РОЗВИТОК ПРОЄКТНО-АНАЛІТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ У ВІЙСЬКОВИХ ЗВО УКРАЇНИ

Автор(и)

  • Д. Задорожний

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314291

Ключові слова:

майбутні офіцери, професійна підготовка, проєктно-аналітична діяльність, проєктно-аналітична компетентність, критерії сформованості, показники сформованості, рівні сформованості проєктно-аналітичної компетентності

Анотація

В статті доведено, що проєктно-аналітична підготовка майбутніх офіцерів у закладах вищої освіти України є ключовим елементом їхньої професійної підготовки. У результаті аналізу комплексу літературних джерел виявлено, що проєктно-аналітична підготовка формує у майбутніх офіцерів управлінські навички, які є критично необхідними для ефективного командування підрозділами, що проєктно-аналітична діяльність розвиває лідерські якості, такі як ініціативність, відповідальність, комунікативність і здатність до командної роботи, які є важливими у військовій службі. Структуру проєктно-аналітичної діяльності майбутніх офіцерів тлумачено в єдності таких елементів: цільова орієнтація, планування, аналіз ситуації та прогнозування, прийняття рішень, реалізація та контроль, управління ресурсами, аналіз результатів, формулювання висновків та перспектив.

Формування проєктно-аналітичної компетентності розглянуто на таких принципах, як системність, комплексність, практична спрямованість, інтеграція теорії та практики, безперервність, орієнтація на результат, особистісна зорієнтованість, інтеграція з іншими компетентностями, адаптивність, кооперація та командна робота; окреслені принципи забезпечують системний підхід до підготовки офіцерів, що дозволяє їм ефективно виконувати професійні завдання в умовах сучасних викликів та змін.

Експериментальну оцінку сформованості проєктно-аналітичної компетентності майбутніх офіцерів проведено за визначеними критеріями (когнітивний, операційний, критерій критичного мислення та аналітичних здібностей, критерій лідерських якостей та комунікативних навичок, критерій стратегічного мислення та критерій практичної реалізації) та відповідними показниками, які відображають рівень оволодіння знаннями, навичками та вміннями, необхідними для ефективного виконання проєктно-аналітичних завдань. Розроблено рівні сформованості (низький, середній і високий) проєктно-аналітичної компетентності майбутніх офіцерів, які допомагають діагностувати ступінь оволодіння досліджуваною компетентністю, визначити напрями подальшого розвитку та вдосконалення.

Посилання

Khomenko, P., Denysenko, Ye. (2022). Tekhnolohichna kompetentnist maibutnikh ofitseriv yak problema nauk pro osvitu [Technological competence of future officers as a problem of education sciences]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 12, 78-86 [in Ukrainian].

Marchenkov, S. M. (2019). Formuvannia informatsiino-analitychnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv zbroinykh syl Ukrainy: naukovo-pedahohichnyi aspekt [Formation of information and analytical competence of future officers of the Armed Forces of Ukraine: scientific and pedagogical aspect]. Problemy stvorennia, vyprobuvannia, zastosuvannia ta ekspluatatsii skladnykh informatsiinykh system [Problems of creation, testing, application and operation of complex information systems], 17, 89-97 [in Ukrainian].

Meiko, O. V. (2020). Sutnist informaitsiino-analitychnoi kompetentnosti u pryiniatti rishen shchodo formuvannia struktur prykordonnykh pidrozdiliv [The essence of information and analytical competence in making decisions on the formation of structures of border units]. Pravo ta derzhavne upravlinnia [Law and Public Administration], 2, 176-180 [in Ukrainian].

Melnychuk, Yu. (2018). Kryterii, pokaznyky ta rivni sformovanosti proiektno-analitychnoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv [Criteria, indicators and levels of formation of project-analytical competence of future border guard officers]. Molodyi vchenyi [Young Scientist], 1 (53), 357-361 [in Ukrainian].

Ploshchynska, T. Yu. (2021). Obhruntuvannia poniattia «navychky analitychnoho myslennia ofitseriv-prykordonnykiv» [Justification of the concept of «analytical thinking skills of border guards officers»]. Teoriia i metodyka profesiinoi osvity [Theory and methodology of vocational education], 37, 251-255 [in Ukrainian].

Polonskyi, O. V. (2019). Formuvannia naukovo-doslidnytskoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv u protsesi vyvchennia dystsyplin profesiinoho tsyklu yak pedahohichna problema [Formation of scientific and research competence of future officers in the process of studying the disciplines of the professional cycle as a pedagogical problem]. Pedahohichni nauky [Pedagogical Sciences], 73, 78-82 [in Ukrainian].

Polonskyi, O. V., Kravchenko, L. M., & Khomenko, P. V. (2019). Doslidnytskyi potentsial systemy viiskovykh praktyk ta stazhuvan u profesiinii pidhotovtsi ofitseriv taktychnoho rivnia Natsionalnoi hvardii Ukrainy [Research potential of the system of military practices and internships in professional training of officers of tactical level of the National Guard of Ukraine]. Ukrainian professional education = Ukrainska profesiina osvita, 6, 29-36 [in Ukrainian].

Torichnyi, O. V. (2022). Pidhotovka do proiektnoi diialnosti yak zasib zabezpechennia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv-prykordonnykiv [Preparation for project activities as a means of ensuring the professional competence of future border guard officers]. Zbirnyk naukovykh prats Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Collection of scientific works of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine], 3 (30), 2, 501-521 [in Ukrainian].

Yahupov, V. V. (2012). Informatsiino-analitychna kompetentnist kerivnykiv profesiino-tekhnichnykh navchalnykh zakladiv: poniattia, zmist i struktura [Information and analytical competence of heads of vocational schools: concept, content and structure]. Naukovyi visnyk Instytutu profesiino-tekhnichnoi osvity NAPN Ukrainy [Scientific Bulletin of the Institute of Vocational and Technical Education of the National Academy of Sciences of Ukraine], 3, 75-81 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31

Як цитувати

Задорожний, Д. (2024). РОЗВИТОК ПРОЄКТНО-АНАЛІТИЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ МАЙБУТНІХ ОФІЦЕРІВ У ПРОЦЕСІ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ У ВІЙСЬКОВИХ ЗВО УКРАЇНИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (16), 41–47. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314291

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ