РЕКРЕАЦІЙНО-РЕАБІЛІТАЦІЙНІ ТЕНДЕНЦІЇ ЗАСТОСУВАННЯ АДАПТИВНИХ ВИДІВ СПОРТУ В ОСВІТІ (НА ПРИКЛАДІ ВОЛЕЙБОЛУ СИДЯЧИ)
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347727Ключові слова:
адаптивний спорт, волейбол сидячи, інклюзивна освіта, рекреація, реабілітація, фізичне виховання, соціалізаціяАнотація
У статті розглянуто теоретичні та практичні аспекти впровадження адаптивних видів спорту в освітній процес на прикладі волейболу сидячи. Метою статті є виявлення рекреаційно-реабілітаційного потенціалу волейболу сидячи як форми адаптивного спорту та наукове обґрунтування шляхів його інтеграції в освітні програми з метою підвищення ефективності інклюзивного фізичного виховання, забезпечення соціальної інтеграції та підтримки психофізичного стану здобувачів освіти.
Обґрунтовано актуальність проблеми в контексті сучасних трансформаційних процесів в освіті України, що спрямовані на реалізацію принципів інклюзії, гуманізації та створення безбар’єрного середовища. Визначено, що адаптивний спорт виконує не лише оздоровчу та реабілітаційну функції, а й сприяє соціалізації, формуванню командної взаємодії та толерантності серед здобувачів освіти.
Проаналізовано наукові джерела, у яких висвітлено історичні та організаційні засади розвитку адаптивного спорту, його психофізіологічний та соціально-інтеграційний потенціал. Показано, що волейбол сидячи має унікальні можливості для фізичного відновлення, розвитку витривалості, координації та комунікативних навичок у студентів з різними рівнями фізичних можливостей. Визначено його значення для підтримки психоемоційної стабільності, подолання соціальної ізоляції та інтеграції осіб з інвалідністю у навчальне середовище.
З’ясовано, що ефективність використання волейболу сидячи в освітніх закладах значною мірою залежить від наявності нормативно-правової бази, матеріально-технічних умов та професійної підготовки педагогів. Відзначено позитивний вплив участі студентів у навчально-тренувальних заняттях і змаганнях, які виступають чинником формування ціннісного ставлення до здоров’я, дисципліни та мотивації до самовдосконалення.
Зроблено висновок, що інтеграція волейболу сидячи у систему інклюзивного фізичного виховання сприяє гармонійному поєднанню рекреаційних, реабілітаційних та освітньо-виховних завдань. Перспективи подальшого розвитку цього виду спорту в освіті пов’язані з удосконаленням методичного забезпечення, підготовкою кадрів та поширенням практики через міжшкільні й університетські проєкти, спортивні фестивалі та партнерські ініціативи. Таким чином, волейбол сидячи розглядається як дієвий інструмент формування інклюзивного освітнього середовища, орієнтованого на рівність можливостей, соціальну інтеграцію та зміцнення здоров’я здобувачів освіти.
Посилання
Didukh, V. P., & Kohut I. O. (2013). Istorychni ta orhanizatsiini zasady rozvytku adaptyvnoho voleibolu v Ukraini [Historical and organizational foundations of the development of adaptive volleyball in Ukraine]. In Sport ta suchasne suspilstvo [Sports and modern society]: zbirnyk naukovykh prats molodykh vchenykh ta materialiv VI Vidkrytoi studentskoi konferentsii (pp. 200-204). Kyiv: Inter Servys. Retrieved from https://uni-sport.edu.ua/sites/default/files/konferencya/zbirnik_naukovix_prac_molodix_vchenix_ta_materialiv_6_vidkritoyi_studentskoyi_konferenciyi_sport_ta_suchasne_suspilstvo_2013_nufvsu.pdf [in Ukrainian].
Honcharenko, Yu. (2025). Adaptyvnyi potentsial zasobiv ozdorovchoho fitnesu v konteksti pidtrymky psykhoemotsiinoho stanu naselennia pid chas kryzovykh sytuatsii: teoretyko-metodolohichnyi analiz [Adaptive potential of health fitness tools in the context of supporting the psycho-emotional state of the population during crisis situations: theoretical and methodological analysis]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 2 (133), 32-39. DOI: https://doi.org/10.32839/2304-5809/2025-2-133-26 [in Ukrainian].
Kovalchuk, R., Shynkaruk, V., & Hrytsiv, M. (2025). Rol fizkulturno-sportyvnoi reabilitatsii u vidnovlenni funktsionalnykh mozhlyvostei viiskovosluzhbovtsiv pislia boiovykh poranen [The role of physical education and sports rehabilitation in restoring the functional capabilities of military personnel after combat injuries]. Osvita. Innovatyka. Praktyka [Education. Innovation. Practice], 13 (2), 53-59. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i2-007 [in Ukrainian].
Ministerstvo molodi ta sportu Ukrainy. (2025). Pravyla sportyvnykh zmahan z voleibolu sydiachy sered osib z urazhenniamy oporno-rukhovoho aparatu [Rules of sitting volleyball competitions among people with musculoskeletal disorders]. Retrieved from https://mms.gov.ua/storage/app/sites/16/Sport/Pravyla_zmagan/2025/Invasport/%20%D0%B2%D0%BE%D0%BB%D0%B5%D0%B9%D0%B1%D0%BE%D0%BB%20%D1%81%D0%B8%D0%B4%D1%8F%D1%87%D0%B8.pdf [in Ukrainian].
Mytchyk, O., Kurchaba, O., Tarasiuk, V., & Klish, I. (2024). Mistse ta rol adaptyvnoho sportu u suchasnomu ukrainskomu suspilstvi [The place and role of adaptive sports in modern Ukrainian society]. Naukovyi chasopys Ukrainskoho derzhavnoho universytetu imeni M. Drahomanova. Seriia 15 [Scientific Journal of the M. Dragomanov Ukrainian State University. Series 15], 5 (178), 117-121. DOI: https://doi.org/10.31392/UDU-nc.series15.2024.5(178).24 [in Ukrainian].
Vaskan, I., Tsyba, Yu., & Brazhaniuk, A. (2025). Adaptyvna fizychna kultura: vydy, zavdannia, rezultaty ta vyznachennia [Adaptive physical education: types, tasks, results and definitions]. Physical Culture and Sport: Scientific Perspective, 1 (1), 274-280. DOI: https://doi.org/10.31891/pcs.2025.1(1).36 [in Ukrainian].
Zahura, F., & Zubrytskyi, Ya. (2024). Vprovadzhennia adaptyvnoi fizychnoi aktyvnosti u inkliuzyvne fizychne vykhovannia zdobuvachiv vyshchoi osvity z invalidnistiu [Introduction of adaptive physical activity into inclusive physical education of higher education students with disabilities]. Osvita. Innovatyka. Praktyka [Education. Innovation. Practice], 12 (8), 27-33. DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol12i8-004 [in Ukrainian].