ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ

Автор(и)

  • Л. Вішнікіна
  • О. Давиденко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347619

Ключові слова:

природнича компетентність, підготовка вчителів географії, європейські університети, азійські університети, освітні програми

Анотація

У статті здійснено компаративний аналіз систем формування природничої компетентності майбутніх учителів географії у провідних європейських та азійських університетах. Досліджено структуру та зміст природничо-географічної підготовки у німецьких, польських, азербайджанських та казахстанських закладах вищої освіти з порівнянням української системи на прикладі Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. Встановлено, що природничонаукова підготовка займає від 25% до 53% загального обсягу навчальних кредитів у різних національних системах, при цьому українська модель демонструє 29-33% природничого компоненту. Проаналізовано роль системного мислення, дослідницького навчання та проблемно-орієнтованого підходу у формуванні природничої компетентності.

З’ясовано значення практичної дослідницької інфраструктури, зокрема польових станцій та геоекологічних центрів, для розвитку професійних компетентностей географів-педагогів. Розкрито особливості впровадження геопросторових технологій та цифрових інструментів у географічну освіту різних країн. Виявлено критичні виклики пострадянських систем освіти, включаючи скорочення практичного компоненту підготовки та втрату дослідницької інфраструктури. Представлено порівняльну таблицю ключових показників систем підготовки вчителів географії у п’яти країнах. Окреслено перспективи розвитку української системи формування природничої компетентності через синтез національних традицій із кращими міжнародними практиками.

Посилання

Abai Kazakh National Pedagogical University. (2025). Geography teacher training program. Retrieved from https://www.kaznpu.kz/en/

Adam Mickiewicz University. (2025). Faculty of Geographical and Geological Sciences. Retrieved from https://www.amu.edu.pl

Angiel, J., Hibszer, A., & Szkurłat, E. (2021). Zajęcia terenowe – szansa dla szkolnej edukacji geograficznej i wyzwania dla nauczycieli. Prace i Studia Geograficzne, 66 (1), 7-18. DOI: 10.48128/pisg/2021-66.1-01

Azerbaijan State Pedagogical University. (2025). Faculty of History and Geography. Retrieved from https://adpu.edu.az/index.php/en

Baku State University. (2025). Faculty of Geography. Retrieved from http://bsu.edu.az/en

Čipková, E., Karolčík, Š., Sládková, K., & Ušáková, K. (2018). What is the level of scientific literacy among geography students studying bachelor’s studies in natural sciences? International Research in Geographical and Environmental Education, 27 (4), 295-310. DOI: 10.1080/10382046.2017.1389044

Destination Earth. (2025). Building a highly accurate digital twin of the Earth. Retrieved from https://destination-earth.eu/

Deutsche Gesellschaft für Geographie. (2020). Bildungsstandards im Fach Geographie für den Mittleren Schulabschluss. (10th ed.). Selbstverlag Deutsche Gesellschaft für Geographie.

European Commission/EACEA/Eurydice. (2021). Teachers in Europe: Careers, development and well-being. Publications Office of the European Union. DOI:10.2797/997402

Fanta, D., Braeutigam, J., & Riess, W. (2020). Fostering systems thinking in student teachers of biology and geography-an intervention study. Journal of Biological Education. DOI:10.1080/00219266.2019.1569083

Fögele, J. (2016). Entwicklung basiskonzeptionellen Verständnisses in geographischen Lehramtsstudiengängen. Zeitschrift für Geographiedidaktik, 44 (2), 43-68.

France, D., Powell, V., Mauchline, A. L., Welsh, K., Park, J., Whalley, W. B., & Lerczak, A. (2016). Ability of students to recognize the relationship between using mobile apps for learning during fieldwork and the development of graduate attributes. Journal of Geography in Higher Education, 40 (2), 182-192. DOI:10.1080/03098265.2016.1154931

Hryshko, S., & Nepasha, O. (2025). Competency-based approach in the preparation of future geography teachers: Analysis, integration and implementation technologies. Perspectives and Innovations in Science. Pedagogy, Psychology, Medicine, 8 (54), 308-319. DOI:10.52058/2786-4952-2025-8(54)-308-319

Humboldt-Universität zu Berlin. (2025). Studien-und Prüfungsordnung für das Bachelorstudium im Fach Geographie. Retrieved from https://www.hu-berlin.de/de

Jagiellonian University. (2025). Institute of Geography and Spatial Management. Retrieved from https://geo.uj.edu.pl/en_GB

Kazakh Republic Ministry of Science and Higher Education; Abai Kazakh National Pedagogical University. (2023). Curriculum 6B01515 Geography (IP) [Study plan]. Retrieved from https://www.kaznpu.kz/docs/docs/2222/egi/backo/6b01515.pdf

Laiskhanov, S., Yerlan, I., Aliaskarov, D., Nurbol, U., Kai, Z., & Dávid, L. D. (2024). Opportunities and challenges of using geospatial technologies in teaching school geography in Kazakhstan. International Research in Geographical and Environmental Education. DOI: 10.1080/10382046.2024.2380173

Mazbayev, O., Alieva, L., & Demeuov, A. (2020). Problematic issues of geographical education in Kazakhstan. In E3S Web of Conferences (Vol. 166, p. 10032). EDP Sciences. DOI: 10.1051/e3sconf/202016610032

Piotrowska, I., Cichoń, M., Abramowicz, D., & Sypniewski, J. (2019). Challenges in geography education–a review of research problems. Quaestiones Geographicae, 38 (1), 71-84. DOI: 10.2478/quageo-2019-0009

Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University. (2024). Educational program “Secondary Education (Geography)” [Osvitnia prohrama “Serednia osvita (Heohrafiia)”]. Retrieved from http://pnpu.edu.ua

Ruby, A., & McLaughlin, C. (2014). Transferability and the Nazarbayev Intellectual Schools: Exploring models of practice transfer. In D. Bridges (Ed.), Educational reform and internationalisation: The case of school reform in Kazakhstan (pp. 287-300). Cambridge University Press.

Shukanova, A., Shukanov, P., & Braslavska, O. (2023). Osvita dlia staloho rozvytku u navchanni heohrafii na zasadakh uprovadzhennia kompetentnisnoho pidkhodu [Education for sustainable development in geography teaching based on the implementation of a competency-based approach] [Освіта для сталого розвитку у навчанні географії на засадах упровадження компетентнісного підходу]. Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of Training the Modern Teacher] [Проблеми підготовки сучасного вчителя], 2 (28), 6-16. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(28).2023.291711 [in Ukrainian].

Silova, I. (2010). Rediscovering post-socialism in comparative education. In I. Silova (Ed.), Post-Socialism is not Dead: (Re)reading the Global in Comparative Education (pp. 1-24). Emerald Group Publishing. DOI:10.1108/S1479-3679(2010)0000014004

South Kazakhstan Pedagogical University. (2025). Retrieved from https://okmpu.edu.kz/en

Świętek, A., & Osuch, W. (2020). Regional Geography Education in Poland. In Teaching Regional Geography, proceedings of 27th Central European Conference (pp. 173-185). DOI:10.5817/CZ.MUNI.P210-9694-2020-14

University of Cologne. (2023). Module handbook Bachelor of Arts Geography [MHB 20230224_LA_BAGG_Geographie]. Retrieved from https://geographie.uni-koeln.de/sites/geographie/Studium/Bachelor_of_Arts/MHB_20230224_LA_BAGG_Geographie.pdf

Verdiyeva, M. (2023). Teaching geography in Azerbaijan: Problems with textbooks and teachers. History of development of teaching methodology. Pedagogy and Psychology, 55 (2), 3-14. DOI:10.51889/2077-6861.2023.30.2.002

Verdiyeva, M. (2024). Teacher training, and associated problems and solutions in the 21st century’s Azerbaijan. Education Journal, 13 (3), 133-137. DOI: 10.11648/j.edu.20241303.16

Vishnikina, L., Samoylenko, V., Braslavska, O., & Kopilets, Y. (2024). Problemnyi pidkhid do vyvchennia pryrodnychoi heohrafii yak zasib formuvannia pryrodnychoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv heohrafii [Problem-based approach to studying natural geography as a means of forming natural science competence of future geography teachers] [Проблемний підхід до вивчення природничої географії як засіб формування природничої компетентності майбутніх учителів географії]. Zbirnyk naukovykh pratsʹ Umansʹkoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Collection of scientific papers of Uman State Pedagogical University] [Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету], 4, 70-81. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4906.4.2024.316483 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Вішнікіна, Л., & Давиденко, О. (2025). ЗАКОРДОННИЙ ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ПРИРОДНИЧОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГЕОГРАФІЇ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (18), 20–32. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347619

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ