ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ В УКРАЇНСЬКІЙ УНІВЕРСИТЕТСЬКІЙ ОСВІТІ: ПРОЯВИ ТА МОТИВАЦІЙНІ ЧИННИКИ

Автор(и)

  • В. Романенко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347736

Ключові слова:

академічна доброчесність, вища освіта, авторське право, академічна недоброчесність, здобувачі вищої освіти, морально-етична поведінка

Анотація

Статтю присвячено теоретико-аналітичному осмисленню сучасних підходів до формування культури академічної доброчесності в українській університетській освіті та визначенню тенденцій розвитку академічної доброчесності. Феномен академічної доброчесності розглянуто в контексті синергетичного підходу як нелінійну динамічну систему, здатну до самоорганізації у розрізі забезпечення партисипативним менеджментом освітньої діяльності. Обґрунтовано нерозривний взаємозв’язок феномену академічної доброчесності з процесами формування та формалізації освітніх парадигм у локальних правових актах осередків української університетської освіти. Запропоновано осередкам української університетської освіти імплементувати поняття академічної досконалості до внутрішніх розпорядчих документах. Приділено увагу дослідженню локальних особливостей забезпечення дотримання академічної доброчесності осередками української університетської освіти, при збереженні єдиної нормативно-правової бази, законодавчого регулювання дотримання академічної доброчесності.

Висвітлено дієві способи та проблеми забезпечення академічної доброчесності в українській університетській освіті та науці Проведено аналіз основних форм академічної недоброчесності, її мотиваційні чинники в українській університетській освіті та науці. Феномен академічної доброчесності розглянуто в етичному, правовому аспектах, та в економічному вимірі; визначено особливості основних форм академічної недоброчесності. Доведено, що конкурентоспроможність випускників осередків української університетської освіти на європейському ринку знань забезпечується передусім відповідним рівнем якості освіти. При цьому одним із способів досягнення відповідного рівня якості освіти визначено подолання проявів порушення академічної доброчесності та забезпечення її дотримання на всіх рівнях організації української університетської освіти.

Посилання

Antonenko, I. V. (2023). Pytannia pidvyshchennia akademichnoi dobrochesnosti v zakladakh vyshchoi osvity [The issue of improving academic integrity in higher education institutions]. In Akademichna dobrochesnist, vidkryta nauka ta shtuchnyi intelekt [Academic integrity, open science, and artificial intelligence: how to create a virtuous educational environment]: yak stvoryty dobrochesne osvitnie seredovyshche: zb. ese prohr. pidvyshch. kvalifikatsii (pp. 33-35). Lviv; Torun: LihaPres. Retrieved from https://nubip.edu.ua/sites/default/files/u404/zbirnik_ese_advanced_training_academ.integr.pdf [in Ukrainian].

Batechko, N., & Mykhailichenko, M. (2019). Fenomen akademichnoi dobrochesnosti v konteksti synerhii naukovykh pidkhodiv [The phenomenon of academic integrity in the context of synergy of scientific approaches]. Osvitolohiia [Education], 8, 26-33 [in Ukrainian].

Hnitsevych, V. A., & Yudina, T. I. (2019). Problemy realizatsii akademichnoi dobrochesnosti u osvitno-naukovomu seredovyshchi Ukrainy [Problems of implementing academic integrity in the educational and scientific environment of Ukraine]. In Akademichna dobrochesnist: vyklyky suchasnosti [Academic integrity: contemporary challenges]: zb. nauk. ese uchasnykiv dystants. etapu nauk. stazhuvannia dlia osvitian (pp. 48-51). Varshava. Retrieved from https://www.navs.edu.ua/files/dobrochesnist/zbirnik_26072019.pdf [in Ukrainian].

Klimova, H. P. (2015). Vplyv pravovoi kultury na formuvannia pravoporiadku v suspilstvi [The influence of legal culture on the formation of law and order in society]. Visnyk Natsionalnoho yurydychnoho universytetu imeni Yaroslava Mudroho [Bulletin of the Yaroslav the Wise National Law University], 3, 77-85. Retrieved from https://dspace.nlu.edu.ua/bitstream/

/14564/1/Klimova_77-85.pdf [in Ukrainian].

Kodeks akademichnoi dobrochesnosti Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka [Bulletin of the Yaroslav the Wise National Law University]. (2022). Retrieved from https://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/10/kodeks-akademichno%D1%97-dobrochesnosti-pnpu-imeni-v.-g.-korolenka.pdf [in Ukrainian].

Kornosenko, O., Danysko, O., & Khlibkevych, S. (2022). Dotrymannia akademichnoi etyky u naukovo-doslidnytskii diialnosti maibutnikh fakhivtsiv vyshchoi kvalifikatsii v universyteti [Compliance with academic ethics in the research activities of future highly qualified specialists at the university]. Ukrainska profesiina osvita=Ukrainian professional education, 11, 108-116. Retrieved from https://upepnpu.pnpu.edu.ua/article/view/275570/270721 [in Ukrainian].

Kravchenko L. M., & Saienko O. (2025). Natsionalna svidomist ta natsionalno-pravova kultura: problemy formuvannia [National consciousness and national legal culture: problems of formation]. Ukrainska profesiina osvita=Ukrainian professional education, 17, 9-18. Retrieved from https://upepnpu.pnpu.edu.ua/article/view/342358/330485 [in Ukrainian].

Kravchenko L. M., & Zhalii T. V. (2020). Do problemy akademichnoi dobrochesnosti v naukovii diialnosti doslidnykiv profesiinoi osvity [On the problem of academic integrity in the scientific activities of vocational education researchers]. Ukrainska profesiina osvita=Ukrainian professional education, 7, 9-13. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/

[in Ukrainian].

Metodychni rekomendatsii shchodo orhanizatsii, vykonannia ta zakhystu kvalifikatsiinykh (bakalavrskykh/mahisterskykh) robit u Poltavskomu natsionalnomu pedahohichnomu universyteti imeni V. H. Korolenka [Methodological recommendations for the organization, implementation and defense of qualification (bachelor's/master's) theses at the V. G. Korolenko Poltava National Pedagogical University]. (2024). Retrieved from https://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/10/metod.-rek.-kval.-pererob..pdf [in Ukrainian].

Mokliak, V., & Fazan, V. (2024). Modernizatsiia yakosti vyshchoi medychnoi osvity na shliakhu do yevrointehratsii Ukrainy [Modernization of the quality of higher medical education on the path to European integration of Ukraine]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 6 (140), 144-152. Retrieved from https://repository.sspu.edu.ua/handle/123456789/16574 [in Ukrainian].

Mokliak, V., & Tarielko, S. (2023). Poniattia ta zmist osvitnoi paradyhmy [The concept and content of the educational paradigm]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 81, 148-154. Retrieved from https://pednauki.pnpu.edu.ua/article/view/289409/282961 [in Ukrainian].

Naukova ta naukovo-tekhnichna diialnist Poltavskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka u 2024 rotsi [Scientific and scientific and technical activities of the V. G. Korolenko Poltava National Pedagogical University in 2024]. Retrieved from https://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2025/02/zvit-naukovyj-2024-rik-pnpu.pdf [in Ukrainian].

Ohnev’iuk, V. O. (2013). Systema osvity, sotsialna sfera y rynkova ekonomika: problema posylennia vzaiemodii [The education system, the social sphere and the market economy: the problem of strengthening interaction]. In V. O. Ohnev’iuk, S. O. Sysoieva (Comps.), Osvitolohiia [Education]: khrestomatiia (pp. 557-559). Kyiv: VP «Edelveis» [in Ukrainian].

Polozhennia pro orhanizatsiiu naukovoi ta naukovo-tekhnichnoi diialnosti u Poltavskomu natsionalnomu pedahohichnomu universyteti imeni V. H. Korolenka [Regulations on the organization of scientific and scientific-technical activities at the V. G. Korolenko Poltava National Pedagogical University]. (2022). Retrieved from https://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/08/polozhennya-pro-organizacziyu-naukovoyi-ta-naukovo-tehnichnoyi-diyalnosti-u-poltavskomu-naczionalnomu-pedagogichnomu-universyteti-imeni-v.-g.-korolenka.pdf [in Ukrainian].

Polozhennia pro systemu zapobihannia ta vyiavlennia akademichnoho plahiatu u Poltavskomu natsionalnomu pedahohichnomu universyteti imeni V. H. Korolenka [Regulations on the system for preventing and detecting academic plagiarism at the V. G. Korolenko Poltava National Pedagogical University]. (2024). Retrieved from https://pnpu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/11/polozhennya_pro_systemu_zapobigannya_plagiatu.pdf [in Ukrainian].

Pro avtorske pravo i sumizhni prava [About copyright and related rights]: Zakon Ukrainy. № 2811-IX. (2022). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2811-20#Text [in Ukrainian].

Pro Osvitu [About Education]: Zakon Ukrainy. № 2145-VIII. (2017). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu [About higher education]: Zakon Ukrainy. №1556-VII. (2014). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Rekomendatsii dlia ZVO shchodo rozrobky y uprovadzhennia universytetskoi systemy zabezpechennia akademichnoi dobrochesnosti [Recommendations for HEIs on the development and implementation of a university system for ensuring academic integrity]: (rishennia NAZIaVO vid 29.10.2019 r.). Retrieved from https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2019/10/Rekomendatsii-ZVO-systema-zabezpechennia-akademichnoi-dobrochesnosti.pdf [in Ukrainian].

Romanova, A. S. (2023). Pravosvidomist ta natsionalna ideia – osnova stabilnoho derzhavno-pravovoho rozvytku suspilstva [Legal awareness and national idea are the basis for stable state and legal development of society]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Yurydychni nauky [Bulletin of the National University "Lviv Polytechnic". Legal Sciences], 2 (38), 85-90 [in Ukrainian].

Sopova, D. O. (2017). Fenomen akademichnoi chesnosti u konteksti yakosti suchasnoi vyshchoi osvity [The phenomenon of academic honesty in the context of the quality of modern higher education]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Teacher education: theory and practice], 28, 79-84 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Романенко, В. (2025). ФОРМУВАННЯ КУЛЬТУРИ АКАДЕМІЧНОЇ ДОБРОЧЕСНОСТІ В УКРАЇНСЬКІЙ УНІВЕРСИТЕТСЬКІЙ ОСВІТІ: ПРОЯВИ ТА МОТИВАЦІЙНІ ЧИННИКИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (18), 137–147. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347736

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ