СТАН І ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ВІТЧИЗНЯНІЙ ТА ЗАРУБІЖНІЙ ПЕДАГОГІЦІ

Автор(и)

  • М. Сурков

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347742

Ключові слова:

інформаційно-цифрова компетентність, цифрова трансформація освіти, педагогічні працівники, професійний розвиток, цифрові освітні середовища, зарубіжний досвід, рамкові моделі компетентності

Анотація

У статті здійснено теоретико-аналітичний огляд стану та провідних тенденцій розвитку інформаційно-цифрової компетентності педагога у вітчизняній та зарубіжній педагогіці. Актуальність дослідження зумовлена прискоренням цифрової трансформації освіти, загостреної умовами воєнного стану, а також суперечністю між стратегічними деклараціями щодо цифровізації та реальними можливостями педагогів ефективно й безпечно діяти в цифровому освітньому середовищі. Мета статті полягає в уточненні теоретико-методологічних засад розуміння інформаційно-цифрової компетентності, аналізі стану її розвитку в Україні й окресленні основних особливостей сучасних зарубіжних підходів, що визначають зміст і структуру цієї компетентності. Методологічну основу становлять компетентнісний, діяльнісний, системний та аксіологічний підходи, а також методи теоретичного аналізу, порівняльних студій і узагальнення результатів попередніх досліджень.

Зясовано, що інформаційно-цифрова компетентність педагога інтерпретується як інтегративна багатовимірна характеристика, яка поєднує когнітивні, операційно-діяльнісні, ціннісно-мотиваційні та етико-правові компоненти й виходить далеко за межі суто технічного володіння засобами ІКТ. З’ясовано, що в Україні сформовано розгалужене науково-методичне поле, яке охоплює питання змісту, структури та умов формування інформаційно-цифрової компетентності педагогів різних ланок освіти, однак зберігаються значні розриви між нормативними орієнтирами, ресурсними можливостями закладів освіти та готовністю педагогів до цифрової діяльності. Показано, що зарубіжні підходи характеризуються більш послідовною інтеграцією рамкових моделей цифрової компетентності (зокрема європейських) у політики безперервного професійного розвитку педагогів, а також акцентом на етичних, безпекових та громадянських аспектах цифрової взаємодії. Наукова новизна роботи полягає в узагальненні та критичному зіставленні вітчизняних і зарубіжних підходів до розуміння й розвитку інформаційно-цифрової компетентності, а практичне значення – у виокремленні теоретичних і організаційно-методичних орієнтирів, на основі яких можуть бути модернізовані програми підготовки й підвищення кваліфікації педагогів в умовах цифрової трансформації освіти.

Посилання

Anishchenko, O. V. (2020). Rozvytok tsyfrovykh kompetentsii pedahohichnoho personalu u sferi osvity doroslykh – aktualitet pedahohichnoi nauky i praktyky [Development of digital competencies of teaching staff in the field of adult education – topicality of pedagogical science and practice]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems], 55, 206-214. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2020-55-206-214 [in Ukrainian].

Bakhmat, N. V., Storchova, T. V., Motsyk, R. V., Mieliekiestseva, N. V., & Bratytsia, H. H. (2023). Suchasni tendentsii rozvytku tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv: yevropeiskyi dosvid [Current trends in the development of digital competence of future teachers: European experience]. Akademichni vizii [Academic visions], 15. DOI: http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.7575753 [in Ukrainian].

Blyzniuk, T. (2021). Tsyfrovi instrumenty dlia onlain i oflain navchannia [Digital tools for online and offline learning]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Ivano-Frankivsk: Prykarpatskyi natsionalnyi universytet imeni Vasylia Stefanyka [in Ukrainian].

Bykov, V. Yu., Liashenko, O. I., Lytvynova, S. H., Luhovyi, V. I., Malovanyi, Yu. I., Pinchuk, O. P., Topuzov, O. M., & Kremen, V. H. (Ed.) (2022). Naukovo-metodychne zabezpechennia tsyfrovizatsii osvity Ukrainy: stan, problemy, perspektyvy [Scientific and methodological support for the digitalization of education in Ukraine: status, problems, prospects]: naukovo-analitychna dopovid. Kyiv: ITsO NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Dziuba, V. (2022). Orhanizatsiino-pedahohichna model rozvytku tsyfrovoi kompetentnosti kerivnyka zakladu osvity [Organizational and pedagogical model of developing digital competence of the head of an educational institution]. Problemy osvity [Education problems], 2 (97), 120-133. DOI: https://doi.org/10.52256/2710-3986.2-97.2022.07 [in Ukrainian].

Henseruk, H. R., & Martyniuk, S. V. (2020). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv v umovakh tsyfrovoho osvitnoho seredovyshcha zakladu vyshchoi osvity [Development of digital competence of future teachers in the digital educational environment of a higher education institution]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 19 (2), 158-161 [in Ukrainian].

Hodetska, T. (Comp.). (2024). Analitychni ohliady ZMI z pytan tsyfrovizatsii ta tsyfrovoi transformatsii osvity []: informatsiinyi proiekt. Kyiv: DNPB Ukrainy im. V. O. Sukhomlynskoho. Retrieved from https://dnpb.gov.ua/?p=39296 [in Ukrainian].

Hodetska, T. I. (2023a). Problematyka tsyfrovoi kompetentnosti v naukovomu dorobku ukrainskykh doslidnykiv [The issue of digital competence in the scientific work of Ukrainian researchers]. Osvitnia analityka Ukrainy [Educational analytics of Ukraine], 7 (2), 252-274. DOI: https://doi.org/10.32405/2663-5739-2023-7-252-274 [in Ukrainian].

Hodetska, T. I. (2023b). Tsyfrova transformatsiia osvity: aktualni aspekty: zarubizhnyi dosvid: referatyvnyi ohliad [Digital transformation of education: current aspects: foreign experience: abstract review]. In M. L. Rostoka (Ed.), Analitychnyi visnyk u sferi osvity i nauky [Analytical bulletin in the field of education and science] (Is. 17, pp. 46-66). Vinnytsia: TVORY [in Ukrainian].

Hurevych, R., Kobysia, V., Kobysia, A., Kizim, S., Kutsak, L., & Opushko, N. (2022). Vykorystannia tsyfrovykh servisiv ta instrumentiv u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Using digital services and tools in the professional training of future teachers]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems], 64, 5-22. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2022-64-5-22 [in Ukrainian].

Ivashev, Ye. V., Sakhno, O. V., Hriadushcha, V. V., Denysova, A. V., Lukiianchuk, A. M., & Udovyk, S. I. (2021). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnykh pratsivnykiv zakladiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity zasobamy informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Development of digital competence of teaching staff of vocational (vocational) education institutions using information and communication technologies]: navchalnyi posibnyk. Bila Tserkva: BINPO [in Ukrainian].

Kolesnikova, I. V., & Orlova, O. A. (2023). Profesiinyi rozvytok pedahohiv v umovakh tsyfrovizatsii osvity [Professional development of teachers in the context of digitalization of education]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 64 (2), 35-38. DOI: https://doi.org/10.32782/2663-6085/2023/64.2.35 [in Ukrainian].

Kolomiiets, A., & Kushnir, O. (2023). Vykorystannia shtuchnoho intelektu v osvitnii ta naukovii diialnosti: mozhlyvosti ta vyklyky [Using artificial intelligence in educational and scientific activities: opportunities and challenges]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems], 70, 45-57. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-70-45-57 [in Ukrainian].

Kovalchuk, A. (2024). Tsyfrovi instrumenty v diialnosti pedahoha profesiinoho navchannia [Digital tools in the activities of a vocational education teacher]. Molod i rynok [Youth and the market], 6 (226), 171-176. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.307879 [in Ukrainian].

Kovalenko, V. V., Mar’ienko, M. V., & Sukhikh, A. S. (2021). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii u protsesi zmishanoho navchannia v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [The use of digital technologies in the process of blended learning in general secondary education institutions]: metodychni rekomendatsii. Kyiv: IITZN NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Mar’ienko, M., & Sukhikh, A. (2022). Orhanizatsiia navchalnoho protsesu u ZZSO zasobamy tsyfrovykh tekhnolohii pid chas voiennoho stanu [Organization of the educational process in the ZZSO using digital technologies during martial law]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 2, 31-37. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2022-2-31-37 [in Ukrainian].

Marchuk, N. A. (2024). Tsyfrovi instrumenty v profesiinii osviti Ukrainy: istoriia vynyknennia, osoblyvosti vprovadzhennia ta perspektyvy [Digital tools in vocational education in Ukraine: history of emergence, implementation features and prospects]. Profesiino-prykladni dydaktyky [Professional and applied didactics], 2, 48-53. DOI: https://doi.org/10.37406/2521-6449/2024-2-8 [in Ukrainian].

Myroshnychenko, O. A. (2020). Zmist i struktura tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv zakladiv vyshchoi osvity [Content and structure of digital competence of future teachers of higher education institutions]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and general education schools], 3 (70), 119-123 [in Ukrainian].

Nalyvaiko, O. O. (2021). Tsyfrova kompetentnist: sutnist poniattia ta dynamika yoho rozvytku [Digital competence: the essence of the concept and the dynamics of its development]. In A. H. Strelchenko (Ed.), Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii shkoli: teoriia ta praktyka [Competency-based approach in higher education: theory and practice]: monohrafiia (pp. 53-78). Kharkiv: KhNU imeni V. N. Karazina. DOI: https://doi.org/10.26565/9789662856729.03 [in Ukrainian].

Naukovo-metodychni zasady informatsiino-analitychnoho suprovodu tsyfrovoi transformatsii osvity i pedahohiky v umovakh voiennoho stanu (do Vseukrainskoho festyvaliu nauky) [Scientific and methodological principles of information and analytical support for the digital transformation of education and pedagogy under martial law (for the All-Ukrainian Science Festival)]: zbirnyk materialiv kruhloho stolu. (2023). Vinnytsia: TVORY [in Ukrainian].

Ovcharuk, O. V. (Ed.). (2020). Vykorystannia rezultativ naukovoho doslidzhennia «Rozvytok informatsiino-komunikatsiinoi kompetentnosti vchyteliv v umovakh khmarooriientovanoho navchalnoho seredovyshcha» v osvitnii praktytsi [Using the results of the scientific study "Development of information and communication competence of teachers in a cloud-based learning environment" in educational practice]: zbirnyk materialiv. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].

Rostoka, M. L. (Ed.). (2023). Analitychnyi visnyk u sferi osvity i nauky [Analytical bulletin in the field of education and science]: dovidkovyi biuleten. (Is. 17). Vinnytsia: TVORY [in Ukrainian].

Sakhno, O. V. (2020). Tsyfrova kompetentnist i tekhnolohii dlia osvity: pryntsypy ta instrumenty [Digital literacy and technology for education: principles and tools]. Tsyfrova kompetentnist pedahoha [Digital competence of the teacher], 6, 10-14 [in Ukrainian].

Samko, A. M. (2021). Tsyfrova kompetentnist pedahohichnoho personalu v systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Digital competence of teaching staff in the system of postgraduate pedagogical education]. Osvitnia analityka Ukrainy [Educational analytics of Ukraine], 2, 33-43 [in Ukrainian].

Sultanova, L., & Prokof’ieva, M. (2022). Tsyfrova bezpeka v haluzi vyshchoi osvity [Digital security in higher education]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy [Adult education: theory, experience, prospects], 1 (21), 107-116 [in Ukrainian].

Velet, A. V., & Ruban, N. P. (2024). Struktura informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti ta zasoby yii formuvannia v uchniv profilnoi serednoi osvity [The structure of information and digital competence and means of its formation in students of specialized secondary education]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity [Problems of engineering and pedagogical education], 83, 94-105. DOI: https://doi.org/10.26565/2074-8922-2024-83-11 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Сурков, М. (2025). СТАН І ТЕНДЕНЦІЇ РОЗВИТКУ ІНФОРМАЦІЙНО-ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У ВІТЧИЗНЯНІЙ ТА ЗАРУБІЖНІЙ ПЕДАГОГІЦІ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (18), 156–166. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347742

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ