ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ В КОНТЕКСТІ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗВО

Автор(и)

  • О. Губарь
  • Ю. Васюк

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347627

Ключові слова:

здоров’язбережувальні технології, інклюзивне освітнє середовище, заклад вищої освіти, студенти з особливими освітніми потребами, здоров’язбережувальна компетентність, педагогічні умови, організаційно-управлінські механізми

Анотація

У статті висвітлено теоретико-методологічні засади здоров’язбережувальних технологій у закладі вищої освіти в контексті розбудови інклюзивного освітнього середовища. Метою дослідження є теоретичне обґрунтування змісту й структури здоров’язбережувальних технологій та з’ясування можливостей їх реалізації в роботі зі здобувачами вищої освіти, зокрема з особливими освітніми потребами. Методологічну основу становлять положення середовищного, компетентнісного та людиноцентричного підходів, реалізовані через теоретичні методи аналізу, синтезу, порівняння та узагальнення наукових джерел. У ході дослідження уточнено сутність поняття «здоров’язбережувальні технології у вищій освіті», які розглядаються як цілісна педагогічна система, інтегрована в цілі, зміст, організаційні форми та оцінювання результатів навчання, а не як сукупність розрізнених оздоровчих заходів. Обґрунтовано, що інклюзивне освітнє середовище ЗВО є ключовим простором реалізації таких технологій, де узгоджуються академічні вимоги з індивідуальними можливостями, освітніми потребами й ресурсами студентів.

Охарактеризовано змістові та структурні компоненти здоров’язбережувальних технологій, які утворюють багаторівневу систему універсальних і спеціалізованих (адаптаційних і підтримувальних) елементів щодо здобувачів з особливими освітніми потребами. Визначено сукупність педагогічних умов та організаційно-управлінських механізмів, що забезпечують ефективне впровадження здоров’язбережувальних технологій в інклюзивних академічних групах, а також окреслено практичні форми й методи їх реалізації у щоденній університетській практиці. Зроблено висновок про необхідність розгляду здоров’язбережувальних технологій як невід’ємної складової якості інклюзивного освітнього середовища та перспективу подальших досліджень, пов’язаних з оцінюванням їх результативності.

Посилання

Ashytok, N. V. (2024). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii pry roboti z ditmy z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Health-preserving technologies when working with children with special educational needs]. In Suchasni tendentsii stvorennia zdorov’iazberezhuvalnoho seredovyshcha u zakladakh osvity [Modern trends in creating a health-preserving environment in educational institutions]: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 4-11). Drohobych: Redaktsiino-vydavnychyi viddil DDPU imeni Ivana Franka [in Ukrainain].

Astakhova, O. M., Volkova, S. M., Smyrnova, A. N., & Pokrova, D. M. (Eds.). (2024). Zdorov’iazberezhuvalna skladova osvity [Health-preserving component of education]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kharkiv: Komunalnyi vyshchyi navchalnyi zaklad «Kharkivska akademiia neperervnoi osvity» [in Ukrainain].

Bielkova, T. O. (2023). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii v konteksti osvitnoho seredovyshcha [Health-saving technologies in the context of the educational environment]. Health & Education, 4, 235-239 [in Ukrainain].

Boichuk, Yu. D. (Ed.). (2018). Suchasni zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii [Modern health-saving technologies]. Kharkiv: Oryhinal [in Ukrainain].

Boichuk, Yu. D., Omelchenko, P. S., & Miroshnychenko, O. M. (2024). Suchasni zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii v inkliuzyvnii osviti [Modern health-saving technologies in inclusive education]. In Osvita zberezhe Ukrainu [Education will save Ukraine]: materialy III Vseukrainskykh Prokopenkivskykh chytan (pp. 72-76). Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody [in Ukrainain].

Dudko, L. V. (2019). Formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pochatkovoi shkoly [Formation of health-preserving competence of future primary school teachers]. (PhD diss.). Umanskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Pavla Tychyny. Uman [in Ukrainain].

Kalichak, Yu. I. (2024). Formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi kompetentnosti vykhovatelia v umovakh suchasnoho zakladu vyshchoi osvity [Formation of health-preserving competence of a teacher in the conditions of a modern higher education institution]. In Suchasni tendentsii stvorennia zdorov’iazberezhuvalnoho seredovyshcha u zakladakh osvity [Modern trends in creating a health-preserving environment in educational institutions]: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 35-44). Drohobych: Redaktsiino-vydavnychyi viddil DDPU imeni Ivana Franka [in Ukrainain].

Malyshevska, I. A. (2014). Suchasni tendentsii rozvytku korektsiinoi osvity v Ukraini [Modern trends in the development of correctional education in Ukraine]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Collection of scientific papers of Uman State Pedagogical University], 3, 215-220 [in Ukrainain].

Malyshevska, I. A. (2016). Aktualni aspekty vprovadzhennia inkliuzyvnoi osvity v Ukraini [Current aspects of implementing inclusive education in Ukraine]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of training a modern teacher], 13, 205-212 [in Ukrainain].

Mykhalskyi, O. O., Zhyhulova, O. Yu., & Mykhalska, A. O. (2020). Zdorov’iazberihaiuchi tekhnolohii pry roboti z ditmy iz osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Health-preserving technologies when working with children with special educational needs]: navchalno-metodychnyi posibnyk. Kam’ianets-Podilskyi: FOP Kovalchuk O. V. [in Ukrainain].

Nahorna, N. V., & Malyk, Yu. I. (2024). Kompleksnyi pidkhid do profilaktyky zakhvoriuvan oporno-rukhovoho aparatu uchnivskoi molodi [A comprehensive approach to the prevention of musculoskeletal diseases in schoolchildren]. In Suchasni tendentsii stvorennia zdorov’iazberezhuvalnoho seredovyshcha u zakladakh osvity [Modern trends in creating a health-preserving environment in educational institutions]: materialy naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 78-85). Drohobych: Redaktsiino-vydavnychyi viddil

DDPU imeni Ivana Franka [in Ukrainain].

Omelchenko, P. S., Burlaka, I. S., & Miroshnychenko, O. M. (2024). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii inkliuzyvnoi osvity [Health-saving technologies of inclusive education]. In Innovatsiini pidkhody v osviti ta reabilitatsii ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Innovative approaches in education and rehabilitation of children with special educational needs]: zbirnyk naukovykh prats (pp. 104-105). Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody [in Ukrainain].

Poroshenko, M. A. (2019). Inkliuzyvna osvita [Inclusive education]: navchalnyi posibnyk. Kyiv: Ahentstvo «Ukraina» [in Ukrainain].

Radovenchyk, A. (2024). Zdorov’iazberihaiuchi tekhnolohii v inkliuzyvnii osviti [Health-preserving technologies in inclusive education]. In Innovatsiini pidkhody v osviti ta reabilitatsii ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Innovative approaches in education and rehabilitation of children with special educational needs]: zbirnyk naukovykh prats (pp. 124-127). Kharkiv: Kharkivskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni H. S. Skovorody [in Ukrainain].

Rybalko, L. M. (Ed.). (2019). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi [Health-saving technologies in the educational environment]. Ternopil: Osadtsa V. M. [in Ukrainain].

Sliukhenska, U. I., Yarema, O. V., & Hrynchyshyn, I. V. (2023). Health-preserving technologies in educational base of higher educational institutions. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 16: Tvorcha osobystist uchytelia: problemy teorii i praktyky [Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Series 16: Creative Personality of a Teacher: Problems of Theory and Practice], 5 (164), 137-142 [in Ukrainain].

Stebliuk, S. V. (2024). Zdorov’iazberihaiuchi tekhnolohii v inkliuzyvnomu osvitnomu seredovyshchi [Health-preserving technologies in an inclusive educational environment]. Osvita osib z osoblyvymy potrebamy: shliakhy rozbudovy [Education of persons with special needs: ways to develop], 3, 43-47 [in Ukrainain].

Taranchenko, O. M. (2017). Efektyvni tekhnolohii vykladannia v inkliuzyvnii shkoli [Effective teaching technologies in an inclusive school]. Pochatkova shkola [Elementary school], 5, 50-54 [in Ukrainain].

Yefimova, V. M. (2010). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii u konteksti pedahohichnykh doslidzhen [Health-saving technologies in the context of pedagogical research]. Problemy fizychnoho vykhovannia i sportu [Problems of physical education and sports], 1, 57-60

[in Ukrainain].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Губарь, О., & Васюк, Ю. (2025). ЗДОРОВ’ЯЗБЕРЕЖУВАЛЬНІ ТЕХНОЛОГІЇ В КОНТЕКСТІ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА ЗВО. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (18), 45–54. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347627

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ