ДИДЖИТАЛІЗАЦІЯ ТА ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ У ПІДГОТОВЦІ КУЛЬТУРОЛОГІВ ТА МЕНЕДЖЕРІВ КУЛЬТУРИ В ІНОЗЕМНИХ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

Автор(и)

  • О. Лук’яненко
  • Л. Кравченко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347614

Ключові слова:

вища освіта, професійна підготовка, загальна компетентність, фахові компетентності, практика, цифровізація, магістр, культура, мистецтво, гуманітарні науки

Анотація

Стаття аналізує, як цифровізація та цифрові інструменти інтегруються в підготовку культурологів та менеджерів культури в іноземних вищих навчальних закладах, зосереджуючись на провідних програмах у Сполучених Штатах, Німеччині та Великій Британії. Порівняльний аналіз свідчить, що цифрові технології нині формують основу сучасної культурної освіти, трансформуючи її концептуальні основи, розробку навчальних програм та педагогічні моделі. Міжнародні програми впроваджують цифрову грамотність у всю професійну підготовку, зосереджуючись на таких компетенціях, як документування цифрової спадщини, аналіз культурних даних, імерсивний медіадизайн, залучення цифрової аудиторії та стратегічне лідерство в цифровій трансформації. Цифровізація змінює відносини між університетами та культурними установами, зміцнюючи партнерські відносини, які пропонують студентам безпосередню участь у технологічно опосередкованих культурних практиках. Завдяки співпраці з музеями, архівами та креативними індустріями, студенти отримують досвід роботи з цифровими колекціями, віртуальними виставками, стратегіями онлайн-комунікації та управлінням культурою на основі даних. Гібридні методики, включаючи віртуальні польові дослідження, онлайн-співпрацю, цифрові тематичні дослідження та проєктні цифрові завдання, відображають операційні реалії сучасних культурних організацій, де цифрові платформи все більше структурують культурне виробництво та участь. Міжнародні моделі демонструють системний перехід до технологічно обґрунтованого культурного професіоналізму, де цифрові навички є не другорядними, а центральними. Це контрастує з системами, в яких цифровізація присутня, але менш структурно вбудована та недостатньо інтегрована в компетенційну систему культурної освіти.

Дослідження робить висновок, що впровадження передового світового досвіду – розширення цифрових модулів, інвестування в цифрову інфраструктуру, інтеграція цифрової етики та інклюзії, а також сприяння міцним партнерським відносинам з культурними установами може значно підвищити технологічну та професійну актуальність культурної освіти в перехідних контекстах.

Посилання

Cherniavska, O. V. (2020). Pidhotovka fakhivtsiv z kulturno-prosvitnytskoi roboty v serednikh spetsialnykh navchalnykh zakladakh Ukrainy (50-ti – kinets 80-tykh rokiv XX st.) [Training of specialists in cultural and educational work in secondary specialized educational institutions of Ukraine (1950s – late 1980s)]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (190), 61-64 [in Ukrainian].

Degree details and courses. Retrieved from https://advanced.jhu.edu/academics/graduate/ma-cultural-heritage-management/

Dmytrenko, V. I., & Dmytrenko, V. A. (2002). «Sotsiokulturne proiektuvannia» u systemi profesiinoi pidhotovky kulturoloha ["Sociocultural design" in the system of professional training of a cultural scientist]. Ukrainian Professional Education = Ukrainska profesiina osvita, 12, 46-53 [in Ukrainian].

Hurova, I. (2017). Problemy profesiinoho stanovlennia kulturoloha [Problems of professional development of a cultural scientist]. Naukovyi visnyk instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy [Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine], 13, 145-151 [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M., & Stepanenko, M. I. (2014). Kulturolohichna osvita v Poltavskomu pedahohichnomu: teoretychni zasady i dosvid [Cultural education in Poltava Pedagogical University: theoretical foundations and experience]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 10, 3-7 [in Ukrainian].

Kravchenko, L., & Karapuzova, N. (2009). Kulturolohichna osvita na zlami epokh: teoretychni y praktychni aspekty (pro stvorennia Poltavskoi rehionalnoi kulturolohichnoi shkoly) [Culturological education at the turn of the era: theoretical and practical aspects (on the creation of the Poltava Regional Culturological School)]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 5, 3-6 [in Ukrainian].

Kulyk, Y., Kravchenko, L., Blyzniuk, M., Chystiakova, L., Orlova, N., & Bukhun, A. (2022). Pedagogical Technologies for Competent Training of Teachers in Ukrainian Professional Education. International Journal of Education and Information Technologies, 16, 29-38.

Luk’ianenko, O. V. (2023). Tsyfrovi instrumenty vyvchennia ta prezentatsii kultury: dosvid, problemy, perspektyvy [Digital tools for studying and presenting culture: experience, problems, prospects]. Prykladna kreatolohiia [Applied Creatology], 1, 37-39 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V. (2023). Tsyfrovi instrumenty zberezhennia ob’iektiv kultury Ukrainy v chasy viiny [Digital tools for preserving cultural objects in Ukraine during wartime]. In R. Basenko (Ed.), Innovatsiinyi potentsial ta pravove zabezpechennia sotsialnoekonomichnoho rozvytku Ukrainy: vyklyk hlobalnoho svitu [Innovative potential and legal support for the socio-economic development of Ukraine: the challenge of the global world]: materialy VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 47-50). Poltav. in-t ekonomiky i prava ZVO «Vidkrytyi mizhnarodnyi universytet rozvytku liudyny «Ukraina». Poltava: PIEP [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V. (2023). Tsyfrovizatsiia yak element okhorony kulturnykh ob’iektiv v umovakh viiny [Digitization as an element of protecting cultural sites in times of war]. In Yu. A. Sribna, O. V. Kudria (Eds.), Bezpeka zhyttia i diialnosti liudyny: teoriia ta praktyka [Safety of human life and activity]: zbirnyk nauk. prats Vseukr. nauk.-prakt. konf., prysviachenoi Vsesvitnim Dniam tsyvilnoi oborony ta okhorony pratsi (pp. 159-164). Poltava: PNPU [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V. (2024). Praktychna pidhotovka kulturolohiv v Shkoli mystetstv i nauky Krihera Universytetu Dzhona Khopkinsa [Practical training for cultural studies students at the Krieger School of Arts and Sciences at Johns Hopkins University]. In Mystetska osvita v konteksti hlobalizatsii ta polikulturnosti [Art education in the context of globalization and multiculturalism]: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu (pp. 122-125). Poltava: Navchalno-naukovyi instytut mystetstv: Vydavnychyi viddil PUET [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V. (2024). Vykorystannia potentsialu terytorialnykh hromad u formuvanni profesiinykh kompetentnoste maibutnikh kulturolohiv [Using the potential of territorial communities in forming the professional competence of future cultural scientists]. Ukrainian Professional Education = Ukrainska profesiina osvita, 15, 53-61 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V. (2024). Zaluchennia steikholderiv do formuvannia zahalnykh i fakhovykh kompetennostei zdobuvachiv osvity humanitarnoi haluzi znan [Involving stakeholders in the formation of general and professional competencies of students in the humanities]. Ukrainska profesiina osvita = Ukrainian Professional Education, 16, 53-61 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V., & Vynnychuk, R. V. (2022). Tradytsiini ta innovatsiini pedahohichni tekhnolohii formuvannia tsinnostei mahistriv humanitarnoi haluzi u protsesi profesiinoi pidhotovky [Traditional and innovative pedagogical technologies for the formation of values of masters in the humanities in the process of professional training]. Ukrainska profesiina osvita = Ukrainian Professional Education, 12, 24-33 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V., Dmytrenko V. A., & Dmytrenko V. I. (2023). Formuvannia fakhovykh kompetentnostei bakalavra-kulturoloha v protsesi vyvchennia dystsyplin profesiinoi pidhotovky [Formation of professional competencies of a bachelor of cultural studies in the process of studying professional training disciplines]. Ukrainian Professional Education = Ukrainska profesiina osvita, 13, 87-94 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V., Kolivanova T. V., & Maistruk N. M. (2025). Mizhinstytutsiina spivpratsia u formuvanni movnykh kompetentnostei studentiv haluzi znan Kultura, mystetstvo ta humanitarni nauky [Interinstitutional cooperation in the formation of language competencies of students in the field of knowledge Culture, Arts and Humanities]. Aktualni pytannia u suchasnii nautsi. Pedahohika. Pravo. Ekonomika. Derzhavne upravlinnia. Tekhnika. Istoriia ta arkheolohiia [Current issues in modern science. Pedagogy. Law. Economics. Public administration. Technology. History and archeology], 8 (38), 1324-1338 [in Ukrainian].

Lytvynenko, A. (2002). Informatsiini tekhnolohii u profesiinii diialnosti kulturoloha [Information technologies in the professional activities of a cultural scientist]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues in the humanities], 51, 580-585 [in Ukrainian].

Master of arts. Cultural heritage management. Retrieved from https://advanced.jhu.edu/academics/graduate/ma-cultural-heritagemanagement/?utm_source=Keystone&utm_campaign=Keystone&utm_medium=Re adMoreSchoolWebsiteCTA

Vynnychuk, R., Bakka, T., Bohomaz, O., Krupina, L., & Snigovska, O. (2022). The Process of Developing Media Competence of the Personality by Means of Humanities. International Journal of Computer Science & Network Security(IJCSNS), 6, 531-541.

Vynnychuk, R., Marynets, N., Marynchenko, H., Voloshchuk, H., & Voropayeva, T. (2022). Hybrid Education in the Context of the Covid-19 Pandemic: Peculiarities of Training Humanitarian Specialists. Journal of Curriculum and Teaching, 11 (9: Special Issue), 30-34.

Vynnychuk, R., Terekhovska, O., Vasenko, V., Babak, G., & Protas, O. (2022). Рedagogy of partnership in modern higher education. Ad Alta: Journal Of Interdisciplinary Research, 12 (2), 48-52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-25

Як цитувати

Лук’яненко, О., & Кравченко, Л. (2025). ДИДЖИТАЛІЗАЦІЯ ТА ЦИФРОВІ ІНСТРУМЕНТИ У ПІДГОТОВЦІ КУЛЬТУРОЛОГІВ ТА МЕНЕДЖЕРІВ КУЛЬТУРИ В ІНОЗЕМНИХ ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (18), 9–19. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.18.347614

Номер

Розділ

КОЛОНКА ГОЛОВНОГО РЕДАКТОРА