НЕФОРМАЛЬНА МИСТЕЦЬКА ОСВІТА В СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ МОЛОДИХ НАУКОВЦІВ: ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ, МОДЕЛІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

Автор(и)

  • Н. Сулаєва

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347714

Ключові слова:

неформальна мистецька освіта, молоді науковці, інноваційні моделі, освітні практики, мистецькі спільноти, освітня екосистема, мистецька підготовка педагогів

Анотація

У статті розглянуто сучасні теоретичні підходи та інноваційні практики неформальної мистецької освіти в контексті підготовки молодих науковців в умовах війни, цифрової трансформації та оновлення української системи освіти. Акцентовано, що мистецько-освітня сфера сьогодні виконує не лише культурну, а й соцієтальну, психологічну та ідентифікаційну функції, забезпечуючи стійкість спільноти та можливості для творчої самореалізації. Показано, що зростання ролі неформальної освіти зумовлене її гнучкістю, відкритістю та здатністю формувати індивідуальні траєкторії професійного розвитку. На основі аналізу українських і зарубіжних досліджень обґрунтовано, що неформальні мистецькі практики – проєктні лабораторії, інтерактивні майстерні, творчі хаби, study groups, музично-інтерактивні кола та ініціативи community music – створюють сприятливе середовище для розвитку дослідницької культури, креативності, рефлексивності та міждисциплінарного мислення молодих учених.

Розкрито потенціал ключових моделей неформальної мистецької освіти: «творчої спільноти», «академічно-мистецької резиденції», «цифрової мистецької лабораторії» та «діалогічного наставництва». Вони забезпечують умови для співтворчості, культурної комунікації, опанування польових методів і формування академічної ідентичності. Окремо висвітлено новітні практики – музичні коворкінги, мікрорезиденції, документально-мистецькі практикуми, міжпоколіннєві творчі кола та цифрові платформи співтворення, що розширюють можливості науково-творчого розвитку студентів і аспірантів. Показано, що синергія формальної та неформальної освіти створює інтегрований освітній простір, у якому мистецька діяльність виступає лабораторією професійного зростання та інноваційного пошуку. Підкреслено значення неформальної мистецької освіти в період війни як ресурсу психосоціальної підтримки, збереження культурної пам’яті та розвитку колективної стійкості. Зроблено висновок, що інтеграція неформальних мистецьких форматів у підготовку молодих дослідників є стратегічно важливим напрямом модернізації української освіти та передумовою культурного й наукового відродження України.

Посилання

Bamford, A. (2006). The Wow Factor: Global Research Compendium on the Impact of the Arts in Education. Münster: Waxmann.

Bamford, A. (2018). Vau-efekt: hlobalnyi ohliad vplyvu mystetstva na osvitu [The Wow Effect: A Global Review of the Impact of Art on Education]. Kyiv: Art-knyha [in Ukrainian].

Bartleet, B., & Higgins, L. (Eds.). (2018). The Oxford Handbook of Community Music. New York: Oxford University Press.

Chykurova, O. V. (2023). Neformalna ta informalna osvita doshkilnykiv: sut, vydy ta funktsii [Non-formal and informal education of preschoolers: essence, types and functions]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 3, 75-82 [in Ukrainian].

Culture Partnership. (2016). Non-formal education in culture: long-term deposits with high interest rates. Retrieved from https://culturepartnership.eu

Ferrer-Fons, M., & Cebolla-Boado, H. (2022). A case study of a non-formal education arts centre in Catalonia: Attenuating socioeconomic and cultural barriers through the arts. Social Inclusion, 10 (1), 80-90.

Higgins, L. (2012). Community Music: In Theory and In Practice. New York: Oxford University Press.

Higgins, L. (2012). The community in community music. In The Oxford Handbook of Music Education (Vol. 2, pp. 104-119). New York: Oxford University Press.

Hladush, V. A. (2015). Pedahohika vyshchoi shkoly: teoriia, praktyka, istoriia [Higher education pedagogy: theory, practice, history]: pidruchnyk. Dnipro: DNU [in Ukrainian].

Hrynova, M. V. (2004). Profesiino-pedahohichna kultura maibutnoho vchytelia: teoriia i praktyka formuvannia [Professional and pedagogical culture of a future teacher: theory and practice of formation]: monohrafiia. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Hrynova, M. V., & Semeniaka, V. I. (2020). Model formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia khimii [Model of formation of professional competence of a future chemistry teacher]. Metodyka vykladannia pryrodnychykh dystsyplin u vyshchii i zahalnoosvitnii shkoli [Methods of teaching natural sciences in higher and secondary schools], 1, 45-52 [in Ukrainian].

Hrynova, M. V., Kobernyk, O. M., Malakanova, L. V., & Sorokina, H. Yu. (2001). Osnovy suchasnoho vykhovannia [Fundamentals of modern education]: navchalnyi posibnyk. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Kovalchuk, S. V., Martynova, L. B., & Tanasiichuk, A. M. (2021). Tekhnolohii neformalnoi osvity: yevropeiskyi ta vitchyznianyi dosvid [Non-formal education technologies: European and domestic experience]. Visnyk Khmelnytskoho natsionalnoho universytetu [Bulletin of Khmelnytskyi National University], 3, 120-127 [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M. (1998). Pedahohichna tvorchist u systemi pidhotovky maibutnikh uchyteliv [Pedagogical creativity in the system of training future teachers]: monohrafiia. Kyiv: Karavela [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M. (2006). Neperervna pedahohichna pidhotovka menedzhera osvity [Continuous pedagogical training of the education manager]: monohrafiia. Poltava: Tekhservis [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M. (2012). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv trudovoho navchannia osnovam dyzainu [Training future vocational training teachers in the basics of design]: monohrafiia. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M., & Maievska, O. M. (2017). Yevropeiskyi dosvid formuvannia khudozhno-praktychnoi kompetentnosti osobystosti [European experience in the formation of artistic and practical competence of the individual]. Mystetstvo ta osvita [Art and education], 3, 6-10 [in Ukrainian].

Messenger, S. J., Veblen, K. K., Silverman, M., & Elliott, D. J. (2013). Community Music Today. Lanham: Rowman & Littlefield Education.

Moskalenko, L. M. (2018). Neformalna osvita v Ukraini: vymir mozhlyvostei [Non-formal education in Ukraine: measuring opportunities]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia sotsiolohichna [Bulletin of Lviv University. Sociological Series], 12, 180-187 [in Ukrainian].

Nychkalo, N. H., & Prokopenko, I. F. (Eds.). (2020). Osvita doroslykh: svitovi tendentsii, ukrainski realii ta perspektyvy [Adult education: global trends, Ukrainian realities and prospects]: monohrafiia. Kyiv; Kharkiv: Instytut osvity doroslykh imeni I. Ziaziuna NAPN Ukrainy; KhNPU imeni H. S. Skovorody [in Ukrainian].

Onyshchuk, V. (2021). The influence of non-formal education on the formation of student’s personality of higher education art institution. Nova pedahohichna dumka, 3(107), 146–151.

Pavlyk, N. P. (2016). Neformalna osvita u systemi osvity Ukrainy [Non-formal education in the education system of Ukraine]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 3/4, 106-118 [in Ukrainian].

Polikhun, N. I., Postova, K. H., & Tymenko, V. P. (2019). Uprovadzhennia STEM-osvity v umovakh intehratsii formalnoi i neformalnoi osvity obdarovanykh uchniv [Implementation of STEM education in the context of integration of formal and informal education of gifted students]: metodychni rekomendatsii. Kyiv: IITZO [in Ukrainian].

Rybalko, L. V. (2023). Neformalna osvita zdobuvachiv vyshchoi osvity: mozhlyvosti y ryzyky rozvytku [Non-formal education of higher education applicants: opportunities and risks of development]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Collection of scientific papers of Uman State Pedagogical University], 3, 112-119 [in Ukrainian].

Scott, M. (2024). Informal arts engagement programs in disadvantaged schools: opportunities and limitations. International Journal of Inclusive Education (Online first).

Slabko, V. (2019). «Formal» and «non-formal» education in the differentiation of intrinsic properties of lifelong learning. Discourse, 15 (7/8), 73-82.

Sulaieva, N. (2016). Formal and non-formal features of art education in Ukraine from Kievan Rus period to 1917. Collection of Scientific Papers of Uman State Pedagogical University, 1, 120-128.

Sulaieva, N. (2017). Art education in Ukraine from 1920s to 1991. ScienceRise: Pedagogical Education, 6 (14), 35-40.

Sulaieva, N. (2022). Opportunities for international students to receive non-formal art education at Poltava V. H. Korolenko National Pedagogical University. Pedagogical Sciences, 25 (1), 70-74.

Sulaieva, N. (2023). Features of future teacher’s ethnocultural competence formation in the conditions of martial law. Pedagogical Sciences, 26 (1), 34-39.

Sulaieva, N. (2025). Ukrainian folk song as a factor in enriching the artistic competence of future music teachers. Ukrainian Professional Education, 9 (1), 115-124.

Sulaieva, N. V. (2010). Neformalna mystetska osvita yak zasib sotsializatsii maibutnoho pedahoha v khudozhno-tvorchykh kolektyvakh vyshchykh navchalnykh zakladiv [Informal art education as a means of socialization of the future teacher in artistic and creative groups of higher educational institutions]: monohrafiia. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].

Sulaieva, N. V. (2011). Osnovni pidkhody do menedzhmentu neformalnoi mystetskoi osvity v khudozhno-tvorchykh kolektyvakh vyshchykh pedahohichnykh navchalnykh zakladiv [Basic approaches to the management of informal art education in artistic and creative groups of higher pedagogical educational institutions]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 8 (2), 256-262 [in Ukrainian].

Sulaieva, N. V. (2014). Neformalna mystetska osvita maibutnikh uchyteliv u khudozhno-tvorchykh kolektyvakh [Informal art education of future teachers in art and creative groups]. (D diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Sulaieva, N. V. (2019). Mystetsko-osvitni stratehii pidhotovky maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly do roboty v systemi formalnoi i neformalnoi mystetskoi osvity [Art and educational strategies for preparing future primary school teachers for work in the system of formal and informal art education]. Ukrainska profesiina osvita [Ukrainian vocational education], 6, 130-138 [in Ukrainian].

Sulaieva, N., Horska, O., & Androsova, N. (2024). Training future teachers for the development of students’ creative thinking in art classes in general secondary education institutions. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 33, 201-207.

Sulaieva, N., Zubalii, A., & Demchenko, Y., et al. (2024). Preparing future teachers to develop children’s creative abilities through integration of various activities. Brazilian Journal of Education, Technology and Society, 17 (1), 482-493.

Vasylenko, O. V. (2013). Neformalna osvita doroslykh: nove sotsialno-osvitnie yavyshche [Non-formal adult education: a new socio-educational phenomenon]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy [Adult education: theory, experience, prospects], 7, 38-45 [in Ukrainian].

Vasylenko, O. V. (2016). Neformalna osvita doroslykh: poniattia, pryntsypy i metody [Non-formal adult education: concepts, principles and methods]. Osvita doroslykh: teoriia, dosvid, perspektyvy [Adult education: theory, experience, prospects], 1, 30-37 [in Ukrainian].

Vitvytska, S. S. (2006). Osnovy pedahohiky vyshchoi shkoly [Fundamentals of higher education pedagogy]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].

Yelnykova, H. V. (Ed.). (2014). Pedahohika vyshchoi shkoly [Higher education pedagogy]: pidruchnyk. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Yermolenko, A. B. (2012). Neformalna skladova suchasnoi vitchyznianoi osvity doroslykh – vymohy chasu [The informal component of modern domestic adult education – the demands of the time]. Visnyk Natsionalnoho universytetu oborony Ukrainy [Bulletin of the National Defense University of Ukraine], 4, 32-37 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Сулаєва, Н. (2025). НЕФОРМАЛЬНА МИСТЕЦЬКА ОСВІТА В СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ МОЛОДИХ НАУКОВЦІВ: ІННОВАЦІЙНІ ПІДХОДИ, МОДЕЛІ ТА ПЕРСПЕКТИВИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (18), 82–93. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347714

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ