МОДЕЛЮВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦЯ В СИСТЕМІ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Р. Винничук

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342368

Ключові слова:

професійна підготовка, соціокультурна освіта, компетентнісний підхід, професійна культура, правова культура, цифрова грамотність, ІКТ-культура, освітня модель

Анотація

У статті розкрито сутність і методологічні засади моделювання професійної підготовки фахівців у контексті соціокультурної освіти. Обґрунтовано необхідність інтеграції компетентнісного, культурологічного та технологічного підходів як провідних орієнтирів формування сучасного освітнього середовища. Доведено, що ефективна модель професійної підготовки має бути системно організованою, динамічною й відкритою до інновацій, забезпечуючи розвиток особистості як суб’єкта культури, комунікації й професійної діяльності. У межах дослідження визначено структуру моделі, що включає концептуально-цільовий, змістово-компетентнісний, організаційно-технологічний і рефлексивно-оцінювальний рівні.

Наголошено, що формування загальних і фахових компетентностей відбувається через синтез професійної, правової, цифрової та ІКТ-культур, які виступають чинниками адаптації фахівця до умов цифрової трансформації суспільства. Особлива увага приділена соціокультурному контексту професійної освіти, який забезпечує гуманістичний, ціннісний і комунікативний виміри професійного становлення. Розкрито роль правової культури як основи відповідальної поведінки, цифрової грамотності як інструменту ефективної взаємодії у віртуальному просторі, а також інформаційно-комунікаційної культури як засобу професійної самореалізації.

Підкреслено, що соціокультурна освіта формує інноваційно відкриту особистість, здатну до критичного мислення, морального вибору та міжкультурного діалогу. Узагальнено, що соціокультурна модель професійної підготовки сприяє гармонізації технократичного та гуманістичного начал освіти, формуванню духовно зрілої, соціально активної, правосвідомої й культурно компетентної особистості, готової до ефективної діяльності в умовах цифрового суспільства.

Посилання

Bekh, I. D. (2019). Osobystisno oriientovane vykhovannia: teoretyko-tekhnolohichni zasady [Personality-oriented education: theoretical and technological foundations]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Bibik, N. M. (2021). Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy [Competency-based approach in modern education: world experience and Ukrainian prospects]. Kyiv: KIS [in Ukrainian].

Bukhun, A., Hryshchenko, L., & Kindiak, O. (2004). Pravova kultura yak vahomyi aspekt neperervnoi humanitarnoi pidhotovky fakhivtsiv [Legal culture as an important aspect of continuous humanitarian training of specialists]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 16, 143-152 [in Ukrainian].

Chernilevskyi, D. V. (2020). Pedahohichni tekhnolohii u vyshchii shkoli [Pedagogical technologies in higher education]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Dmytrenko, V. I., & Dmytrenko, V. A. (2022). «Sotsiokulturne proiektuvannia» u systemi profesiinoi pidhotovky kulturoloha ["Sociocultural design" in the system of professional training of a cultural scientist]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 12, 46-53 [in Ukrainian].

Furman, A. V. (2022). Sotsiokulturni zasady suchasnoi osvity: intehratyvnyi vymir [Sociocultural foundations of modern education: an integrative dimension]. Filosofiia osvity [Philosophy of education], 1, 9-18 [in Ukrainian].

Hershunskyi, B. S. (2018). Filosofiia osvity dlia XXI stolittia [Philosophy of Education for the 21st Century]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Kramarenko, S. M. (2020). Sotsiokulturna osvita yak chynnyk rozvytku osobystosti [Sociocultural education as a factor in personality development]. Pedahohika i psykholohiia [Pedagogy and psychology], 2, 45-53 [in Ukrainian].

Kremen, V. H. (2020). Osvita i nauka v Ukraini: shliakhy modernizatsii [Education and science in Ukraine: ways of modernization]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Liashenko, O. I. (2022). Profesiina kultura pedahoha u vymirakh suchasnoi osvity [Professional culture of a teacher in the dimensions of modern education]. Osvitolohichnyi dyskurs [Educational discourse], 3, 1, 27-35 [in Ukrainian].

Luhovyi, V. I. (2021). Tsyfrovizatsiia osvity yak faktor transformatsii profesiinoi pidhotovky [Digitalization of education as a factor in the transformation of professional training]. Pedahohichni innovatsii: idei, realii, perspektyvy [Pedagogical innovations: ideas, realities, prospects], 3, 11-22 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V. (2023). Tsyfrovi instrumenty vyvchennia ta prezentatsii kultury: dosvid, problemy, perspektyvy [Digital tools for studying and presenting culture: experience, problems, prospects]. Prykladna kreatolohiia [Applied Creatology], 1, 37-39 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O. V., Dmytrenko, V. A., & Dmytrenko, V. I. (2023). Formuvannia fakhovykh kompetentnostei bakalavra-kulturoloha v protsesi vyvchennia dystsyplin profesiinoi pidhotovky [Formation of professional competencies of a bachelor of cultural studies in the process of studying professional training disciplines]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 13, 87-94 [in Ukrainian].

Luk’ianenko, O., & Vynnychuk, R. (2022). Tradytsiini ta innovatsiini pedahohichni tekhnolohii formuvannia tsinnostei mahistriv humanitarnoi haluzi u protsesi profesiinoi pidhotovky [Traditional and innovative pedagogical technologies for the formation of values of masters in the humanities in the process of professional training]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 12, 24-33 [in Ukrainian].

Lytvynenko, A. (2022). Informatsiini tekhnolohii u profesiinii diialnosti kulturoloha [Information technologies in the professional activities of a cultural scientist]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk [Current issues in the humanities], 1, 580-585 [in Ukrainian].

Marushkevych, O. V. (2019). Pravova kultura u systemi profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv sotsialnoi sfery [Legal culture in the system of professional training of social sphere specialists]. Visnyk Kyivskoho universytetu imeni Borysa Hrinchenka [Bulletin of Borys Grinchenko Kyiv University], 4, 63-70 [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama “Kulturolohiia” druhoho (mahistrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 034 Kulturolohiia haluzi znan 03 Humanitarni nauky [Educational and professional program “Cultural Studies” of the second (master's) level of higher education in the specialty 034 Culturology, field of knowledge 03 Humanities]. (2024). Poltava. Retrieved from https:// sites.google.com/gsuite.pnpu.edu.ua/culturology/osvita/op-mahistr/op-mahistr-2024 [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama «Kulturolohiia» pershoho (bakalavrskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 034 Kulturolohiia haluzi znan 03 Humanitarni nauky [Educational and professional program "Cultural Studies" of the first (bachelor's) level of higher education in the specialty 034 Culturology, field of knowledge 03 Humanities]. (2024). Poltava. Retrieved from https:// sites.google.com/gsuite.pnpu.edu.ua/culturology/osvyta/op-bakalavr/op-bakalavr-2024 [in Ukrainian].

Shtepa, O. (2022). Yevropeiski tsinnosti yak chynnyk transformatsii pravovoi mentalnosti ukrainskoho etnosu: derzhavotvorchyi dyskurs [European values as a factor in the transformation of the legal mentality of the Ukrainian ethnic group: state-building discourse]. Aktualni problemy filosofii ta sotsiolohii [Current problems of philosophy and sociology], 39, 108-112 [in Ukrainian].

Shtepa, O., Kovalenko, S., Koban, O., Holovko, O., & Aksyonova, V. (2023). Socio-philosophical analysis of Ukrainian legal mentality in the context of European integration processes. Cuestiones Políticas, 41, 76, 378-399.

Sysoieva, S. O. (2022). Metodolohiia naukovo-pedahohichnykh doslidzhen [Methodology of scientific and pedagogical research]. Kyiv: Edelveis [in Ukrainian].

Sysoieva, S. O., & Krystopchuk, T. Ye. (2020). Profesiina osvita: teoriia i praktyka [Vocational education: theory and practice]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].

Tereshchenko, L. I. (2021). Formuvannia informatsiino-komunikatsiinoi kultury maibutnoho pedahoha [Formation of information and communication culture of the future teacher]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 83, 3, 132-144 [in Ukrainian].

UNESCO. (2021). Futures of Education: Learning to Become. Paris: UNESCO Publishing.

Vynnychuk, R., Bakka, T., Bohomaz, O., Krupina, L., & Snigovska, O. (2022). The Process of Developing Media Competence of the Personality by Means of Humanities. International Journal of Computer Science & Network Security(IJCSNS), 6, 531-541.

Vynnychuk, R., Marynets, N., Marynchenko, H., Voloshchuk, H., & Voropayeva, T. (2022). Hybrid Education in the Context of the Covid-19 Pandemic: Peculiarities of Training Humanitarian Specialists. Journal of Curriculum and Teaching, 11 (9: Special Issue), 30-34.

Vynnychuk, R., Terekhovska, O., Vasenko, V., Babak, G., & Protas, O. (2022). Рedagogy of partnership in modern higher education. Ad Alta: Journal Of Interdisciplinary Research, 12 (2), 48-52.

Yaroshenko, O. H. (2023). Profesiina pidhotovka u konteksti kompetentnisnoi paradyhmy [Professional training in the context of the competency paradigm]. Profesiina osvita: pedahohika i psykholohiia [Professional education: pedagogy and psychology], 1, 17-25 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Винничук, Р. (2025). МОДЕЛЮВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦЯ В СИСТЕМІ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ ОСВІТИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (17), 49–59. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342368

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ