ЗАСТОСУВАННЯ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ У ВИКЛАДАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ

Автор(и)

  • О. Шевченко
  • Т. Лещенко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347731

Ключові слова:

українська мова як іноземна, комунікативна компетенція іноземної мови, іноземний студент освіти, підвищення мотивації, інтерактивні технології, гра, мала група, робота в парах

Анотація

У статті розглянуто проблему формування мовної ідентичності іноземних студентів-медиків; підкреслено необхідність педагогічно обґрунтованого та раціонального впровадження сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у процес вищої освіти. Висвітлено проблему вибору ефективних способів та інноваційних підходів, здатних конкурувати з традиційними методами подання навчальної інформації, доповнюючи та розширюючи їхній реєстр.

Автори обґрунтовують актуальність підвищення ефективності викладання дисципліни «Українська мова як іноземна» у закладі вищої освіти, реалізуючи завдання формування та розвитку комунікативної компетентності іноземних студентів. Реалізація зазначеної освітньої мети безпосередньо впливає на навчальний план і вибір педагогічних технологій, що сприяє підвищенню якості вивчення української мови. Особливий акцент зролено на поєднанні традиційних методів навчання з інтерактивними технологіями, якими займаються автори пропонованого дослідження. Інтерактивні технології вивчення української мови як іноземної спрямовані ними на засвоєння здобувачами вищої медичної освіти навчального матеріалу через комунікативну практику. Набуті практичні навички та компетентності можуть бути цінними не лише в процесі вивчення української мови, а й у їхньому соціальному та професійному спілкуванні.

Інтерактивні технології навчання базуються на діалогічних формах взаємодії між здобувачами освіти, в процесі якої вони розвивають навички співпраці; таким чином, вивчення української мови як іноземної, що є одним із варіантів реалізації комунікативного підходу в освіті, базується на активній взаємодії викладача та студентів, а також студентів між собою. Інтеграція інтерактивних технологій у викладання української мови як іноземної відповідає потребам сучасних здобувачів вищої освіти, підвищує наочність навчальної інформації та полегшує його сприйняття та засвоєння.

Посилання

Andrushchenko, N. O. (2011). Formuvannia bazovykh upravlinskykh kompetentsii u maibutnikh menedzheriv ekonomichnoho profiliu zasobamy interaktyvnykh tekhnolohii [Formation of basic management competencies in future economic managers using interactive technologies]. (Extended abstract of PhD diss.). Vinnytsia [in Ukrainian].

Batsevych, F. S. (2004). Osnovy komunikatyvnoi linhvistyky [Fundamentals of Communicative Linguistics]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].

Clarke, M. A. (2015). Creativity in modern foreign languages teaching and learning. Retrieved from https://www.heacademy.ac.uk/resource/creativity-modern-foreign-languages-teaching-andlearning

Koval, T. I. (2011). Interaktyvni tekhnolohii navchannia inozemnykh mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Interactive technologies for teaching foreign languages in higher education institutions]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 6 (26), 13-20 [in Ukrainian].

Kulinichev, B. M., & Sysoieva, S. O. (2011). Interaktyvni tekhnolohii navchannia doroslykh [Interactive adult learning technologies]: navch.-metod. posib. Kyiv: EKMO [in Ukrainian].

Leshchenko, T. O., & Zhovnir, M. M. (2020). Produktyvnist elektronnoho servisu Kahoot pid chas vyvchennia predmeta «Ukrainska mova yak inozemna» u zakladi vyshchoi medychnoi osvity [Productivity of the Kahoot electronic service when studying the subject "Ukrainian as a foreign language" at a higher medical education institution]. In Suchasna medychna osvita: metodolohiia, teoriia, praktyka [Modern medical education: methodology, theory, practice]: materialy Vseukr. navch.-nauk. konf. z mizhnar. uchastiu (pp. 124-127). Poltava [in Ukrainian].

Leshchenko, T. O., & Zhovnir, M. M. (2020). Tekhnolohiia podkastynhu v rusli tsyfrovizatsiinykh tendentsii movnoi osvity inozemnykh studentiv-medykiv [Podcasting technology in line with digitalization trends in language education for foreign medical students]. Open educational e-environment of modern Universitu = Vidkryte osvitnie e-seredovyshche suchasnoho universytetu, 9, 41-53 [in Ukrainian].

Ovdiiuk, V. (2017). Novitni interaktyvni tekhnolohii u praktytsi vykladannia ukrainskoi movy yak inozemnoi [The latest interactive technologies in the practice of teaching Ukrainian as a foreign language]. Vykladannia mov u vyshchykh navchalnykh zakladakh osvity na suchasnomu etapi. Mizhpredmetni zv’iazky [Teaching languages in higher education institutions at the modern stage. Interdisciplinary connections], 30, 109-120 [in Ukrainian].

Perets, M. (2005). Vykorystannia interaktyvnykh tekhnolohii navchannia u vyshchomu navchalnomu zakladi: teoretychnyi aspekt [The use of interactive learning technologies in higher education: a theoretical aspect]. Pedahohika i psykholohiia profesiinoi osvity [Pedagogy and psychology of vocational education], 3, 54-59 [in Ukrainian].

Pometun, O. I., & Pyrozhenko, L. V. (2004). Suchasnyi urok. Interaktyvni tekhnolohii navchannia [Modern lesson. Interactive learning technologies]: nauk.-metod. posib. Kyiv: Vyd-vo «A.S.K.» [in Ukrainian].

Serdiuk, T. V (2010). Interaktyvni tekhnolohii navchannia suspilnykh dystsyplin yak zasib aktyvizatsii navchalno-piznavalnoi diialnosti studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv I-II rivniv akredytatsii [Interactive technologies for teaching social sciences as a means of activating the educational and cognitive activity of students of higher educational institutions of I-II levels of accreditation]. (Extended abstract of PhD diss.). Kryvyi Rih [in Ukrainian].

Shevchenko, O. M. (2020). Innovatsiini metody ta suchasni informatsiini tekhnolohii u navchanni ukrainskoi movy inozemnykh studentiv [Innovative methods and modern information technologies in teaching Ukrainian to foreign students]. In Suchasna medychna osvita: metodolohiia, teoriia, praktyka [Modern medical education: methodology, theory, practice]: materialy Vseukr. navch.-nauk. konf. z mizhnar. uchastiu (pp. 256-258). Poltava [in Ukrainian].

Shevchenko, O., & Leshchenko, T. (2022). Suchasni innovatsiini metody navchannia UMI inozemnykh zdobuvachiv osvity [Modern innovative methods of teaching UMI to foreign students]. In Suchasni aspekty medytsyny ta farmatsii – osvita ta praktyka [Modern aspects of medicine and pharmacy – education and practice]: zb. nauk. prats za materialamy yuvileinoi naukovo-praktychnoi konferentsii z nahody 30-i richnytsi zasnuvannia PVNZ «Kyivskyi medychnyi universytet» (pp. 76-78). Kyiv [in Ukrainian].

Vasetska, L., & Soloviova, O. (2020). Innovatsii v navchanni movy inozemnykh studentiv na dovuzivskomu etapi pidhotovky: metody, pidkhody ta tekhnolohii [Innovations in language teaching for foreign students at the pre-university stage of preparation: methods, approaches and technologies]. In Humanitarni vymiry suchasnoi medychnoi osvity [Humanitarian dimensions of modern medical education]: kolektyvna monohrafiia (pp. 75-89). Zaporizhzhia: ZDMU [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Шевченко, О., & Лещенко, Т. (2025). ЗАСТОСУВАННЯ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ У ВИКЛАДАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (18), 121–127. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347731

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ