ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ НАУКОВИХ ПІДХОДІВ

Автор(и)

  • О. Оніпко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347622

Ключові слова:

система професійної підготовки, майбутні вчителі природничої освітньої галузі, загальні та фахові компетентності, інтеграція змісту, діяльнісно-дослідницький підхід, цифрові технології навчання, STEM-технології, інноваційні освітні технології навчання, інтерактивні методи, проєктне навчання

Анотація

У статті розкрито проблему вдосконалення професійної підготовки майбутніх учителів природничої освітньої галузі в контексті сучасних наукових підходів і реформування вищої освіти України. Обґрунтовано актуальність формування комплексу загальних і фахових компетентностей (дослідницької, цифрової, екологічної, комунікативної, інноваційної) як передумови готовності майбутніх учителів до роботи в умовах Нової української школи та реалізації принципів сталого розвитку. Розкрито зміст професійної підготовки як інтегрованої педагогічної структури, що поєднує знання, уміння, навички та ціннісні установки, необхідні для організації діяльнісно-дослідницького, інтегрованого й STEM-орієнтованого навчання природничих дисциплін.

Здійснено аналіз наукових джерел, у яких висвітлено підготовку вчителів до експериментальних досліджень, інтеграціЮ змісту природничої освіти, Впровадження адаптивного, індивідуалізованого та особистісно зорієнтованого навчання, формування інформаційно-цифрової й екологічної компетентностей засобами ІКТ та STEM-технологій. Показано, що сучасні дослідження акцентують на необхідності поєднання теоретико-методологічних засад, проєктної та дослідницької діяльності, навчально-польових практик і нормативних вимог Стратегії розвитку вищої освіти у 2022-2032 роках. Виявлено суперечність між зростаючими вимогами до професійної підготовки та фрагментарністю існуючих освітніх програм, недостатньою інтеграцією цифрових, STEM- та проєктних технологій у підготовку майбутніх учителів природничої освітньої галузі.

Запропоновано структуру професійної підготовки, що містить фундаментально-природничий, методичний, дослідницько-експериментальний, цифрово‑STEM та екологічно-ціннісний складники, інтегровані на основі компетентнісного, діяльнісно-дослідницького, інтегративного та STEM-орієнтованого підходів. Окреслено провідні напрями реалізації цієї структури: впровадження цифрових технологій (відеонавчання, ІКТ, віртуальні лабораторії), STEM-проєктів, інноваційних (фліп-клас, проблемно-пошукове, кейс-навчання) та інтерактивних методів, розширення практико зорієнтованої й проєктної діяльності у співпраці з базовими закладами загальної середньої освіти. Наголошено на важливості створення дослідницько-освітнього середовища, партнерства «ЗВО – школа», багаторівневої діагностики сформованості компетентностей та рефлексивної підтримки професійного становлення майбутніх учителів природничої освітньої галузі.

Посилання

Akimova, O., & Haluziak, V. (2019). Pedahohichnyi suprovid osobystisnoprofesiinoho rozvytku maibutnoho vchytelia [Pedagogical support for the personal and professional development of a future teacher]: monohrafiia. Vinnytsia: Tvory [in Ukrainian].

Alieksieieva, S. V. (2022). Aktualni problemy dydaktyky v umovakh informatyzatsii osvity: indyvidualizatsiia navchannia [Current problems of didactics in the context of informatization of education: individualization of learning]. Nauka i tekhnika sohodni [Science and technology today], 1 (1), 18-26 [in Ukrainian].

Bachiieva, L. O. (2017). Doslidnytska kompetentnist vykladacha v umovakh uprovadzhennia innovatsiinykh tekhnolohii navchannia [Research competence of a teacher in the context of the implementation of innovative teaching technologies]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity [Problems of engineering and pedagogical education], 56/57, 105-113 [in Ukrainian].

Bardadym, O. V. (2023). Formuvannia informatsiino-tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh nauk metodom videonavchannia [Formation of information and digital competence of future science teachers using video learning]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 2 (209), 27-35 [in Ukrainian].

Barna, L. S., & Barna, M. M. (2019). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh nauk do vykorystannia proektnoi tekhnolohii navchannia [Preparing future science teachers to use project-based learning technology]. In Pidhotovka maibutnikh uchyteliv fizyky, khimii biolohii ta pryrodnychykh nauk u konteksti vymoh Novoi ukrainskoi shkoly [Training future teachers of physics, chemistry, biology and natural sciences in the context of the requirements of the New Ukrainian School]: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 204-206). Ternopil: Vektor [in Ukrainian].

Bartkiv, O. (2010). Hotovnist pedahoha do innovatsiinoi profesiinoi diialnosti [Teacher's readiness for innovative professional activity]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of training a modern teacher], 1, 52-58 [in Ukrainian].

Bondar, V. I. (2018). Adaptyvne navchannia studentiv profesii vchytelia: teoriia i praktyka [Adaptive learning for students of the teaching profession: theory and practice]: monohrafiia. Kyiv: Vyd‐vo NPU imeni M. P. Drahomanova [in Ukrainian].

Bozhko, N. (2018). Intehratyvnyi pidkhid do navchannia v konteksti reformuvannia systemy osvity Ukrainy [Integrative approach to learning in the context of reforming the education system of Ukraine]. Molod i rynok [Youth and the market], 7 (162), 84-89 [in Ukrainian].

Dovhopola, L., & Shapran, Yu. (2018). Formuvannia hotovnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin do naukovo-doslidnoi diialnosti u protsesi provedennia navchalno-polovoi praktyky [Formation of readiness of future teachers of natural sciences for scientific and research activities in the process of conducting educational and field practice]. Profesiina osvita: metodolohiia, teoriia ta tekhnolohii [Vocational education: methodology, theory and technology], 7 (1), 118-133 [in Ukrainian].

Forostovska, T. O., Bokhan, Yu. V., & Smytiuk, N. M. (2019). Doslidnytska diialnist yak zasib formuvannia khimiko-ekolohichnoi ta ekoloho-pedahohichnoi kompetentnostei u pryrodnychii osviti [Research activity as a means of forming chemical-ecological and ecological-pedagogical competencies in natural science education]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems], 53, 13-18

[in Ukrainian].

Herliand, T. M. (2018). Doslidnytski proektni tekhnolohii: sutnist ta osoblyvosti vykorystannia u navchalnomu protsesu zakladiv profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [Research project technologies: essence and features of use in the educational process of vocational (vocational and technical) education institutions]. Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problem [Modern information technologies and innovative teaching methods in the training of specialists: methodology, theory, experience, problems], 50, 135-139 [in Ukrainian].

Hrytsai, N. (2017). Doslidnytsko-oriientovane navchannia biolohii v suchasnii zahalnoosvitnii shkoli [Research-oriented teaching of biology in a modern secondary school]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 4, 177-189 [in Ukrainian].

Hrytsai, N. (2021). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh nauk do roboty v novii ukrainskii shkoli [Preparing future science teachers for work in the new Ukrainian school]. Ukrainska profesiina osvita [Ukrainian vocational education], 9/10, 136-143 [in Ukrainian].

Hrytsai, N. B. (2020). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do vykorystannia 324 proiektnoi tekhnolohii u navchanni uchniv pryrodnychykh nauk [Preparing future teachers to use 324 project technology in teaching science to students]. Ukrainska profesiina osvita [Ukrainian vocational education], 7, 28-36 [in Ukrainian].

Hura, A. N. (2018). Informatsiino-komunikatsiini tekhnolohii v pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh spetsialnostei [Information and communication technologies in the training of future teachers of natural sciences]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 7 (59), 64-66 [in Ukrainian].

Kobernyk, O. M. (2012). Proektna tekhnolohiia: teoriia, istoriia, praktyka [Design technology: theory, history, practice]: monohrafiia. Uman: PP Zhovtyi [in Ukrainian].

Koreneva, I. M. (2018). Pedahohichna systema pidhotovky maibutnikh uchyteliv biolohii do realizatsii funktsii osvity dlia staloho rozvytku [Pedagogical system for training future biology teachers to implement the functions of education for sustainable development]. Innovatsiina pedahohika [Innovative pedagogy], 4 (2), 7-12 [in Ukrainian].

Koriahina, N. V. (2015). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv do eksperymentalnykh doslidzhen zghaluzi pryrodoznavstva [Preparing future teachers for experimental research in the field of natural sciences]. (PhD diss.). Poltavskyi nats. ped. un-t im. V. H. Korolenka. Poltava [in Ukrainian].

Makarenko, K. S., Makarenko, V. I., Makarenko, O. V., & Matiash, L. O. (2019). Proiektna diialnist maibutnikh uchyteliv fizyky [Project activities of future physics teachers]. Fizyko-matematychna osvita [Physics and mathematics education], 3 (21), 93-98 [in Ukrainian].

Marushko, L. (2024). Teoriia ta praktyka pidhotovky maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh spetsialnostei do profesiinoi diialnosti na zasadakh dyferentsiatsii ta indyvidualizatsii navchannia [Theory and practice of training future teachers of natural sciences for professional activity on the principles of differentiation and individualization of learning]. Lutsk: VezhaDruk [in Ukrainian].

Moskaliuk, N. V. (2017). Pedahohichni umovy formuvannia doslidnytskykh umin studentiv maibutnikh uchyteliv u protsesi vyvchennia biolohichnykh dystsyplin [Pedagogical conditions for the formation of research skills of future teacher students in the process of studying biological disciplines]. Fizyko-matematychna osvita [Physics and mathematics education], 3 (13), 111-115 [in Ukrainian].

Onipko, V. V. (2013). Orhanizatsiia poshukovo-doslidnytskoi diialnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin u pidhotovtsi do roboty u profilnii shkoli [Organization of search and research activities of future teachers of natural sciences in preparation for work in a specialized school]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skill], 11, 246-250 [in Ukrainian].

Onipko, V. V. (2015). Kontseptualni osnovy profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh dystsyplin do roboty v profilnii shkoli [Conceptual foundations of professional training of future science teachers for work in a specialized school]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky [Scientific notes of the Department of Pedagogy], 1 (28), 164-170 [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022–2032 roky [On the approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022–2032]. (2022): rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy № 286-r vid 347 23 liutoho 2022 r. Vziato z https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-shvalennyastrategiyi-rozvitku-vishchoyi-osviti-v-ukrayini-na-20222032-roki-286- [in Ukrainian].

Romaniuk, R. K. (2021). Pidhotovka vchytelia biolohii profilnoi shkoly: teoriia i praktyka [Training of a biology teacher in a specialized school: theory and practice]: monohrafiia. Zhytomyr: Vyd-vo PP «Ievro-Volyn» [in Ukrainian].

Stetsula, N. O., & Orshanskyi, L. V. (2022). Formuvannia ekolohichnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh spetsialnostei zasobamy STEM-tekhnolohii [Formation of environmental competence of future teachers of natural sciences using STEM technology]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Collection of scientific papers of Uman State Pedagogical University], 4, 126-137 [in Ukrainian].

Truskavetska, I. (2024). Profesiina pidhotovka vchyteliv pryrodnychoi osvitnoi haluzi do eksperymentalnykh doslidzhen u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Professional training of science teachers for experimental research in secondary education institutions]. Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy [Pedagogical innovations: ideas, realities, prospects], 1, 74-80. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-74-80 [in Ukrainian].

Valko, N. V. (2019). Analiz ta perspektyvy pidhotovky maibutnikh uchyteliv intehrovanoho kursu «Pryrodnychi nauky» [Analysis and prospects for training future teachers of the integrated course "Natural Sciences"]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific notes of Berdyansk State Pedagogical University. Pedagogical Sciences], 2, 170-178 [in Ukrainian].

Vazhynskyi, S. E., & Shcherbak, T. I. (2016). Metodyka ta orhanizatsiia naukovykh doslidzhen [Methodology and organization of scientific research]: navch. posib. Sumy: SumDPU imeni A. S. Makarenka [in Ukrainian].

Voitovych, O. P. (2021). Fakhova pidhotovka maibutnikh uchyteliv pryrodnychykh nauk [Professional training of future science teachers]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 194, 13-17 [in Ukrainian].

Zasiekina, T. M. (2020). Intehratsiia v shkilnii pryrodnychii osviti: teoriia i praktyka [Integration in school science education: theory and practice]: monohrafiia. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Zasiekina, T., & Truskavetska, I. (2024). Profesiina pidhotovka vchyteliv pryrodnychoi osvitnoi haluzi do eksperymentalnykh doslidzhen u zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Professional training of science teachers for experimental research in secondary education institutions]. Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy [Pedagogical innovations: ideas, realities, prospects], 1, 74-80. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-74-80 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Оніпко, О. (2025). ПРОФЕСІЙНА ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ПРИРОДНИЧОЇ ОСВІТНЬОЇ ГАЛУЗІ В КОНТЕКСТІ СУЧАСНИХ НАУКОВИХ ПІДХОДІВ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (18), 33–44. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347622

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ