ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ

Автор(и)

  • М. Близнюк
  • Я. Радько

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342369

Ключові слова:

цифрові технології, компетентність, фаховість, педагогічна дидактика, освітні технології

Анотація

Цифровізація освіти зумовлює нові вимоги до фахової підготовки майбутніх викладачів професійної освіти, зокрема щодо формування у них стійкої та практично орієнтованої цифрової компетентності. Метою дослідження передбачено обґрунтування теоретичних і методичних підходів до розвитку цифрової компетентності у процесі професійної підготовки майбутніх викладачів закладів фахової передвищої освіти. У статті розглянуто та застосовано теоретичний аналіз, синтез, узагальнення, порівняння й педагогічне моделювання. Результатом дослідження є уточнення сутності цифрової компетентності викладача професійної освіти як інтегрованої характеристики особистості, що містить глибоке розуміння дидактичного потенціалу технологій. Визначено та обґрунтовано її структуру, що охоплює інформаційну, комунікаційну, контент-створювальну, безпекову, проблемно-орієнтовану та ключову педагогічну складові (цифрова дидактика, оцінювання, управління середовищем). Цифрова компетентність передбачає не лише технічні навички роботи з інформаційно-комунікаційними технологіями, а й критичне мислення, етичні та комунікативні здібності. Відповідно майбутні педагоги здатні ефективно використовувати цифрові інструменти для проєктування освітніх процесів, оцінки та підтримки вихованців, а також для створення інноваційного освітнього середовища. Розглянуто модель формування цифрової компетентності, яка інтегрує принципи системності, інтеграції, практико-орієнтованості та безперервності. Встановлено, що таке формування вимагає наскрізного впровадження у навчальний процес, подолання психологічних бар’єрів та постійної актуалізації змісту підготовки. Теоретичні положення та модель можуть слугувати основою для оновлення освітніх програм, розробки методичних рекомендацій та підвищення кваліфікації викладачів, сприяючи підготовці висококваліфікованих фахівців, готових до викликів цифрової епохи.

Посилання

Baranovska, L., Simkova, I., Akilli, E., Tarnavska, T., & Glushanytsia, N. (2023). Development of digital competence of future philologists: Case of Turkish and Ukrainian universities. Advanced Education, 11 (23), 87-103. DOI: https://doi.org/10.20535/2410-8286.295458

Barlit, O., Mohylevska, V., & Sibil, O. (2022). Informatsiino-tsyfrova kompetentnist yak instrument pobudovy indyvidualnoi traiektorii profesiinoho rozvytku [Information and digital competence as a tool for building an individual trajectory of professional development]. Vidkryte osvitnie elektronne seredovyshche suchasnoho universytetu [Open educational electronic environment of a modern university], 2 (13), 62-74. DOI: 10.28925/2414-0325.2022.135 [in Ukrainian]

Bazeliuk, O. (2023). Rol tsyfrovoi kultury u profesiinii diialnosti vykladachiv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv [The role of digital culture in the professional activities of teachers of vocational and technical educational institutions]. Innovatsiina profesiina osvita [Innovative vocational education], 2 (9), 81-85. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/372630741 [in Ukrainian].

DComFra Project. (2021). Digital competence framework for Ukrainian teachers and other citizens. Vytautas Magnus University. Retrieved from https://dcomfra.vdu.lt/

Diachuk, O. (2023). Teoretychni ta metodolohichni aspekty rozvytku tsyfrovykh kompetentnostei vykladachiv spetsialnykh dystsyplin u profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladakh sfery posluh [Theoretical and methodological aspects of the development of digital competencies of teachers of special disciplines in vocational and technical educational institutions of the service sector]. Innovatsiina profesiina osvita [Innovative vocational education], 2 (9), 107-109. DOI: 10.32835/2786-619X.2023.2.9.107-109 [in Ukrainian].

Diachuk, O. (2024). Development of digital competence of teachers in vocational education institutions. Scientia et Societus, 3(1). 77-91. DOI: https://doi.org/10.69587/ss/1.2024.77

European Commission. (2022). The Digital Competence Framework for Educators (DigCompEdu). Publications Office of the European Union. Retrieved from https://ec.europa.eu/jrc/en/digcompedu

Fursykova, T., Habelko, O., & Chernii, V. (2022). The development of digital competence of future teachers in the process of distance learning. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 17 (10), 85-98. DOI: https://doi.org/10.3991/ijet.v17i10.28973

Hizam, S. M., Akter, H., Sentosa, I., & Ahmed, W. (2021). Digital competency of educators in the virtual learning environment: A structural equation modelling analysis. arXiv preprint, arXiv: 2105.08927. Retrieved from https://arxiv.org/abs/2105.08927

Instytut informatsiinykh tekhnolohii ta navchalnykh zasobiv NAPN Ukrainy. (2024). Tsyfrova kompetentnist novoho vchytelia ukrainskoi shkoly – 2024: Innovatsii dlia zmin [Digital Competence of a New Ukrainian School Teacher – 2024: Innovation for Change]: [monohrafiia]. Kyiv: IITLT NAPN Ukrainy. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/741602/ [in Ukrainian].

Kossova-Silina, H. O., & Potamoshneva, O. M. (2024). Problemy tsyfrovoi inkliuzii u zakladakh profesiinoi (profesiino-tekhnichnoi) osvity [Problems of digital inclusion in vocational (vocational) education institutions]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 5 (218), 66-71. Retrieved from https://isp.pano.pl.ua/article/view/310154/303121 [in Ukrainian].

Kovalchuk, A. (2023). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh vchyteliv profesiinoi osvity v konteksti tsyfrovizatsii [Development of digital competence of future vocational education teachers in the context of digitalization]. Molod i rynok [Youth and the market], 3/235. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.296992 [in Ukrainian].

Kovalchuk, V. I., & Zaika, A. (2021). Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh mahistriv vyrobnychoho navchannia silskohospodarskoho profiliu [Formation of digital competence of future masters of agricultural production training]. IKT ta navchalni zasoby u profesiinii osviti ta navchanni [ICT and teaching aids in vocational education and training], 85 (5). DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v85i5.3897 [in Ukrainian].

Krychkivska, O., & Lysa, N. (2023). Dystantsiini platformy dlia rozvytku tsyfrovoi kompetentnosti maibutnikh vchyteliv [Remote platforms for developing digital competence of future teachers]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues in the humanities], 61 (4), 103-109. Retrieved from https://www.aphn-journal.in.ua/archive/61_2023/part_4/15.pdf [in Ukrainian].

Kulyk, Y., Kravchenko, L., & Blyzniuk, M., et al. (2022). Pedagogical technologies for competent training of teachers in Ukrainian professional education. International Journal of Education and Information Technologies, 16, 29-38. DOI: https://doi.org/10.46300/

2022.16.3

Kulynych, O. (2021). Digital transformation of vocational educational organizations of Ukraine: European vector. ScienceRise: Pedagogical Education, 4 (43), 12-17. Retrieved from https://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/238001

Lymarenko, V. (2024). Rozvytok tsyfrovoi kompetentnosti vykladachiv u vyshchykh navchalnykh zakladakh: perspektyvy ta vyklyky [Development of digital competence of teachers in higher education institutions: prospects and challenges]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka [Teacher education: theory and practice], 37, 129-142. Retrieved from https://www.researchgate.net/publication/390461378 [in Ukrainian].

Melnyk, N. M. (2022). Teoretychnyi aspekt vplyvu tsyfrovoi kompetentnosti na rozvytok profesiinoi kompetentnosti vykladacha anhliiskoi movy nelinhvalnykh spetsialnostei u starshykh klasakh [Theoretical aspect of the influence of digital competence on the development of professional competence of an English teacher of non-linguistic specialties in high school]. Zakarpatski filolohichni studii [Transcarpathian Philological Studies], 1 (25), 136-140. Retrieved from http://zfs-journal.uzhnu.uz.ua/archive/25/part_1/25.pdf [in Ukrainian].

OECD. (2023). OECD Digital Education Outlook 2023: Towards an Effective Digital Education Ecosystem. OECD Publishing. DOI: https://doi.org/10.1787/c74f03de-en

Ovcharuk, O. (2023). Monitoring the readiness of teachers to use digital tools during the war in Ukraine. Information Technologies and Learning Tools, 98 (6), 52-65. Retrieved from https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5478

Ovcharuk, O. V., & Ivaniuk, I. V. (2022). A self-assessment tool of the level of digital competence of Ukrainian teachers in the context of lifelong learning: The results of an online survey 2021. Educational Dimension, 4 (1), 62-75. Retrieved from https://acnsci.org/journal/index.php/ed/article/view/508

Ovcharuk, O. V., & Ivaniuk, I. V. (2023). Supporting the professional development of Ukrainian teachers to develop their digital competencies. In Cyfryzacja nauki i dydaktyki szkoły wyższej w badaniach humanistycznych i społecznych (pp. 153-162). Pedagogical University of Cracow. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/739890/

Ovcharuk, O., Ivaniuk, I., Burov, O., Marienko, M., Soroko, N., Gritsenchuk, O., & Kravchyna, O. (2023). Digital resources for developing key competencies in Ukrainian education: Teachers’ experience and challenges. In VII International Workshop on Professional Retraining and Life-Long Learning using ICT (3L-Person 2022) (pp. 84-104). Institute of Information Technologies and Learning Tools. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/736605/

Pisniak, M. (2023). Application of digital technologies in the training of future primary school teachers for the formation of labor competences of pupils with health disabilities. Information Technologies and Learning Tools, 95 (3), 122-136. Retrieved from https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/5031

Pluzhnyk, O. (2021). Formation of digital competence in future specialists of documentation and information activities. Society. Document. Communication, 6 (3), 331-344. DOI: https://doi.org/10.31470/2518-7600-2021-13-331-344

Ponomarenko, A. (2024). The essence of digital competence of masters of professional education. Scientific Rise: Pedagogical Education, 1, 45-51. Retrieved from https://journals.uran.ua/sr_edu/article/view/319002

Sakhno, O. V. (2020). Tsyfrova kompetentnist ta tekhnolohii dlia osvity: pryntsypy ta instrument [Digital literacy and technology for education: principles and tools]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 75 (1), 105-118. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/724269/ [in Ukrainian].

Setuju, B., Triyono, M., Muhtadi, A., & Widowati, A. (2024). Enhancing digital competence of prospective vocational teachers using project-based learning with the technological pedagogical content knowledge approach. Edelweiss Applied Science and Technology, 8 (5), 395-405. DOI: https://doi.org/10.55214/25768484.v8i5.1696

Sobchenko, T. M. (2021). Formuvannia tsyfrovoi kompetentnosti u pidhotovtsi maibutnikh vchyteliv v Ukraini ta Kytaiskii Narodnii Respublitsi [Formation of digital competence in the training of future teachers in Ukraine and the People's Republic of China]. Naukovyi visnyk Mukachivskoho derzhavnoho universytetu. Pedahohika ta psykholohiia [Scientific Bulletin of Mukachevo State University. Pedagogy and Psychology], 7 (1), 103-112. DOI: https://doi.org/10.52534/msu-pp.7(1).2021.103-112 [in Ukrainian].

Spirín, O. M., Ivanova, S. M., Franchuk, V. M., & Kilchenko, A. O. (2024). Main components of digital competence of academic and scientific-pedagogical staff of higher education institutions in Ukraine. Scientific Journal of the UNESCO Department of Kyiv National University of Culture and Arts: Philosophical Sciences, 6 (2), 18-28. Retrieved from https://unesco-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/118

Spirin, O. M., Oleksiuk, V. , & Sydorenko, S. (2024). A model for the development of digital competence of research and teaching staff. Information Technologies and Learning Tools, 104 (6). DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v104i6.5889

Storonska, O., & Vorobel, M. (2023). Profesiina kompetentnist vchytelia v umovakh tsyfrovizatsii osvity [Teacher's professional competence in the context of digitalization of education]. Molod ta rynok [Youth and the market], 10 (218), 72-76. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2023.290462 [in Ukrainian].

Teachers’ digital competencies in higher education: A systematic literature review. (2021). International Journal of Educational Technology in Higher Education, 18 (1), 1-20. DOI: https://doi.org/10.1186/s41239-021-00312-8

Tkachov, S., Tkachova, N., & Shcheblykina, T. (2023). Developing Digital Competence of Future Teachers in the Modern Digital Learning Space. Educational Challenges, 28 (1), 149-160. DOI: https://doi.org/10.34142/2709-7986.2023.28.1.12

Trynus, V., & Ziaziun, I. (2022). Digital literacy formation of future teachers in higher education institutions: Theoretical aspect. Ukrainian Journal of Educational Studies and Information Technology, 10 (2), 15-28. Retrieved from https://www.unesco-journal.com.ua/index.php/journal/article/view/54

Verbovskyi, I., & Melnyk, A. (2023). Modern Trends in the Training of Future Computer Science Teachers in the Conditions of Digital Transformation of Education. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Pedagogical Sciences, 1 (112), 5-28. DOI: https://doi.org/10.35433/pedagogy.1(112).2023.5-28

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Близнюк, М., & Радько, Я. (2025). ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ЦИФРОВОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ВИКЛАДАЧІВ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ У ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (17), 60–79. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342369

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ