ФОРМУВАННЯ ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • В. Оніпко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342366

Ключові слова:

правова культура, правова компетентність, аграрна освіта, здобувачі освіти, компетентнісний підхід, професійна підготовка, правове виховання, сталий розвиток

Анотація

У статті висвітлено проблему формування правової культури майбутніх фахівців аграрної сфери в умовах реалізації компетентнісного підходу у вищій освіті. Обґрунтовано актуальність правового виховання здобувачів освіти, зумовлену потребою сучасного суспільства у фахівцях, здатних не лише виконувати професійні функції, а й діяти у правовому полі, усвідомлюючи власні права, обов’язки та соціальну відповідальність. Розкрито зміст поняття «правова культура» як інтегрованої якості особистості, що охоплює знання правових норм, правосвідомість, ціннісні орієнтації, уміння застосовувати правові знання у практичній діяльності, дотримуватися етичних стандартів і принципів верховенства права.

Здійснено аналіз освітнього процесу в аграрних закладах вищої освіти, спрямованого на формування правової компетентності здобувачів через вивчення комплексу загальноосвітніх, гуманітарних та фахових дисциплін. Зокрема, розкрито потенціал таких навчальних курсів, як Ботаніка, Ґрунтознавство, Агрохімія, Землеробство, Економіка підприємства, Безпека життєдіяльності та основи охорони праці, Правознавство, Філософія, Історія та культура України, Іноземна мова за професійним спрямуванням у формуванні правової свідомості та громадянської позиції майбутніх фахівців. Навчальні дисципліни природничо-технологічного циклу забезпечують усвідомлення правових аспектів природокористування, охорони довкілля, екологічної відповідальності аграрія, дотримання норм земельного, екологічного, господарського та трудового законодавства. Гуманітарні дисципліни створюють основу для формування морально-етичних переконань, національної ідентичності, правової самосвідомості та культури спілкування у професійному середовищі.

Підкреслено роль викладача як суб’єкта правового виховання, який не лише передає знання, а й формує правові переконання, сприяє становленню активної громадянської позиції студентів, розвитку навичок критичного мислення, здатності аналізувати правові ситуації та ухвалювати відповідальні рішення. Визначено, що ефективне формування правової культури потребує інтеграції навчальної, виховної та практичної діяльності, створення освітнього середовища, у якому панують повага до прав людини, толерантність і справедливість.

Зроблено висновок, що формування правової культури в аграрній освіті має розглядатися як важливий чинник становлення професійної, соціально активної, морально зрілої особистості, здатної реалізовувати принципи сталого розвитку, забезпечувати правопорядок у сфері агровиробництва та брати участь у побудові демократичного громадянського суспільства.

Посилання

Atamanova, N. V., & Diachenko, O. V. (2022). Pravova kultura ta yii rol u formuvanni pravoporiadku suchasnoi ukrainskoi derzhavy [Legal culture and its role in the formation of the legal order of the modern Ukrainian state]. Nove ukrainske pravo [New Ukrainian law], 1, 82-87 [in Ukrainian].

Bezruk, O. O., Herasina, L. M., & Holovko, I. V. et al. (2016). Pravova i politychna kultura ukrainskoho sotsiumu za umov modernizatsii polityko-pravovoho zhyttia [Legal and political culture of Ukrainian society under the conditions of modernization of political and legal life]: monohrafiia. Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].

Chebykin, O. Ya., & Bulhakova, V. O. (2019). Psykholohichni osnovy pravovoi kultury ta umovy yii korehuvannia [Psychological foundations of legal culture and conditions for its adjustment]: monohrafiia. Odesa [in Ukrainian].

Cherneta, S. Yu. (2012). Formuvannia pravovoi kultury studentskoi molodi: sotsialno-pedahohichnyi aspekt [Formation of legal culture of student youth: socio-pedagogical aspect]. Pedahohichni nauky. Visnyk ChNPU [Pedagogical Sciences. Bulletin of the ChNPU], 104 (2), 173-176 [in Ukrainian].

Herasina, L. M., Danylian, O. H., & Dzoban, O. P. et al. (2009). Pravosvidomist i pravova kultura yak bazovi chynnyky derzhavotvorchoho protsesu v Ukraini [Legal awareness and legal culture as basic factors of the state-building process in Ukraine]: monohrafiia. Kharkiv: Pravo [in Ukrainian].

Horlynskyi, V. V. (2011). Filosofiia bezpeky i staloho liudskoho rozvytku: tsinnisnyi vymir [Philosophy of security and sustainable human development: a value dimension]: monohrafiia. Kyiv: PARAPAN [in Ukrainian].

Husenko, A. A. (2016). Poniattia ta sutnist pravovoi kultury studentiv [The concept and essence of students’ legal culture]. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu «Kyievo-Mohylianska akademiia». Pedahohika [Scientific works of the Petro Mohyla Black Sea State University of the Kyiv-Mohyla Academy complex. Pedagogy], 270 (258), 27-30. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npchduped_2016_270_258_7 [in Ukrainian].

Khavarivska, H. S. (2019). Teoretychni aspekty formuvannia pravovoi kultury studentiv zakladiv vyshchoi osvity v Ukraini [Theoretical aspects of the formation of legal culture of students of higher education institutions in Ukraine]. Efektyvnist derzhavnoho upravlinnia [Public administration efficiency], 4 (61), 1, 13-24 [in Ukrainian].

Kichuk, Ya. V. (2008). Pravova kompetentnist maibutnoho fakhivtsia – priorytetne zavdannia hromadianskoi osvity u vyshchii shkoli [Legal competence of a future specialist is a priority task of civic education in higher education]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Pedahohika [Bulletin of Lviv University. Pedagogy], 23, 141-147 [in Ukrainian].

Klochkova, D. M. (2011). Vzaiemozv’iazok formuvannia pravovoi kompetentsii maibutnoho vchytelia z pravovym vykhovanniam osobystosti [The relationship between the formation of the legal competence of a future teacher and the legal education of the individual]. Visnyk Luhanskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University], 12 (223), 168-174 [in Ukrainian].

Koval, D. (2020). Funktsii pravovoi kultury [Functions of legal culture]. Zbirnyk naukovykh prats Umanskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu [Collection of scientific papers of Uman State Pedagogical University], 2, 86-94 [in Ukrainian].

Kravchenko, L. (2020). Pravova kultura i kompetentnist osobystosti: spilne ta vidminne kulturolohichnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv [Legal culture and individual competence: common and distinctive features of cultural and competence approaches]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4, 29-33 [in Ukrainian].

Kuchai, T. P., & Kuchai, O. V. (2020). Pravove vykhovannia yak osnova pravovoi kultury maibutnikh fakhivtsiv zakladiv vyshchoi osvity [Legal education as the basis of the legal culture of future specialists of higher education institutions]. Educational Challenges, 61, 98-103 [in Ukrainian].

Makarenko, L. O. (2019). Pravova kultura: teoretyko-metodolohichni osnovy doslidzhennia [Legal culture: theoretical and methodological foundations of research]: monohrafiia. Kyiv: Parlamentske vydavnytstvo [in Ukrainian].

Manuilov, Ye. M. (2010). Pravove vykhovannia studentiv v umovakh suchasnoho VNZ [Legal education of students in the conditions of a modern university]. In Problemy pravovoho vykhovannia v suchasnii Ukraini [Problems of legal education in modern Ukraine]: materialy mizhvuz. nauk.-prakt. konf. (pp. 40-43). Kharkiv: NIuAU im. Yaroslava Mudroho [in Ukrainian].

Onipko, V., & Pospielov, S. (2024). Formuvannia terminolohichnoho aparatu ґruntoznavstva v protsesi naukovoho analizu ta pidhotovky do vykonannia profesiinykh zavdan maibutnikh fakhivtsiv [Formation of the terminological apparatus of soil science in the process of scientific analysis and preparation for performing professional tasks of future specialists]. Pryrodnycha osvita ta nauka, 3, 44-49. [in Ukrainian]. URL: https://journals.rshu.rivne.ua/index.php/natural/article/view/208/190. DOI: https://doi.org/10.32782/NSER/2024-3.06

Onipko, V., & Yaprynets, T. (2024). Formuvannia hotovnosti do innovatsiinoi osvitnoi diialnosti yak kliuchovoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv [Formation of readiness for innovative educational activity as a key competence of future specialists]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 16, 71-78. [in Ukrainian]. URL: https://upepnpu.pnpu.edu.ua/article/view/314307/305307

Ovcharuk, O. V. (2009). Kompetentnisnyi pidkhid u sviti: zahalnoievropeiski pidkhody [Competency-based approach in the world: pan-European approaches]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technology and learning tools], 5, 1-8. Retrieved from http://www.ime.edu-ua.net/em.html [in Ukrainian].

Petrychenko, L. O. (2020). Formuvannia pravovoi kultury studentstva u zakladakh vyshchoi osvity yak osnova dukhovnoi bezpeky molodi u suchasnomu sviti [Formation of the legal culture of students in higher education institutions as the basis of the spiritual security of youth in the modern world]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 90, 59-66 [in Ukrainian].

Pidlisnyi, Ye. V. (2018). Pravova kultura suspilstva, osobystosti ta sotsialnoi hrupy [Legal culture of society, individual and social group]. Naukovyi visnyk Mykolaivskoho natsionalnoho universytetu imeni V. O. Sukhomlynskoho. Pedahohichni nauky [Scientific Bulletin of the V. O. Sukhomlynsky Mykolaiv National University. Pedagogical Sciences], 3 (2), 241-246 [in Ukrainian].

Pravova osvita – osnova rozvytku hromadianskoho suspilstva v umovakh hlobalizatsiinykh vyklykiv [Legal education is the basis for the development of civil society in the face of globalization challenges]. Retrieved from http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/21522/1/112-117.pdf [in Ukrainian].

Prots, O. (2017). Zberezhennia samobutnosti natsionalnoi pravovoi kultury v umovakh yevrointehratsii ta hlobalizatsii [Preservation of the identity of national legal culture in the context of European integration and globalization]. Pidpryiemstvo, hospodarstvo i pravo [Entrepreneurship, economy and law], 12, 229-232 [in Ukrainian].

Voitanovych, O. Y. (2014). Osoblyvosti pravovoho vykhovannia hromadian Ukrainy v suchasnykh umovakh [Peculiarities of legal education of citizens of Ukraine in modern conditions]. Forum prava [Law Forum], 4, 55-60 [in Ukrainian].

Yakoviuk, I. V. (2008). Pravova kultura i yii vplyv na rozvytok pravovoi systemy [Legal culture and its influence on the development of the legal system]. Visnyk Akademii pravovykh nauk Ukrainy [Bulletin of the Academy of Legal Sciences of Ukraine], 1 (52), 43-56 [in Ukrainian].

Yermolenko, A. (2008). Katehorychnyi imperatyv yak ratsionalna pidstava prava, vlady ta derzhavy u politychnii doktryni I. Kanta [The categorical imperative as a rational basis for law, power and the state in the political doctrine of I. Kant]. Filosofska dumka [Philosophical thought], 6, 178-194 [in Ukrainian].

Zheba, Ye., & Kukharchuk, R. (2024). Formuvannia pravovoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv [Formation of legal competence of future specialists]. Visnyk Hlukhivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni Oleksandra Dovzhenka [Bulletin of the Oleksandr Dovzhenko Glukhiv National Pedagogical University], 3 (56), 72-77 [in Ukrainian].

Zubchevska, S. V. (2014). Formuvannia pravovoi kultury studenta koledzhu yak skladovoi zahalnokulturnoi kompetentnosti [Formation of legal culture of a college student as a component of general cultural competence]. In Suchasni tendentsii rozbudovy pravovoi derzhavy v Ukraini ta sviti [Modern trends in the development of the rule of law in Ukraine and the world]: materialy II Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 44-46). Zhytomyr: ZhNAEU [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Оніпко, В. (2025). ФОРМУВАННЯ ПРАВОВОЇ КУЛЬТУРИ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ОСВІТИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (17), 40–48. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342366

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ