ПЕДАГОГІЧНЕ ПРОЄКТУВАННЯ ВІЙСЬКОВО-ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ: МІЖДИСЦИПЛІНАРНІ ПІДХОДИ ТА ІННОВАЦІЙНІ ПРАКТИКИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342535Ключові слова:
педагогічне проєктування, військова освіта, міждисциплінарний підхід, майбутні офіцери, професійна підготовка, інноваційні освітні технології, проєктно-орієнтоване навчання, цифрові інструментиАнотація
У статті комплексно досліджено проблему педагогічного проєктування як інструмента оновлення системи військово-професійної підготовки майбутніх офіцерів в умовах зростаючих вимог до безпекового сектору держави. Доведено, що сучасні виклики – зокрема гібридні загрози, технологічна складність бойових дій, необхідність швидкої адаптації до змін – зумовлюють потребу в переосмисленні підходів до побудови освітніх програм у ЗВО оборонного профілю. У такому контексті педагогічне проєктування розглядається як методологічна основа формування змісту й технологій навчання, що відповідають реаліям сучасного бою та потребам майбутніх офіцерів. Представлено аналітичний огляд теоретичних засад педагогічного проєктування з урахуванням його специфіки у військовій освіті. Зокрема, розкрито принципи цільової спрямованості, адаптивності, контекстуальності, результативності. Акцентовано на важливості міждисциплінарного підходу, що охоплює інтеграцію знань із педагогіки, психології, військової справи, кібербезпеки, інформаційних технологій. Наведено приклади міждисциплінарних рішень та проєктів, реалізованих у межах сучасних військових освітніх програм. Значну увагу приділено інноваційним педагогічним практикам, які включають проєктно-орієнтоване навчання, кейс-методи, симуляційне моделювання бойових ситуацій, а також використання цифрових інструментів (зокрема LMS-платформ, e-learning ресурсів, засобів VR/AR). Обґрунтовано, що впровадження цих технологій уможливлює створення адаптивного та гнучкого освітнього середовища, що імітує реальні умови бойової діяльності.
Зроблено висновок про перспективність подальшого розвитку педагогічного проєктування як основи для модернізації освітніх процесів у військових ЗВО. Перспективами досліджень визначено поглиблення емпіричних перевірок ефективності моделі в різних контекстах професійної підготовки, розширення міждисциплінарного наповнення освітніх модулів, а також розробку програм підготовки викладачів до реалізації проєктного підходу в системі вищої військової освіти.
Посилання
Fenich, R. (2024). Modeliuvannia umov boiovoi diialnosti yak umova vdoskonalennia profesiino-prykladnoi fizychnoi pidhotovky maibutnikh ofitseriv [Modeling combat conditions as a condition for improving the professional and applied physical training of future officers]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 27 (1), 109-115 [in Ukrainian].
Klopov, R. V., Svatiev, A. V., & Klopova, V. O. (2024). Personalizovani trenuvalni prohramy yak zasib optymizatsii fizychnoi pidhotovky [Personalized training programs as a means of optimizing physical fitness]. Suchasni dosiahnennia fizychnoho vykhovannia [Modern achievements of physical education], 3, 44-49 [in Ukrainian].
Kyslenko, D., & Bondarenko, V. (2024). Vprovadzhennia metodyk formuvannia viiskovo-prykladnykh navychok u fizychnii pidhotovtsi maibutnikh ofitseriv [Implementation of methods for developing military-applied skills in the physical training of future officers]. Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy [Pedagogical innovations: ideas, realities, prospects], 1, 36-41 [in Ukrainian].
Shvets, V. L. (2025). Orhanizatsiino-upravlinski aspekty formuvannia hotovnosti instruktoriv z fizychnoi pidhotovky i sportu orhaniv vnutrishnikh sprav [Organizational and managerial aspects of forming the readiness of physical training and sports instructors of internal affairs bodies]. (PhD diss.). Lvivskyi derzhavnyi universytet fizychnoi kultury imeni Ivana Boberskoho. Lviv [in Ukrainian].
Yevtushenko, V. V. (2024). Osnovni naukovi pidkhody do navchannia spetsialnoi fizychnoi pidhotovky maibutnikh ofitseriv Sluzhby bezpeky Ukrainy [Basic scientific approaches to special physical training of future officers of the Security Service of Ukraine]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 15: Naukovo-pedahohichni problemy fizychnoi kultury (fizychna kultura i sport) [Scientific Journal of the National Polytechnic University named after M. P. Dragomanov. Series 15: Scientific and Pedagogical Problems of Physical Culture (Physical Culture and Sports)], 3K (176), 214-220 [in Ukrainian].