ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ДО ВИВЧЕННЯ ПИТАНЬ СТАЛОГО РОЗВИТКУ

Автор(и)

  • Л. Гриценко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347747

Ключові слова:

професійна підготовка, педагогічні спеціальності, освіта для сталого розвитку, міжпредметна інтеграція, інтерактивні технології навчання, модернізація освітніх програм, забезпечення якості освіти

Анотація

У статті здійснено теоретико-аналітичне осмислення проблеми професійної підготовки здобувачів вищої освіти педагогічних спеціальностей до викладання питань сталого розвитку як системного напряму модернізації змісту та технологій педагогічної освіти. Актуальність теми зумовлена тим, що вища освіта в Україні поступово переорієнтовується на освіту для сталого розвитку, водночас потребуючи цілеспрямованого посилення відповідних компетентностей і мотивації здобувачів, а також підвищення професійної готовності науково-педагогічних працівників до впровадження ідей сталого розвитку в освітній процес. Проблемне поле доповнюється тим, що на державному рівні освіта для сталого розвитку часто не набуває концептуальної цілісності й може редукуватися до вузько екологічного трактування (а сталий розвиток, як відомо, не зводиться до «поговорили про сортування і розійшлися»). Мета статті полягає в обґрунтуванні ключових напрямів і умов професійної підготовки майбутніх педагогів до викладання питань сталого розвитку на основі узгодження управлінсько-нормативних вимог до підготовки педагогічних кадрів із дидактико-методичними рішеннями сучасної вищої школи. Методологічну основу становить комплекс загальнонаукових методів аналізу, узагальнення та систематизації науково-освітніх джерел, що дозволяє схарактеризувати теоретичні засади освітньої діяльності закладів вищої освіти для сталого розвитку та окреслити перспективи її активізації.

У результаті доведено доцільність доповнення змісту фахової підготовки ідеями сталого розвитку, формування позитивної мотивації здобувачів до здійснення освітньої діяльності в інтересах сталого розвитку, впровадження оптимального поєднання традиційних і інноваційних методів навчання. Визначено організаційно-педагогічні умови такої підготовки: міжпредметний характер ОСР, єдність формальної, неформальної та інформальної освіти, використання інтерактивних технологій і принципів емпауермент-педагогіки.

Посилання

Agenda 21. (1992). United Nations Conference on Environment and Development, Rio de Janerio, Brazil, 3 to 14 June 1992. New York: United Nations. Retrieved from https://sustainabledevelopment.un.org/content/documents/Agenda21.pdf

Boholiubov, V. M. (2011). Kontseptualni pidkhody do formuvannia osvity dlia staloho rozvytku [Conceptual approaches to shaping education for sustainable development]. In Ekolohiia: nauka, osvita, pryrodookhoronna diialnist [Ecology: science, education, environmental protection activities]: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. (Vol. 2, pp. 665-667). Kyiv: NUBIP. Retrieved from http://eco.com.ua/sites/eco.com.ua/files/lib1/konf/3vze/zb_m/t2/tom_2_s07_p_665_667.pdf [in Ukrainian].

Chaikovska, H. B. (2020). Profesiina pidhotovka maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly na zasadakh staloho rozvytku [Professional training of future primary school teachers on the basis of sustainable development]. Naukovyi visnyk Uzhhorodskoho universytetu. Pedahohika. Sotsialna robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Pedagogy. Social Work], 1 (46), 138-141 [in Ukrainian].

Chymbai, L. L., Popkova, L. V., & Lukashova, T. V. (2025). Stan pidhotovky fakhivtsiv pedahohichnykh spetsialnostei u zakladakh vyshchoi osvity: vplyv mekhanizmiv derzhavnoho upravlinnia [The state of training of specialists in pedagogical specialties in higher education institutions: the influence of public administration mechanisms]. Osvitnia analityka Ukrainy [Educational analytics of Ukraine], 2 (34), 16-34. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2025-2-16-34 [in Ukrainian].

Denysiuk, O. Ya., Tytarenko, N. V., Tkachenko, V. V., & Dron, T. O. (2024). Uchytel NUSh ta yoho rol u realizatsii reformy shkilnoi osvity [The NUS teacher and his role in the implementation of school education reform]. Osvitnia analityka Ukrainy [Educational analytics of Ukraine], 3 (29), 49-63. DOI: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2024-3-49-63 [in Ukrainian].

Kabus, N. D. (2016). Resursnyi pidkhid yak pidgruntia sotsialno-pedahohichnoi diialnosti zi staloho rozvytku sotsialnykh hrup [Resource approach as a basis for socio-pedagogical activities for the sustainable development of social groups]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific notes of the Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University. Pedagogy], 1, 10-16. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/NZTNPU_ped_2016_1_4 [in Ukrainian].

Kontseptsiia realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku [Concept for the implementation of state policy in the field of reforming general secondary education "New Ukrainian School" for the period until 2029]: skhvaleno rozporiadzhenniam Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 14.12.2016 r. № 988-r. Nova ukrainska shkola [New Ukrainian School]: vebsait. Retrieved from https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2017/07/konczepcziya.pdf [in Ukrainian].

Koreneva, I. M. (2018). Osvita dlia staloho rozvytku: realii Ukrainy [Education for sustainable development: realities of Ukraine]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Oleksandr Dovzhenko Glukhiv National Pedagogical University. Pedagogical Sciences], 36, 17-24 [in Ukrainian].

Koreneva, I. M., & Merzliak, M. O. (2019). Tsinnosti suspilstva staloho rozvytku yak oriientyry vykhovannia u ZVO [Values of a sustainable development society as guidelines for education in higher education institutions]. In Pryrodnycha osvita i nauka dlia staloho rozvytku Ukrainy: problemy i perspektyvy [Natural Education and Science for Sustainable Development of Ukraine: Problems and Prospects]: zb. nauk. materialiv III Vseukr. nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu (pp. 67-71). Sumy: Vinnychenko M. D. [in Ukrainian].

Learning from Each other: Achievements, Challenges and the Way Forward (2007): Report on progress in implementation of the UNECE Strategy for Education for Sustainable Development. In Sixth Ministerial Conference «Environment for Europe» (Belgrade, 10–12 Oct. 2007). Geneva: United Nations Economic Commission for Europe. Retrieved from https://unece.org/fileadmin/DAM/env/esd/01_Typo3site/ProgressPhaseaIece.belgrade.conf.2007.inf.3.e.pdf

Levchuk, N. V., & Stepaniuk, A. V. (2010). Pidhotovka maibutnoho vchytelia pryrodnychykh dystsyplin do diialnosti v haluzi ekolohichnoi nauky na zasadakh staloho rozvytku [Preparing future science teachers for work in the field of environmental science on the basis of sustainable development]. Naukovi zapysky Ternopilskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Pedahohika [Scientific notes of the Volodymyr Hnatiuk Ternopil National Pedagogical University. Pedagogy], 1, 20-24 [in Ukrainian].

Lutsenko, O. V., & Seminikhina, N. M. (2023). Profesiina pidhotovka maibutnoho vchytelia v konteksti suchasnykh tendentsii rozvytku osvity [Professional training of future teachers in the context of modern trends in educational development]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools], 86, 70-74. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2023.86.12 [in Ukrainian].

Nychkalo, N., Luk’ianova, L., & Khomych, L. (2021). Profesiina pidhotovka vchytelia: ukrainski realii, zarubizhnyi dosvid [Professional teacher training: Ukrainian realities, foreign experience]: nauk.-analit. dop. Kyiv: IPOOD imeni Ivana Ziaziuna NAPN Ukrainy. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/726268/1/analit_dopovid_2021.pdf [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2008). Shcho take «empauerment-pedahohika»? [What is "empowerment pedagogy"?]. We inspire action, 1, 1, 10-12 [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (2015). Pedahohichni zasady osvity dlia staloho rozvytku v Ukrainskii shkoli [Pedagogical principles of education for sustainable development in Ukrainian schools]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 1, 171-182 [in Ukrainian].

Pometun, O. I. (Ed.). (2015). Pidhotovka vchyteliv do vykladannia pytan staloho rozvytku [Preparing teachers to teach sustainable development issues]: navch.-metod. materialy dlia vykl. vyshch. ped. navch. zakl. ta systemy pisliadyplom. ped. osvity. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Pro osvitu []: Zakon Ukrainy vid 05.09.2017 r. № 2145-VIII. Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/2145-19/page [in Ukrainian].

Pro zatverdzhennia Kontseptsii rozvytku pedahohichnoi osvity [On the approval of the Concept for the Development of Pedagogical Education]: nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrainy vid 16.07.2018 r. № 776. (2018). Ofitsiinyi visnyk Ukrainy [Official Gazette of Ukraine], 74, 22. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0982-18 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Гриценко, Л. (2025). ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ ПЕДАГОГІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ ДО ВИВЧЕННЯ ПИТАНЬ СТАЛОГО РОЗВИТКУ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (18), 190–199. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347747

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ