ПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА

Автор(и)

  • Я. Демус
  • О. Корносенко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342527

Ключові слова:

професійна діяльність учителя фізичної культури, інклюзивна освіта, компетентнісний підхід

Анотація

Статтю присвячено проблемам професійної діяльності вчителя фізичної культури в умовах інклюзивного освітнього середовища в Україні. Інклюзія розуміється як безперервний пошук ефективних підходів до навчання осіб з особливими освітніми потребами, спрямований на усунення бар’єрів для їх повноцінної участі та реалізації потенціалу. У статті аналізується нормативно-правова база, що лежить в основі інклюзивної освіти в Україні, включаючи міжнародні та національні акти. Фізична культура визнана ключовим інструментом корекції, реабілітації та соціалізації дітей з ООП. Мета дослідження полягає у теоретичному обґрунтуванні та визначенні специфічних характеристик професійної діяльності вчителя фізичної культури в контексті інклюзивного освітнього середовища, інтерпретованих крізь призму компетентнісного підходу.

У процесі дослідження виділено структуру інклюзивної компетентності педагога, що включає мотиваційний, когнітивний, операційний та рефлексивний компоненти. Мотиваційний компонент включає спрямованість педагога, його мотиви та цінності, глибоку повагу до різноманіття учнів, готовність їх підтримувати, повагу до особистості, культурного та релігійного досвіду, сім’ї, а також культивування відчуття приналежності та чутливість до емоційного стану всіх учасників освітнього процесу та здатність до емоційної саморегуляції. Когнітивний компонент охоплює глибокі знання щодо особливостей освітньої діяльності дітей з ООП, стратегій та технологій роботи з ними, а також принципів, форм, методів ефективної підтримки та видів адаптацій/модифікацій в освітньому процесі. Операційний компонент передбачає практичну здатність застосовувати набуті знання, що виявляється у впровадженні стратегій, технологій та способів інтеграції осіб з ООП в освітнє середовище, а також у ефективній реалізації адаптацій та модифікацій. Рефлексивний компонент полягає у здатності педагога до критичного аналізу та оцінки результатів власної педагогічної діяльності. Виявлено спеціальні компетентності вчителя фізичної культури – академічні, психолого-педагогічні та адаптивно-комунікативні.

Посилання

Boichenko, M., & Chystiakova, I. (2019). Sotsialno-pedahohichna pidtrymka ditei iz osoblyvymy osvitnimy potrebamy: dosvid yevropeiskykh krain [Socio-pedagogical support for children with special needs: evidence from European countries]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii [Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies], 9, 3-12 [in Ukrainian].

Chupakhina, S. V. (2019). Informatsiini tekhnolohii u navchanni ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy: mozhlyvosti ta obmezhennia [Information technologies in teaching children with special educational needs: opportunities and limitations]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Pedahohichni nauky [Bulletin of the Oleksandr Dovzhenko Glukhiv National Pedagogical University. Pedagogical Sciences], 1, 164-173 [in Ukrainian].

Dashkovska, A. (2019). Pidvyshchennia rivnia fakhovoi kompetentnosti pedahohiv u vykorystanni narodnoi ihrashky v korektsiino-osvitnomu protsesi ditei molodshoho shkilnoho viku zi znyzhenym zorom [Increasing the level of teacher competence of teachers in popular folk games in the correctional-lightening process of children of young school age with decreased eyesight]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the Berdyansk State Pedagogical University. Pedagogical sciences], 2, 50-59 [in Ukrainian].

Demus, Ya. V., & Fazan, V. V. (2024). Research and experimental work on preparing future bachelors of physical education for teaching activities in the conditions of inclusive education. Pedahohichni nauky [Pedagogical sciences], 83, 79-83.

Keda, N. (2019). Aktualni pytannia, meta i zavdannia korektsiino-reabilitatsiinykh sluzhb Ukrainy dlia ditei z invalidnistiu ta/abo z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Current nutrition, nutrition and specifications of correctional and rehabilitation services of Ukraine for children with disabilities and/or special needs]. Naukovi zapysky Berdianskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the Berdyansk State Pedagogical University. Pedagogical sciences], 2, 60-70 [in Ukrainian].

Kolupaieva, A. A., & Taranchenko, O. M. (2016). Inkliuzyvna osvita: vid osnov do praktyky [Inclusive lighting: from basics to practice]. Kyiv: Instytut spetsialnoi pedahohiky NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Kornosenko, O., & Danysko, O. (2021). Tekhnolohichni zasady orhanizatsii inkliuzyvnoho fizychnoho vykhovannia uchniv z porushenniamy slukhu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Technological advances in the organization of inclusive physical education for students with hearing impairments in the cornerstones of secondary education]. Naukovyi visnyk Izmailskoho derzhavnoho humanitarnoho universytetu [Scientific newsletter of the Izmail State Humanitarian University], 48, 147-156 [in Ukrainian].

Kots, M. O., & Yatchuk, T. M. (2018). Osoblyvosti psykholohichnoi korektsii emotsiino-volovoi sfery ditei molodshoho shkilnoho viku z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Peculiarities of psychological correction of the emotional-volitional sphere of primary school children with special educational needs]. Psykholohiia: realnist i perspektyvy [Psychology: reality and prospects], 10, 85-90 [in Ukrainian].

Kovrihina, L. M. (2019). Osoblyvosti orhanizatsii osvitnoho protsesu dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Features of the organization of the lighting process for children with special lighting needs]. Osvita ta rozvytok obdarovanoi osobystosti [Education and development of a gifted individual], 4, 22-28 [in Ukrainian].

Ostrovska, K. O., Saiko, Kh. Ya., & Bartoszewski, J. (2020). Osoblyvosti stavlennia do ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh inkliuzyvnoho prostoru [Peculiarities of attitude towards children with special educational needs in an inclusive space]. Molodyi vchenyi [Young scientist], 1 (1), 43-47 [in Ukrainian].

Sementsova, O. M. (2019). Teoretychni uiavlennia pro zatrymku psykhichnoho rozvytku ta vyznachennia napriamkiv korektsiinoi dopomohy ditiam v umovakh inkliuzyvnoi osvity [Theoretical concepts about mental retardation and determining areas of corrective assistance for children in inclusive education]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 19: Korektsiina pedahohika ta spetsialna psykholohiia [Scientific Journal of the National Pedagogical University named after M. P. Dragomanov. Series 19: Correctional Pedagogy and Special Psychology], 37, 111-120 [in Ukrainian].

Sereda, I. V. (2020). Orhanizatsiia navchannia i vykhovannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Organization of education and upbringing of children with special educational needs]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of the V. O. Sukhomlynsky Mykolaiv National University. Pedagogical Sciences], 1, 257-261 [in Ukrainian].

Shylina, N. Ye. (2019). Problema vykhovannia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy v umovakh sim’i ta osvitnikh ustanov [The problem of raising children with special educational needs in the family and educational institutions]. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni K. D. Ushynskoho [Scientific Bulletin of the South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky], 3, 42-49 [in Ukrainian].

Shyshova, I. O. (2019). Sotsialna adaptatsiia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy zasobamy pratsi [Social adaptation of children with special educational needs through work tools]. Naukovi zapysky Tsentralnoukrainskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Pedahohichni nauky [Scientific notes of the Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University. Pedagogical Sciences], 177 (2), 160-163 [in Ukrainian].

Vypovska, L. (2020). Rozvytok kompetentnostei u ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [Development of competencies in children with special educational needs]. Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy [Pedagogical innovations: ideas, realities, prospects],

, 46-50 [in Ukrainian].

Yermakova, T. S. (2019). Adaptatsiia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy do umov inkliuzyvnoho seredovyshcha [Adaptation of children with special social needs to the minds of an inclusive environment]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [Newsletter of the Kharkiv State Academy of Design and Art], 2, 24-30 [in Ukrainian].

Zburyn, H. M., & Romanenko, L. V. (2019). Zastosuvannia ihrovykh tekhnolohii na urokakh ukrainskoi literatury v 5 klasi dlia ditei z osoblyvymy osvitnimy potrebamy [The use of gaming technologies in Ukrainian literature lessons in 5th grade for children with special needs]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka. Pedahohichni nauky [Newsletter of the Glukhiv National Pedagogical University named after Oleksandr Dovzhenko. Pedagogical sciences], 3, 149-155 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Демус, Я., & Корносенко, О. (2025). ПРОФЕСІЙНА ДІЯЛЬНІСТЬ УЧИТЕЛЯ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ В УМОВАХ ІНКЛЮЗИВНОГО ОСВІТНЬОГО СЕРЕДОВИЩА. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (17), 94–102. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342527

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ