ЕКСПЕРИМЕНТАЛЬНА ПЕРЕВІРКА СИСТЕМИ ПРОЄКТУВАННЯ ДОРАДНИЦТВА В ПЕДАГОГІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342541Ключові слова:
реформи та інновації у світовому та європейському освітньому просторах, дорадницька діяльність, консалтинг, освітнє дорадництво, педагогічний університет, теоретичні засади, методичні засади, професійний розвиток, якість освітиАнотація
У статті на основі аналізу теоретичної літератури схарактеризовано та обґрунтовано систему проєктування дорадництва в педагогічному університеті. Особливу увагу приділено педагогічному експерименту та його результатам, які підтвердили ефективність розробленої системи. Систематизовано дані експериментальної перевірки стану системи проєктування дорадництва на різних етапах дослідження, демонструючи її динаміку.
Актуальність дослідження зумовлена нагальною потребою забезпечення якості управління освітніми закладами та заповненням існуючих наукових прогалин у цій сфері. Ми виокремлюємо значний потенціал педагогічних університетів у розвитку освітнього дорадництва, адже воно сприяє підвищенню якості освіти та швидкій адаптації освітньої системи до нових реалій. У статті наголошується, що підготовка якісних педагогічних кадрів для вищої освіти потребує системного підходу, оскільки їхній професійний розвиток часто обмежується самоосвітою та власним досвідом. Зазначено ключові характеристики сучасного ефективного керівника: політична зрілість, володіння економічними та цільовими методами управління, здатність до наукового й економічного аналізу, системне мислення, організаторські здібності та комунікабельність. Підкреслено, що успішне впровадження системи проєктування дорадництва в заклади вищої освіти має значний вплив на підвищення професійної успішності педагога в умовах сучасних освітніх вимог.
Висновки до статті акцентують увагу на тому, що дорадницькі послуги є стратегічно важливим інструментом для педагогічних університетів. Вони дозволяють не лише ефективно впроваджувати технологічні рішення для вирішення професійних завдань, розробляти дієві стратегії розвитку та значно підвищувати конкурентоспроможність на ринку освітніх послуг. У статті особливо підкреслюється, що роль дорадництва в індивідуалізації освітнього процесу є запорукою успішності кожного учасника освітньої діяльності.
Посилання
Barbashova, І., Drahunova, V., Zabolotna, O., Kubitskyi, S., & Kukharska, L. (2025). Ongoing Professional Growth for University Educators Amid Martial Law Conditions. OIDA International Journal of Sustainable Development, Ontario International Development Agency, Canada, 18 (07), 67-80. Retrieved from https://oidaijsd.com/wp-content/uploads/2025/04/18-07-06-17-7-IR-IJSD-25.pdf
Borova, T. A., Riabova, Z. V., Kravchenko, H. Yu., & Pochuieva, O. O. (2019). Pedahohichnyi konsaltynh [Pedagogical consulting]: navch. posib. Lutsk: Teren [in Ukrainian].
Hladkova, V. M., & Riabova, Z. V. (2025). Akmeolohichna sluzhba konsaltynhovoho zabezpechennia profesiinoho samorozvytku suchasnoho fakhivtsia: adaptyvni protsesy [Acmeological consulting service for professional self-development of a modern specialist: adaptive processes]. Adaptyvne upravlinnia: teoriia i praktyka. Pedahohika [Adaptive management: theory and practice. Pedagogy], 20 (39). Retrieved from https://amtp.org.ua/index.php/journal/issue/view/41 [in Ukrainian].
Drahunova, V. V. (2024). Ekspertne otsiniuvannia systemy proiektuvannia konsaltynhovoi diialnosti v zakladi vyshchoi osvity v umovakh nevyznachenosti [Expert evaluation of the system for designing consulting activities in a higher education institution under conditions of uncertainty]. Osvita. Innovatyka. Praktyka [Education. Innovation. Practice], 13 (2). DOI: https://doi.org/10.31110/2616-650X-vol13i2-004. Retrieved from https://oip-journal.org/index.php/oip/article/view/491/352 [in Ukrainian].
Drahunova, V. V. (2025). Konsaltynhova diialnist v zakladi vyshchoi osvity v umovakh nevyznachenosti: teoretyko-metodychnyi aspekt [Consulting activities in a higher education institution under conditions of uncertainty: theoretical and methodological aspect]: monohrafiia. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka [in Ukrainian].
Drahunova, V. V. (Comp.). (2025). Proiektuvannia konsaltynhovoi diialnosti v zakladi osvity [Designing consulting activities in an educational institution]: nauk.-metod. rek. Ivano-Frankivskyi nats. tekh. un-t nafty i hazu. Ivano-Frankivsk: IFNTUNH [in Ukrainian].
Mokriakov, A. (2024). Konsaltynh yak perspektyvna sfera diialnosti v Ukraini [Consulting as a promising field of activity in Ukraine]. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Yurydychni nauky [Bulletin of the National University «Lviv Polytechnic». Legal Sciences], 1 (41). Retrieved from https://science.lpnu.ua/uk/law/vsi-vypusky/vypusk-11-nomer-1-41-2024/konsaltyng-yak-perspektyvna-sfera-diyalnosti-v-ukrayini [in Ukrainian].
Petrenko, L. M. (2020). Stratehichni oriientyry profesiinoho rozvytku naukovo-pedahohichnykh pratsivnykiv v umovakh vidkrytoi osvity [Strategic guidelines for the professional development of scientific and pedagogical workers in the context of open education]. Visnyk pisliadyplomnoi osvity. Pedahohichni nauky [Bulletin of Postgraduate Education. Pedagogical Sciences], 13 (42), 170-184 [in Ukrainian].
Saukh, P. Yu. (2020). Stratehichne bachennia novoi modeli vyshchoi osvity: rukh do stvorennia universytetiv svitovoho klasu: nauk. dopovid na metodolohichnomu seminari NAPN Ukrainy «Shliakhy i mekhanizmy pidvyshchennia konkurentospromozhnosti universytetiv Ukrainy» [Strategic vision of a new model of higher education: movement towards the creation of world-class universities: scientific report at the methodological seminar of the National Academy of Sciences of Ukraine «Ways and mechanisms for increasing the competitiveness of Ukrainian universities»]. Visnyk Natsionalnoi akademii pedahohichnykh nauk Ukrainy [Bulletin of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine], 2 (2). DOI: https://doi.org/10.37472/2707-305X-2020-2-2-13-7 [in Ukrainian].