ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ФОРМУВАННЯ ПІДПРИЄМНИЦЬКОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ У СФЕРІ РЕАБІЛІТАЦІЇ ТА РЕКРЕАЦІЇ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347721Ключові слова:
підприємницька культура, професійна підготовка, педагогічні умови, майбутні фахівці, реабілітація, рекреація, підприємницька компетентність, туризм, інноваційне мислення, професійна освітаАнотація
У статті здійснено теоретичне узагальнення та практичне обґрунтування педагогічних умов формування підприємницької культури майбутніх фахівців у сфері реабілітації та рекреації. Визначено сутність поняття «підприємницька культура» як інтегративної професійно-особистісної характеристики, що поєднує ціннісно-мотиваційні орієнтації, знання, уміння, навички, інноваційне мислення та соціальну відповідальність. На основі аналізу наукових джерел виокремлено та обґрунтовано комплекс педагогічних умов, які забезпечують ефективне формування підприємницької культури у здобувачів освіти: формування позитивної мотивації до підприємницької діяльності; інтеграцію підприємницької складової у зміст професійної підготовки; створення діяльнісно орієнтованого освітнього середовища; розвиток соціального партнерства між закладами освіти та підприємницькими структурами; забезпечення рефлексії та саморегуляції у процесі навчання.
У дослідженні представлено результати констатувального етапу експерименту, проведеного серед студентів Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка (спеціальність «Туризм та рекреація», n=78) та здобувачів ЗВО «Міжнародний науково-технічний університет імені академіка Юрія Бугая» (спеціальність «Фізична терапія», n=77), що дозволило визначити вихідний рівень сформованості підприємницької культури майбутніх фахівців за чотирма компонентами: мотиваційно-ціннісним, когнітивним, діяльнісним і рефлексивно-аналітичним. Установлено, що більшість студентів обох груп характеризуються середнім рівнем розвитку підприємницької культури, проте здобувачі спеціальності «Туризм та рекреація» мають дещо вищі показники за інтегральним рівнем та провідними компонентами; це пояснено більшою практичною спрямованістю їхньої професійної підготовки та наявністю дисциплін, які безпосередньо передбачають реалізацію інноваційних і проєктних форм діяльності. Зроблено висновок, що створення сприятливих педагогічних умов сприяє розвитку підприємницького мислення, ініціативності, креативності, здатності до самостійного прийняття рішень і професійної самореалізації майбутніх фахівців у сфері реабілітації та рекреації. У подальшому запропоновано розробити модель формування підприємницької культури із застосуванням цифрових технологій, інноваційних форм навчання та соціального партнерства між освітніми установами й роботодавцями.
Посилання
Akhmetova, L. F. (2018). Do pytannia znachennia pidpryiemnytskoi kompetentsii uchniv [On the importance of students' entrepreneurial competence]. Aktualni napriamy naukovykh doslidzhen pro: perspektyvy rozvytku [Current directions of scientific research on: development prospects], 1, 56-58 [in Ukrainian].
Alieksieieva, S. V., Bazyl, L. O., Baidulin, V. B., Hrytsenok, I. A., Yershova, L. M., Orlov, V. F., & Sokhatska, H. V. (2021). Pidpryiemnytska kompetentnist maibutnikh fakhivtsiv [Entrepreneurial competence of future professionals]: metodychnyi posibnyk. Zhytomyr: Polissia [in Ukrainian].
Bilova, Yu. A. (2013). Poniattia ta struktura pidpryiemnytskoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv ekonomichnoho profiliu [The concept and structure of entrepreneurial competence of future economic specialists]. Onovlennia zmistu, form ta metodiv navchannia i vykhovannia v zakladakh osvity [Updating the content, forms and methods of teaching and education in educational institutions], 7, 15-17. Retrieved from [in Ukrainian].
Humeniak, I. (2019). Formuvannia pidpryiemnytskoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv pedahohichnoho profiliu [Formation of entrepreneurial competence of future pedagogical specialists]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Teacher education: theory and practice], 26 (1), 52-57. DOI: https://doi.org/10.32626/2309-9763.2019-26-1 [in Ukrainian].
Kinakh, N. (2019). Pidpryiemnytska kompetentnist pedahoha v suchasnomu osvitnomu seredovyshchi [Entrepreneurial competence of a teacher in a modern educational environment]. In Profesiinyi rozvytok pedahohiv v umovakh osvitnoho seredovyshcha pisliadyplomnoi osvity [Professional development of teachers in the educational environment of postgraduate education]. Lutsk: KP IATs «Volynenerhosoft». Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/720683 [in Ukrainian].
Maikovska, V. I. (2017). Kontseptualni zasady formuvannia pidpryiemnytskoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv v Ukraini [Conceptual principles of the formation of entrepreneurial competence of future specialists in Ukraine]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity [Problems of engineering and pedagogical education], 54/55, 7-18 [in Ukrainian].
Moskalenko, V., & Syla, T. (2010). Pidpryiemlyvist yak tvorchist [Entrepreneurship as creativity]. Aktualni problemy psykholohii [Current problems of psychology], 48 (1), 38-45 [in Ukrainian].
Potenko, T. A., Mukhina, D. V., & Asatrian, H. R. (2019). Orhanizatsiino-pedahohichni umovy formuvannia pidpryiemnytskykh kompetentsii navchalnykh pedahohichnykh zaniat [Organizational and pedagogical conditions for the formation of entrepreneurial competencies in educational pedagogical classes]. Pedahohika ta prosvitnytstvo [Pedagogy and education], 3, 16-25 [in Ukrainian].
Romanovskyi, O. O. (2013). Vplyv pidpryiemnytstva, pidpryiemnytskoi osvity ta pidpryiemnytskykh universytetiv na natsionalne ekonomichne zrostannia (zarubizhnyi dosvid) [The impact of entrepreneurship, entrepreneurial education and entrepreneurial universities on national economic growth (foreign experience).]. Efektyvna ekonomika [Efficient economy], 1. Retrieved from http://www.economy.nayka.com.ua/?op=1&z=1707 [in Ukrainian].
Shelihan, O. N. (2019). Pidpryiemnytska kompetentnist u naukovykh retseptsiiakh vchenykh [Entrepreneurial competence in scientific receptions of scientists]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka. Psykholohiia. Pedahohika [Teacher education: theory and practice. Psychology. Pedagogy], 31, 86-90 [in Ukrainian].
Skliar, H. P., Lohvyn, M. M., Lohvyn, D. M., Cherkaska, A. V., & Narizhniak, K. S. (2024). Kultura ta pidpryiemnytstvo u turyzmoznavstvi: transdystsyplinarnyi pidkhid [Culture and Entrepreneurship in Tourism Studies: A Transdisciplinary Approach]. Ekonomika ta menedzhment: aktualni problemy rozvytku [Economics and management: current development problems], 3, 5-17 [in Ukrainian].
Telepov, S. M. (2023). Pryntsypy formuvannia pidpryiemnytskoi kompetentnosti osobystosti [Principles of forming entrepreneurial competence of an individual]. In Nauka ta osvita v doslidzhenniakh molodykh uchenykh [Science and education in research by young scientists] (pp. 108-109). Kharkiv [in Ukrainian].
Veritov, O. I. (2021). Teoretychni zasady formuvannia pidpryiemnytskoi kultury maibutnikh treneriv-vykladachiv [Theoretical foundations of the formation of an entrepreneurial culture of future teacher trainers]. In N. V. Chukhlantseva & L. V. Shuba (Eds.), Innovatsiini pedahohichni tekhnolohii u fizychnomu vykhovanni ta sporti [Innovative pedagogical technologies in physical education and sports] (pp. 100-122). Zaporizhzhia: NU «Zaporizka politekhnika» [in Ukrainian].
Zhylinska, V. D. (2021). Formuvannia pidpryiemnytskykh kompetentsii: vyklyky, instrumenty i rezultaty [Formation of entrepreneurial competencies: challenges, tools and results]. Kyiv [in Ukrainian].
Zinkova, I. (2019). Pidpryiemnytska kultura maibutnikh fakhivtsiv sfery posluh i turyzmu: teoretychnyi analiz problemy [Entrepreneurial culture of future specialists in the service and tourism sector: theoretical analysis of the problem]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 17: Teoriia i praktyka navchannia ta vykhovannia [Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Series 17: Theory and Practice of Teaching and Education], 30, 68-74 [in Ukrainian].
Zinkova, I. (2019). Strukturno-funktsionalnyi analiz poniattia «pidpryiemnytska kultura fakhivtsiv sfery posluh i turyzmu» [Structural and functional analysis of the concept of "entrepreneurial culture of service and tourism professionals"]. Osvitnii prostir Ukrainy [Educational space of Ukraine], 16 (16), 85-92 [in Ukrainian].