ТЕОРЕТИКО-МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ФОРМУВАННЯ ІНТЕГРАЛЬНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ У МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ПРОФЕСІЙНОГО ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342363Ключові слова:
інтегральна компетентність, компетентнісний підхід, професійна освіта, інтеграція в освіті, професійна компетентність, підготовка педагогівАнотація
У статті представлено теоретично-аналітичний огляд проблеми формування інтегральної компетентності у майбутніх фахівців професійної освіти в умовах трансформації сучасної освітньої парадигми. Проаналізовано сучасний стан розвитку компетентнісного підходу в теорії та практиці професійної підготовки педагогічних кадрів, зокрема у сфері підготовки фахівців спеціальності 015 «Професійна освіта». З’ясовано зміст поняття «інтегральна компетентність» як комплексної характеристики професіоналізму, що містить у собі інтегровану сукупність знань, умінь, навичок, особистісних якостей та ціннісних орієнтацій. Визначено, що інтегральна компетентність має ключове значення в системі освітніх стандартів, оскільки репрезентує результативність освітньої програми на рівні здатності майбутнього фахівця до комплексної професійної діяльності. Охарактеризовано основні компоненти інтегральної компетентності: мотиваційно-ціннісний, когнітивний, діяльнісний та рефлексивний, що забезпечують цілісність і функціональність професійної підготовки. Обґрунтовано методологічну базу формування інтегральної компетентності, зокрема інтегральний (інтегративний), компетентнісний, діяльнісний та особистісно орієнтований підходи. Розкрито специфіку їх взаємозв’язку в організації освітнього процесу, спрямованого на формування готовності до міждисциплінарної, інноваційної та практико-орієнтованої діяльності. Особливої уваги надано значенню інтегральної компетентності як чинника конкурентоспроможності випускника, його професійної мобільності, готовності до навчання упродовж життя та реалізації педагогічної місії в умовах змін. У висновках обґрунтовано потребу цілісного та системного формування інтегральної компетентності майбутніх педагогів, а також визначено напрями подальших досліджень і перспективи розроблення практико-орієнтованих моделей освітнього впливу.
Посилання
Borysenko, K. B. (2018). Metodolohichna skladova formuvannia intehralnoi kompetentnosti maibutnoho vchytelia heohrafii [Methodological component of the formation of integral competence of a future geography teacher]. Scientific Journal of National Pedagogical University, 6, 8-11. DOI: https://doi.org/10.31174/SEND-PP2018-162VI66-02 [in Ukrainian].
Danysko, O. V. (2024). Teoretychni i metodychni osnovy profesiinoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury v umovakh zmishanoho navchannia [Theoretical and methodological foundations of professional training of future physical education teachers in blended learning conditions]. (Extended abstract of D diss.). Poltavskyi natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni V. H. Korolenka. Poltava [in Ukrainian].
Ermolenko, A. (2020). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv zasobamy intehratyvnoho pidkhodu [Formation of professional competence of future specialists using an integrative approach]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanova. Seriia 3K [Scientific journal of the NPU named after M. P. Dragomanov. Series 3K], 123, 157-162 [in Ukrainian].
Khomenko, P. V., & Prylutskyi, M. D. (2021). Teoretyko-metodychni aspekty formuvannia proiektnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv haluzi fizychnoi kultury i sportu [Theoretical and methodological aspects of the formation of project competence of future specialists in the field of physical culture and sports]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 78, 92-102. DOI: https://doi.org/10.33989/2524-2474.2021.78.249847
[in Ukrainian].
Kontseptsiia «Nova ukrainska shkola» [The concept of «New Ukrainian School»]. (2016). Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf [in Ukrainian].
Luchaninova, O. P. (2023). Teoretyko-metodychni aspekty STEAM-osvity ta yikh rol u formuvanni soft skills u studentiv vyshchoi shkoly [Theoretical and methodological aspects of STEAM education and their role in the formation of soft skills in higher education students]. Dukhovnist osobystosti: metodolohiia, teoriia i praktyka [Spirituality of the individual: methodology, theory and practice], 3 (107), 67-81. DOI: https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-107-3-67-81 [in Ukrainian].
Maliienko, Yu. B. (2018). Intehruvannia kliuchovykh kompetentnostei u zmist istorychnoi osvity: teoretychnyi aspekt [Integrating key competencies into the content of history education: a theoretical aspect]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal [Ukrainian Pedagogical Journal], 4, 91-98. Retrieved from https://lib.iitta.gov.ua/713780/ [in Ukrainian].
Moroz, M. O. (2020). Teoretychni ta metodychni osnovy formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv muzyky v protsesi fakhovoi pidhotovky u pedahohichnomu koledzhi [Theoretical and methodological foundations of the formation of professional competence of future music teachers in the process of professional training in a pedagogical college]. (D diss.). Zhytomyrskyi derzhavnyi universytet imeni Ivana Franka. Zhytomyr [in Ukrainian].
Zakon Ukrainy «Pro osvitu» [Law of Ukraine «On Education»]. (2017). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine], 38/39, st. 380. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].