ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ НАВЧАННЯ У ПРОФЕСІЙНІЙ ПІДГОТОВЦІ ПЕДАГОГІВ ДЛЯ ЗАКЛАДІВ СФЕРИ ОБСЛУГОВУВАННЯ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342524Ключові слова:
професійна освіта, інноваційні технології навчання, інноваційні методи підготовки майбутніх педагогів професійного навчання, заклади сфери обслуговування, готельно-ресторанна справаАнотація
У статті розглянуто зміст, тенденції та практики впровадження інноваційних технологій навчання у процесі професійної підготовки майбутніх педагогів для закладів сфери обслуговування. Обґрунтовано актуальність теми з огляду на трансформацію сучасної освітньої парадигми в умовах цифровізації, інтернаціоналізації та орієнтації на компетентнісні моделі. Проаналізовано основні підходи до визначення поняття «інноваційні технології навчання», що включають елементи цифрової педагогіки, проєктного та проблемного навчання, гейміфікації, змішаного та дистанційного формату викладання. Показано, що зазначені технології є не лише засобом урізноманітнення освітнього процесу, а й потужним інструментом формування професійної компетентності, рефлексивного мислення та здатності до педагогічної творчості. На основі опрацювання актуальних джерел українських і міжнародних авторів здійснено узагальнення результатів досліджень щодо використання інновацій у підготовці педагогічних кадрів. Виокремлено особливості функціонування цифрових платформ і сервісів у закладах вищої освіти, зокрема в контексті навчання майбутніх учителів для сфери обслуговування. Увагу зосереджено на системному впровадженні інформаційно-комунікаційних технологій, що дозволяє моделювати професійні ситуації, створювати навчальні симуляції та забезпечувати персоналізоване навчання. У процесі викладу матеріалу розкрито реальні освітні практики, зокрема використання дистанційних курсів, хмарних технологій, мультимедійних засобів, електронних підручників, інтерактивних вправ і мобільних додатків, що підвищують залученість студентів до навчального процесу та сприяють формуванню актуальних професійних навичок. Підкреслено значення партнерських моделей між ЗВО, закладами освіти й стейкголдерами ринку праці як платформи для апробації інновацій у педагогічній діяльності.
Посилання
Learning-Gate. (2024). Education 4.0 and the role of critical thinking and innovation. Retrieved from https://learning-gate.com/index.php/2576-8484/article/download/2119/806
Nikitchenko, V., Zadorozhna, I., & Holub, N. (2024). Innovative approaches to learning and teaching in Ukrainian higher education. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/381528784
Paska, T. (2024). Innovative technologies in the development of teachers’ professional competence. Eduweb, 18 (4), 49-67. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/387770446
Radkevych, V. O. (2025). Vplyv pedahohichnykh innovatsii na rozvytok profesiinoi osvity v Ukraini v umovakh suchasnykh transformatsii [The infusion of pedagogical innovations into the development of vocational education in Ukraine in the minds of current transformations]. Visnyk NAPN Ukrainy [Newsletter of NAPN of Ukraine], 7 (1). Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/745279/ [in Ukrainian].
Rebukha, L. Z. (Red.). (2022). Innovatsiini tekhnolohii navchannia v umovakh modernizatsii suchasnoi osvity [Innovative technologies have started in the minds of modernization and modernization.]. Ternopil: Zakhidnoukrainskyi natsionalnyi universytet. Retrieved from https://dspace.wunu.edu.ua/handle/316497/48105 [in Ukrainian].
Syvyi, Y., Kozachuk, V., & Tryhub, S. (2022). Distance learning as innovation technology of school education in Ukraine. arXiv preprint. Retrieved from https://arxiv.org/abs/2202.08697
Tovkanets, O., Koval, V., & Masliuk, K. (2024). Professional training of future teachers using innovative educational technologies. Youth and Market, 6, 18-25. Retrieved from https://revistaeduweb.org/index.php/eduweb/article/download/659/1037
Voliarska, O., Volyk, O. (2023). Innovatsiini tekhnolohii u pidhotovtsi maibutnikh uchyteliv [Innovative technologies in the preparation of future teachers]. Aktualni problemy suchasnoho osvitnoho protsesu: psykholohiia i pedahohika [Current problems of the daily lighting process: psychology and pedagogy], 1, 209-214. Retrieved from https://jrnl.nau.edu.ua/index.php/APSE/article/download/17698/25002 [in Ukrainian].
UNESCO. (2023). Ukraine: UNESCO trains 50,000 teachers in digital pedagogy. Retrieved from https://www.unesco.org/en/articles/ukraine-unesco-trains-50000-teachers-digital-pedagogy
Zaporozhchenko, T., Fonariuk, O., Popadych, O., Kliuieva, S., Ashikhmina, N., & Kanibolotska, O. (2022). Distance education on the basis of innovative technologies. Review of Research and Educational Media, 10 (1), 58-66. Retrieved from https://lumenpublishing.com/journals/index.php/rrem/article/view/4547