РЕАЛІЗАЦІЯ НАУКОВО-ПРИКЛАДНИХ ПРОЄКТІВ У СИСТЕМІ ДОСЛІДНИЦЬКОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ І СПОРТУ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342549Ключові слова:
професійна підготовка, майбутні фахівці фізичної культури і спорту, науково-дослідницька діяльність, науково-дослідницька компетентність, науково-прикладні проєкти, управління проєктамиАнотація
У статті висвітлено теоретичні та організаційно-практичні основи реалізації науково-прикладних проєктів у системі дослідницької діяльності майбутніх фахівців фізичної культури і спорту. Обґрунтовано актуальність інтеграції проєктно-дослідної роботи в освітній процес з огляду на зростаючі вимоги до професійної підготовки фахівців, орієнтованих на інноваційність, критичне мислення та здатність до наукового аналізу й самостійної дослідницької діяльності. Зазначено, що науково-прикладні проєкти є ефективним інструментом формування ключових компонентів дослідницької компетентності: методологічної обізнаності, логіки наукового мислення, вміння планувати, реалізовувати й презентувати результати прикладного дослідження. Здійснено системний аналіз поняттєвого апарату, охарактеризовано принципи, методи та моделі реалізації науково-дослідницької проєктної діяльності, актуальні для закладів вищої освіти фізкультурного профілю. Звернено увагу на педагогічні умови, що забезпечують ефективність такої діяльності: цілеспрямоване методичне супроводження студентів, доступ до ресурсів для емпіричного дослідження, мотиваційне стимулювання, інтеграція дослідницьких завдань у навчальні дисципліни професійного циклу.
Описано результати педагогічного експерименту, проведеного у 2023-2025 роках на базі факультету фізичного виховання і спорту Полтавського національного педагогічного університету імені В. Г. Короленка. В експериментальній групі впроваджено модель цілеспрямованої проєктно-дослідницької підготовки, результати показали суттєве зростання рівнів відповідної компетентності. Доведено, що науково-прикладні проєкти є дієвим засобом підвищення якості підготовки майбутніх фахівців фізичної культури, сприяють формуванню дослідницької культури та підготовці до самостійної наукової діяльності в умовах сучасної спортивної освіти. Окреслено перспективи подальших досліджень, зокрема в напрямах цифровізації наукової діяльності здобувачів, створення електронних платформ для підтримки проєктної роботи, міждисциплінарної інтеграції та розвитку менторства у проєктно-дослідному середовищі ЗВО.
Посилання
Akhmetov, R. F., & Kutek, T. B. (2022). Metodyka i metodolohiia naukovykh doslidzhen u fizychnomu vykhovanni ta sporti [Methods and methodology of scientific research in physical education and sports]: navch. posib. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka [in Ukrainian].
Halian, O. V. (2021). Metodolohiia ta orhanizatsiia naukovykh doslidzhen [Methodology and organization of scientific research]: navch.-metod. vydannia. Lutsk: Vezha-Druk [in Ukrainian].
Kovtaniuk, I. (2025). Model formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv informatyky [Model for the formation of research competence of future computer science teachers]. Molod i rynok [Youth and the market], 2 (34), 175-181 [in Ukrainian].
Maikovska, V. I. (2016). Praktyko-oriientovane navchannia yak zasib profesionalizatsii pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv v Ukraini [Practice-oriented training as a means of professionalizing the training of future specialists in Ukraine]. Problemy inzhenerno-pedahohichnoi osvity [Problems of engineering and pedagogical education], 50/51, 161-167 [in Ukrainian].
Moroz, L. I., Moroz, I. V., Lytvynenko, I. S., Prasol, D. V., & Chuhuieva, I. Ye. (2017). Naukovo-doslidna robota studentiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Research work of students in higher education institutions]: navch.-metod. posib. Mykolaiv: Vyd-vo «Arneks» [in Ukrainian].
Prylutskyi, M. D., & Khomenko, P. V. (2021). Teoretyko-metodychni aspekty formuvannia proiektnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv haluzi fizychnoi kultury i sportu [Theoretical and methodological aspects of the formation of project competence of future specialists in the field of physical culture and sports]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 78, 119-125 [in Ukrainian].
Sheiko, V. M., & Kushnarenko, N. M. (2008). Orhanizatsiia ta metodyka naukovo-doslidnoi diialnosti [Organization and methodology of scientific research activities]: pidruchnyk. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].
Stynska, V. V., Salyha, N. M., & Protsyshyn, N. A. (2024). Formuvannia doslidnytskoi kompetentnosti studentiv u zakladi vyshchoi osvity [Formation of research competence of students in a higher education institution]. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity [Theory and methodology of vocational education], 69, 2, 149-152 [in Ukrainian].
Vinnyk, M. O. (2016). Formuvannia naukovo-doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv u pedahohichnii teorii [Formation of scientific and research competence of future specialists in pedagogical theory]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], LXX, 2, 22-27 [in Ukrainian].
Yermakov, I. H. (2008). Proiektna diialnist [Project activities]. In Entsyklopediia osvity [Encyclopedia of Education] (pp. 717-718). Kyiv: Yurinkom Inter [in Ukrainian].