КУЛЬТУРОЛОГІЧНО-РЕГІОНАЛЬНИЙ НАУКОВИЙ ПІДХІД ДО ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ В УНІВЕРСИТЕТАХ

Автор(и)

  • О. Сніговська
  • Л. Кравченко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342530

Ключові слова:

підготовка фахівців, професійна компетентність, культурологічно-регіональний науковий підхід, внутрішнє та міжнародне регіонознавство, модель «трикутник компетентностей»

Анотація

У статті в руслі виокремлених суперечностей підготовки у закладах професійної та вищої освіти акцентовано необхідність осучаснення методологічного, теоретичного і методичного інструментарію культурологічного наукового підходу як чинника формування цілісності особистісної та професійної культури майбутнього фахівця, шляхом долучення до цього процесу універсальних аспектів і потенціалів регіоналістики. З’ясовано потребу поглиблення світоглядного характеру культурологічного знання і практик аспектами усвідомлення духовних форм людської діяльності, природничих знань і технологій предметного середовища, соціально-економічних інститутів суспільства, а також побутової культури та інструментів формування фахового досвіду у відповідній художньо-культурній або технологічній сфері; доведено потенціал концепцій і теорій регіоналістики (динамічної регіональності, культурної ідентичності, гібридизації культури, глокалізації) у підготовці фахівців сучасних генерацій.

На засадах культурологічно-регіонального наукового підходу окреслено спільні риси та відмінності між внутрішнім (національним) та міжнародним (світовим) регіонознавством; запропоновано авторські дослідницькі матеріали (модель «трикутника компетентностей» фахівців, інтегрувальні  таблиці для встановлення взаємозалежностей аспектів і чинників професійної підготовки) відповідно критерію «регіональної відповідальності» у когнітивному, ціннісному та праксеологічному вимірах компетентності.

Проведено висновок щодо значення культурологічно-регіонального наукового підходу для уникнення розриву між локальним і глобальним баченням результатів підготовки фахівців для міжнародних і національних контекстів.

Посилання

Aleksiuk, A. M. (1998). Pedahohika vyshchoi osvity Ukrainy: Istoriia. Teoriia [Pedagogy of higher education in Ukraine: History. Theory]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Ball, H. O. (1999). Teoretyko-metodychni zasady humanizatsii osvity (psykholoho-pedahohichnyi aspekt) [Theoretical and methodological principles of humanization of education (psychological and pedagogical aspect)]. In Shliakhy ta problemy vkhodzhennia osvity Ukrainy u svitovyi prostir [Ways and problems of Ukrainian education entering the world space] (pp. 8-85). Vinnytsia: Universum-Vinnytsia [in Ukrainian].

Bekh, I. D., & Radul, V. V. (2001). Pedahohichna kultura i rozvytok sotsialnoi zrilosti osobystosti vchytelia [Pedagogical culture and the development of social maturity of the teacher's personality]. Naukovi zapysky. Pedahohichni nauky [Scientific notes. Pedagogical sciences], 32, 12-17 [in Ukrainian].

Hall, S. (1990). Cultural Identity and Diaspora. In Identity: Community, Culture, Difference, edited by Jonathan Rutherford (pp. 222-237). London: Lawrence & Wishart.

Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Jenkins, R. (2008). Social Identity. (3rd ed.). London: Routledge.

Kravchenko, L., & Mykhailenko, O. (2024). Menedzhment sotsiokulturnoi diialnosti v konteksti staloho rozvytku sotsialnoho kapitalu hromad [Management of socio-cultural activities in the context of sustainable development of social capital of communities]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 16. 9-16 [in Ukrainian].

Nahorna, L. P. (2008). Rehionalna identychnist: ukrainskyi kontekst [Regional Identity: Ukrainian Context]. Kyiv: IPiEND imeni I.F. Kurasa NAN Ukrainy [in Ukrainian].

Piterze, Ya. (2008). Hlobalizatsiia yak hibrydyzatsiia [Globalization as hybridization]. In Hlobalni modernosti [Global modernities] (pp. 75-105). Kyiv: NikaTsentr [in Ukrainian].

Shevniuk, O. L. (2003). Kulturolohichna osvita maibutnoho vchytelia: teoriia i praktyka [Cultural education of future teachers: theory and practice]: monohrafiia. Kyiv: NPU im. M.P. Drahomanova [in Ukrainian].

Vermenych, Ya. (2014). Kontsept rehionalizmu u suchasnii terminopraktytsi [The concept of regionalism in modern terminological practice]. Rehionalna istoriia Ukrainy [Regional history of Ukraine], 8, 19-54. Retrieved from https://nbuv.gov.ua/UJRN/reisuk_2014_8_4 [in Ukrainian].

Vynnychuk, R. V., & Kravchenko, L. M. (2024). Etyko-aksiolohichnyi aspekt fakhovoi pidhotovky mahistriv humanitarnoi haluzi [Ethical and axiological aspect of professional training of masters in the humanities]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 15, 9-21 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Сніговська, О., & Кравченко, Л. (2025). КУЛЬТУРОЛОГІЧНО-РЕГІОНАЛЬНИЙ НАУКОВИЙ ПІДХІД ДО ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ В УНІВЕРСИТЕТАХ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (17), 103–113. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342530

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ