrieved from https://enpuirb.udu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/3be869f2-9ac3-4afb-9ac5-1627e91d36e9/content [in Ukrainian].

Cherepovska, N. (2024). Osoblyvosti proiavu patriotyzmu v umovakh tsyfrovizatsii suspilstva, osvity ta informatsiinoi viiny [Peculiarities of patriotism in the context of digitalization of society, education and information warfare]. Problemy politychnoi psykholohii [Problems of political psychology], 15 (29), 50-72. DOI: https://doi.org/10.33120/popp-Vol15-Year2024-155 [in Ukrainian].

Cherepovska, N. I. (2017). Mediaosvitni resursy rozvytku patriotyzmu ta krytychnoho myslennia molodi [Media educational resources for developing patriotism and critical thinking in youth]: navch.-metod. posib. Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/708056/1/cherepovskaPosbMaket2017.pdf [in Ukrainian].

Melnychuk, V. O. (Comp.). (2023). Mediaosvita ta media hramotnist [Media education and media literacy]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Uman: Vizavi [in Ukrainian].

Ministerstvo kultury ta informatsiinoi polityky Ukrainy. Oleksandr Tkachenko: Pytannia pidniattia rivnia mediahramotnosti i krytychnoho myslennia – odne z priorytetnykh [Oleksandr Tkachenko: The issue of raising the level of media literacy and critical thinking is one of the priorities]. Retrieved from https://mcsc.gov.ua/news/oleksandr-tkachenko-pytannia-pidniattia-rivnia-mediahramotnosti-i-krytychnoho-myslennia-odne-z-priorytetnykh [in Ukrainian].

Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2022). Pro zatverdzhennia Kontseptsii natsionalno-patriotychnoho vykhovannia v systemi osvity Ukrainy [On the approval of the Concept of National-Patriotic Education in the Education System of Ukraine]: Nakaz № 527. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0527729-22 [in Ukrainian].

Naidonova, L. A. (Ed.). (2025). Kontseptsiia tsyfrovoi mediaosvity voiennoho ta povoiennoho suspilstva [The concept of digital media education of war and post-war society]. NAPN Ukrainy, In-t sots. ta polit. psykholohii. Kyiv. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745266/1/konseptnaydonova2025maket.pdf [in Ukrainian].

Prezydent Ukrainy. (2017). Pro rishennia Rady natsionalnoi bezpeky i oborony Ukrainy vid 29 hrudnia 2016 roku «Pro Doktrynu informatsiinoi bezpeky Ukrainy» [On the decision of the National Security and Defense Council of Ukraine of December 29, 2016 “On the Information Security Doctrine of Ukraine”]: Ukaz № 47/2017. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/47/2017 [in Ukrainian].

Prezydent Ukrainy. (2019). Pro Stratehiiu natsionalno-patriotychnoho vykhovannia [About the Strategy of National and Patriotic Education]: Ukaz № 286/2019. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286/2019 [in Ukrainian].

Rudenko, Yu. (2023). Formuvannia informatsiinoi hihiieny molodi: Pohliad kriz pryzmu mediahramotnosti [Formation of information hygiene of youth: A view through the prism of media literacy]. Fizyko-matematychna osvita [Physics and mathematics education], 38 (5), 26-31. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-5-004 [in Ukrainian].

Stelmakh, S. (2025). Rol ta tsinnist hromadianskoho suspilstva yak osvitnii vyklyk v konteksti rosiisko-ukrainskoi viiny [The role and value of civil society as an educational challenge in the context of the Russian-Ukrainian war]. In Suchasni paradyhmy sotsialno-humanitarnoho rozvytku [Modern paradigms of socio-humanitarian development]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 196-199). Mykolaiv: MNAU. Retrieved from https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/22888/1/zb-18-11-2025-196-199.pdf [in Ukrainian].

Straihorodska, L. I., Ponomarenko, L. O., & Tarnavska, S. V. (Comps.). (2019). Natsionalno-patriotychne vykhovannia v Ukraini [National-patriotic education in Ukraine]: naukovo-dopomizhnyi bibliohrafichnyi pokazhchyk. Kyiv: DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/717367/ [in Ukrainian].

Verkhovna Rada Ukrainy. (2017). Pro osvitu [About education]: Zakon Ukrainy № 2145-VIII. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Verkhovna Rada Ukrainy. (2022). Pro osnovni zasady derzhavnoi polityky u sferi utverdzhennia ukrainskoi natsionalnoi ta hromadianskoi identychnosti [On the basic principles of state policy in the field of strengthening Ukrainian national and civic identity]: Zakon Ukrainy № 2834-IX. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2834-20 [in Ukrainian].

Volosheniuk, O., Ivanov, V., & Kulchynska, L. (2021). Mediaosvita ta media hramotnist [Media education and media literacy]: pidruchnyk. Kyiv: AUP: TsVP [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Люлька, В., & Титаренко, В. (2025). ФОРМУВАННЯ МЕДІАГРАМОТНОСТІ ТА ІНФОРМАЦІЙНОЇ ГІГІЄНИ ЯК СКЛАДОВА ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ В УМОВАХ ГІБРИДНОЇ ВІЙНИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (18), 200–207. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347749

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ