РОЛЬ МУЗЕЇВ У ФОРМУВАННІ ЗАГАЛЬНИХ ТА ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ СТУДЕНТІВ У ГАЛУЗІ МИСТЕЦТВА ТА ГУМАНІТАРНИХ НАУК

Автор(и)

  • О. Лук’яненко
  • В. Дмитренко
  • Н. Майструк

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342359

Ключові слова:

вища освіта, професійна підготовка, музеї, стейкголдери, фахові компетентності, практика, соціокультурні заходи, магістр, бакалавр, культура, мистецтво, гуманітарні науки

Анотація

Статтю присвячено аналізові ролі музеїв у професійній підготовці фахівців у галузі культури, мистецтва та гуманітарних наук. Проведено узагальнення досвіду підготовки культурологів у Полтавському національному педагогічному університеті імені В. Г. Короленка. Виробничу практику розглянуто як одну з базових складових освітньо-професійної програми підготовки фахівців зі спеціальності 034 «Культурологія» освітнього ступеня бакалавр, а також як важливий чинник формування професійних компетентностей майбутніх фахівців у галузі культури, мистецтва та гуманітарних наук.

Окремо акцентовано увагу на державних стандартах вищої освіти 2020 року, які визначають перелік загальних та спеціальних компетентностей випускника, зокрема здатність взаємодіяти з музейними установами, зберігати і примножувати культурні цінності, аналізувати культурну політику та оцінювати об’єкти культурної спадщини. На магістерському рівні компетентності доповнюються умінням організовувати роботу культурних закладів та керувати їх підрозділами з урахуванням економічних, правових та етичних аспектів.

У статті також акцентовано питання придатності до працевлаштування випускників. Вони можуть обіймати посади в закладах освіти, культури, мистецтва, у сфері культурних та креативних індустрій. Згідно з Класифікатором професій України ДК 003:2010, випускники мають право працювати на посадах завідувачів музеїв і виставок, керівників проєктів у сфері культури, мистецтвознавців. Проаналізовано специфіку професійної підготовки крізь призму змісту освітніх програм, де практика у музеях залишається найвагомішим чинником формування прикладних навичок. З’ясовано, що однією з характерних рис підготовки культурологів у ПНПУ імені В. Г. Короленка є активна співпраця зі стейкголдерами – музейними установами міста Полтави та Полтавської області.

Спільна діяльність університету та музеїв дозволяє готувати фахівців, які не лише володіють широкими знаннями сучасної культури, а й мають практичний досвід роботи у сфері культурних комунікацій, науково-дослідної та інформаційно-аналітичної діяльності. Стаття свідчить, що аналогічний підхід закладено і в освітню підготовку фахівців зі спеціальності 023 «Образотворче мистецтво, декоративне мистецтво, реставрація» Луганського національного університету імені Тараса Шевченка. З’ясовано, що ефективність такої підготовки забезпечується структурованою системою практик на базі музейних установ, що дозволяє студентам не лише набути необхідних знань та вмінь, а й адаптуватися до реального професійного середовища, активно долучатися до реалізації культурних проєктів, популяризації культурної спадщини, участі у розробці та реалізації виставкових програм.

Посилання

Chernyavs’ka, O. V. (2020). Pidhotovka fakhivtsiv z kul’turno-prosvitnyts’koyi roboty v serednikh spetsial’nykh navchal’nykh zakladakh Ukrayiny (50-ti – kinets 80-tykh rokiv XX st.) [Training of specialists in cultural and educational work in secondary special educational institutions of Ukraine (1950s – late 1980s of the 20th century)]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 1 (190), 61-64 [in Ukrainian].

Dmytrenko, V. I., & Dmytrenko, V. A. (2022). «Sotsiokul’turne proyektuvannya» u systemi profesiynoyi pidhotovky kul’turoloha [«Socio-cultural projecting» in the system of professional training of a culturologist]. Ukrayins’ka profesiyna osvita = Ukrainian Professional Education, 12, 46-53 [in Ukrainian].

Hurova, I. (2017). Problemy profesiynoho stanovlennya kul’turoloha [Problems of the professional formation of a culturologist]. Naukovyy visnyk instytutu profesiyno-tekhnichnoyi osvity NAPN Ukrayiny [Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine], 13, 145-151 [in Ukrainian].

Kafedra kul’turolohiyi, filosofiyi ta muzeyeznavstva Poltavs’koho natsional’noho pedahohichnoho universytetu imeni V. H. Korolenka: ofitsiynyy sayt [Department of Cultural Studies, Philosophy and Museology of Poltava V. G. Korolenko National Pedagogical University: official website]. Retrievd from https://sites.google.com/gsuite.pnpu.edu.ua/culturology/ holovna-storinka?authuser=0 [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M., & Stepanenko, M. I. (2014). Kul’turolohichna osvita v Poltavs’komu pedahohichnomu: teoretychni zasady i dosvid [Cultural education in Poltava pedagogical university: theoretical principles and experience]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 10, 3-7 [in Ukrainian].

Kravchenko, L., Bilyk, N., Onipko, V., Plachynda,T., & Zavitrenko, A. (2021). Professional Mobility of the Manager of a Secondary Education Institution as the Basis of His or Her Self-Development. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 13 (1). 417-430.

Kravchenko, L., & Karapuzova, N. (2009). Kul’turolohichna osvita na zlami epokh: teoretychni y praktychni aspekty (pro stvorennya Poltavs’koyi rehional’noyi kul’turolohichnoyi shkoly) [Cultural education at the turn of the ages: theoretical and practical aspects (about the creation of the Poltava regional school of Cultural sciences)]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 5, 3-6 [in Ukrainian].

Kulyk, Y., Kravchenko, L., Blyzniuk, M., Chystiakova, L., Orlova, N., & Bukhun, A. (2022). Pedagogical Technologies for Competent Training of Teachers in Ukrainian Professional Education. International Journal of Education and Information Technologies, 16, 29-38.

Lukyanenko, O. V. (2023). Tsyfrovi instrumenty vyvchennya ta prezentatsiyi kul’tury: dosvid, problemy, perspektyvy [Digital tools for the study and presentation of culture: experience, problems, perspectives]. Prykladna kreatolohiya [Applied creatology], 1, 37-39 [in Ukrainian].

Lukyanenko, O. V., Dmytrenko, V. A., & Dmytrenko, V. I. (2023). Formuvannya fakhovykh kompetentnostey bakalavra-kul’turoloha v protsesi vyvchennya dystsyplin profesiynoyi pidhotovky [Formation of professional competences of a bachelor of cultural studies in the process of studying the disciplines of professional training]. Ukrayins’ka profesiyna osvita = Ukrainian Professional Education, 13, 87-94 [in Ukrainian].

Lukyanenko, O., & Vynnychuk, R. (2022). Tradytsiyni ta innovatsiyni pedahohichni tekhnolohiyi formuvannya tsinnostey mahistriv humanitarnoyi haluzi u protsesi profesiynoyi pidhotovky [Traditional and innovative pedagogical technologies for the formation of values of masters in humanities in the process of professional training]. Ukrayins’ka profesiyna osvita = Ukrainian Professional Education, 12, 24-33 [in Ukrainian].

Lytvynenko, A. (2022). Informatsiyni tekhnolohiyi u profesiyniy diyal’nosti kul’turoloha [Information technologies in the professional activity of a culturologist]. Aktual’ni pytannya humanitarnykh nauk [Current issues of humanitarian sciences], 51, 580-585 [in Ukrainian].

Natsional’nyy klasyfikator Ukrayiny: Klasyfikator profesiy DK 003:2010 [National Classifier of Ukraine: Classifier of Professions DK 003:2010]. (2010). Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-п. [in Ukrainian]

Osvitn’o-profesiyna prohrama «Kul’turolohiya» druhhoho (mahistrs’koho) rivnya vyshchoyi osvity za spetsial’nistyu 034 Kul’turolohiya haluzi znan 03 Humanitarni nauky [Educational and professional program «Culturology» of the second (master’s) level of higher education in the specialty 034 Culturology of the field of knowledge 03 Humanities]. (2024). Poltava. Retrieved from https:// sites.google.com/gsuite.pnpu.edu.ua/culturology/освіта/оп-магістр/оп-магістр-2024 [in Ukrainian].

Osvitn’o-profesiyna prohrama «Kul’turolohiya» pershoho (bakalavrs’koho) rivnya vyshchoyi osvity za spetsial’nistyu 034 Kul’turolohiya haluzi znan’ 03 Humanitarni nauky [Educational and professional program «Culturology» of the first (bachelor’s) level of higher education in the specialty 034 Culturology of the field of knowledge 03 Humanities]. (2024). Poltava. Retrieved from https:// sites.google.com/gsuite.pnpu.edu.ua/culturology/освита/оп-бакалавр/оп-бакалавр-2024 [in Ukrainian].

Standard of Higher Education of Ukraine in the specialty 023 «Fine Arts, Decorative Arts, Restoration» for the first (bachelor’s) level of higher education [Standard of Higher Education of Ukraine in the specialty 023 «Fine Arts, Decorative Arts, Restoration» for the first (bachelor’s) level of higher education]. (2019). Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/023-obrazotv-mist-dekorat-mist-restavr-bakalavr-725-24-05-2019.pdf [in Ukrainian].

Standart vyshchoyi osvity Ukrayiny za spetsial’nistyu 034 «Kul’turolohiya» dlya druhhoho (mahistrs’koho) rivnya vyshchoyi osvity [Standard of higher education of Ukraine in specialty 034 «Culturology» for the second (master’s) level of higher education]. (2020). Retrieved from https://https://mon.gov.ua/storage/app/media/vyshcha/standarty/2020/06/17/034%20Kulturolohiya%20mahistr.pdf [in Ukrainian].

Standart vyshchoyi osvity Ukrayiny za spetsial’nistyu 034 «Kul’turolohiya» dlya pershoho (bakalavrs’koho) rivnya vyshchoyi osvity [Standard of higher education of Ukraine for specialty 034 «Culturology» for the first (bachelor’s) level of higher education]. (2020). Retrieved from https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2021/07/28/034-Kulturolohiya-bakalavr.28.07-1.pdf [in Ukrainian].

Vynnychuk, R., Bakka, T., Bohomaz, O., Krupina, L., & Snigovska, O. (2022). The Process of Developing Media Competence of the Personality by Means of Humanities. International Journal of Computer Science & Network Security(IJCSNS), 6, 531-541.

Vynnychuk, R., Marynets, N., Marynchenko, H., Voloshchuk, H., & Voropayeva, T. (2022). Hybrid Education in the Context of the Covid-19 Pandemic: Peculiarities of Training Humanitarian Specialists. Journal of Curriculum and Teaching, 11, (9: Special Issue), 30-34.

Vynnychuk, R., Terekhovska, O., Vasenko, V., Babak, G., & Protas, O. (2022). Рedagogy of partnership in modern higher education. Ad Alta: Journal Of Interdisciplinary Research, 12 (2), 48-52.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-31

Як цитувати

Лук’яненко, О., Дмитренко, В., & Майструк, Н. (2025). РОЛЬ МУЗЕЇВ У ФОРМУВАННІ ЗАГАЛЬНИХ ТА ПРОФЕСІЙНИХ КОМПЕТЕНЦІЙ СТУДЕНТІВ У ГАЛУЗІ МИСТЕЦТВА ТА ГУМАНІТАРНИХ НАУК. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (17), 19–31. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2025.17.342359

Номер

Розділ

КОЛОНКА ГОЛОВНОГО РЕДАКТОРА