МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ ІНТЕГРАЦІЇ ІГРОВИХ ТА ЦИФРОВИХ ТЕХНОЛОГІЙ У СИСТЕМУ ШКІЛЬНОГО ФІЗИЧНОГО ВИХОВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347723Ключові слова:
фізична культура, ігрові технології, гейміфікація, цифрові технології, інтеграція, методика викладання, цифрова компетентність вчителяАнотація
У статті висвітлено проблему інтеграції ігрових і цифрових технологій у систему шкільного фізичного виховання в умовах цифрової трансформації освіти. Обґрунтовано необхідність модернізації методики уроків фізичної культури відповідно до вимог Концепції Нової української школи та сучасних педагогічних стратегій, зорієнтованих на активізацію мотиваційної, пізнавальної та рухової діяльності учнів. Визначено, що використання ігрових технологій є ефективним засобом розвитку особистості школяра, який сприяє формуванню позитивного емоційного фону занять, розвитку комунікативних і соціальних умінь, удосконаленню рухових навичок і підвищенню інтересу до занять фізичною культурою. Цифрові технології розглянуто як важливий інструмент персоналізації освітнього процесу, моніторингу фізичної активності та створення інтерактивного навчального середовища.
На основі аналізу психолого-педагогічної та методичної літератури з’ясовано провідні принципи інтеграції ігрових і цифрових технологій: інноваційності, інтерактивності, індивідуалізації, мотиваційно-емоційного залучення, наочності та безпечності. Розроблено методичну модель проведення інтегрованого уроку фізичної культури, в структурі якого поєднано традиційні рухові вправи, ігрові елементи, фітнес-додатки, мобільні трекери, онлайн-платформи (Kahoot, Google Classroom, ClassDojo), а також елементи гейміфікації (челенджі, рейтинги, віртуальні нагороди).
Ефективність запропонованих засад перевірено в педагогічному експерименті, проведеному серед учнів 7-8 класів. Результати експерименту підтвердили статистично значуще підвищення показників мотивації, рухової активності та фізичної підготовленості учнів експериментальної групи порівняно з контрольною. Отримані дані свідчать про доцільність системного впровадження інтеграційних підходів у практику шкільного фізичного виховання.
Зроблено висновок, що поєднання ігрових і цифрових технологій формує нову педагогічну парадигму фізичного виховання, зорієнтовану на розвиток ключових компетентностей, формування позитивної мотивації до рухової активності та виховання фізично й цифрово грамотної особистості.
Посилання
Antonov, Ye. V. (2024). Heimifikatsiia yak zasib motyvatsii osvitnoho protsesu [Gamification as a means of motivating the educational process]. In Suchasni stratehii rozvytku osvity [Modern strategies for the development of education] (Is. 9, pp. 229-255). Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka. Retrieved from https://eprints.zu.edu.ua/39737/1/Antonov_mono_1_Rozdil.pdf [in Ukrainian].
Chernenko, S. O. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia [Theory and methods of physical education]: navchalnyi posibnyk. Kramatorsk: DDMA. Retrieved from https://www.dgma.donetsk.ua/.../Navchalnyi_posibnyk_Teoriia_i_metodyka_fizychnoho_vykhovannia.pdf [in Ukrainian].
Heitenko, V. V., Shynkarov, S. I., & Shynkarova, N. H. (2025). Vykorystannia tsyfrovykh tekhnolohii na urotsi fizychnoi kultury v umovakh Novoi ukrainskoi shkoly [The use of digital technologies in physical education lessons in the context of the New Ukrainian School]. Olimpiiskyi ta paralimpiiskyi sport [Olympic and Paralympic sports], 1, 25-34. DOI: https://doi.org/10.32782/olimpspu/2025.1.4 [in Ukrainian].
Hvozdetska, S. V. (2024). Efektyvnist vykorystannia virtualnoi realnosti v navchalnykh prohramakh iz fizychnoi kultury [The effectiveness of using virtual reality in physical education curricula]. Academy-Vision, 2(38), 84-92. Retrieved from https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/download/1525/1405/1423 [in Ukrainian].
Kabinet Ministriv Ukrainy. (2016). Pro skhvalennia Kontseptsii realizatsii derzhavnoi polityky u sferi reformuvannia zahalnoi serednoi osvity «Nova ukrainska shkola» na period do 2029 roku [On approval of the Concept of implementation of state policy in the field of reforming general secondary education "New Ukrainian School" for the period until 2029]: rozporiadzhennia № 988-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/go/988-2016-%D1%80 [in Ukrainian].
Krutsevych, T. Yu. (Ed.). (2012). Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia [Theory and methods of physical education] (Vol. 1–2). Kyiv: Olimpiiska literatura. Retrieved from https://www.scribd.com/document/716854793 [in Ukrainian].
Leleka, V. (2024). Heimifikatsiia yak innovatsiinyi metod navchannia fizychnoi kultury v zakladi zahalnoi serednoi osvity [Gamification as an innovative method of teaching physical education in a secondary education institution]. Problemy suchasnoi shkoly [Problems of modern school], 2 (12), 30-35. Retrieved from https://library.udpu.edu.ua/library_files/probl_sych_school/2024/2/4.pdf [in Ukrainian].
Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. (2020). Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity [State standard of basic secondary education]: postanova KMU № 898 vid 30.09.2020. Retrieved from zhttps://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/ [in Ukrainian].
Nesterova, Yu. O. (2025). Vplyv tsyfrovykh tekhnolohii na fizychne vykhovannia zdobuvachiv osvity NUSh [The impact of digital technologies on the physical education of NUS students]. Osvitni innovatsii [Educational innovations], 3 (1), 45-52. Retrieved from https://repository.kpi.kharkov.ua/items/bab24ba9-cfec-4451-9193-cec7b342d2dc [in Ukrainian].
Ofis z rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei (MON/Mintsyfra). (2021). Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pedahohichnoho y naukovo-pedahohichnoho pratsivnyka [Digital competence framework for pedagogical and scientific-pedagogical workers]. Retrieved from https://osvita.diia.gov.ua/uploads/0/2622-ramka_cifrovoi_kompetentnosti_pedagogicnih_j_naukovo_pedagogicnih.pdf [in Ukrainian].
Ovcharuk, O. V. (Ed.). (2022). Tsyfrova kompetentnist suchasnoho vchytelia Novoi ukrainskoi shkoly: 2022 [Digital competence of a modern teacher of the New Ukrainian School]. Kyiv: Instytut tsyfrovizatsii osvity NAPN Ukrainy. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/731095/1/TsYFROVA%20KOMPETENTNIST%20vchytelia_%202022.pdf [in Ukrainian].
Stanieva, S. (2024). «Teoriia ta metodyka fizychnoho vykhovannia»: tsyfrovizatsiia pidhotovky maibutnoho vchytelia ["Theory and Methods of Physical Education": Digitalization of Future Teacher Training]. Naukovi zapysky IDHU [Scientific notes of the Institute of Dramatic Art History], 58 (2), 112-118. Retrieved from https://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/842 [in Ukrainian].
Taranhul, L. (2022). Vykorystannia tekhnolohii dopovnenoi realnosti v osvitnomu protsesi ZVO [The use of augmented reality technologies in the educational process of higher education institutions]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 88 (2), 120-133. Retrieved from 11.https://archer.chnu.edu.ua/.../Vykorystannia%20tekhnolohii%20dopovnenoi%20realnosti.pdf [in Ukrainian].
Yarmolenko, M. A. (2025). Perspektyvy vprovadzhennia virtualnoi ta dopovnenoi realnosti u fizychnomu vykhovanni [Prospects for the implementation of virtual and augmented reality in physical education]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury [Scientific Journal of the National Polytechnic University named after M. P. Dragomanov. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture], 5 (161), 150-156. Retrieved from https://spppc.com.ua/index.php/journal/article/view/2856 [in Ukrainian].
Yefremenko, A. (2025). Ihrovi tekhnolohii virtualnoi ta dopovnenoi realnosti v fizychnomu vykhovanni: ohliad efektyvnosti [Virtual and Augmented Reality Gaming Technologies in Physical Education: A Review of Effectiveness]. Sportyvni ihry [Sports games], 3 (77), 5-12. Retrieved from https://journals.uran.ua/sports_games/article/view/321252 [in Ukrainian].