СОФІЯ РУСОВА ПРО ТРУДОВЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ

Автор(и)

  • О. Гнізділова

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314284

Ключові слова:

С. Русова, трудове виховання, праця, дитина дошкільного віку

Анотація

У статті з урахуванням сучасних соціально-політичних і економічних обставин проаналізовано і актуалізовано педагогічні ідеї видатного українського педагога-практика і освітньої діячки Софії Русової щодо трудового виховання дітей дошкільного віку. Метою статті визначено аналіз, систематизацію та характеристику складових концепції трудового виховання дітей дошкільного віку в педагогічній спадщині С. Русової. Розкрито значення, зміст, форми і методи трудового виховання дітей дошкільного віку в педагогічному доробку педагога-практика. У контексті пошуку шляхів реалізації Базового компонента дошкільної освіти на сучасному етапі доведення необхідність своєчасного залучення дитини до посильної трудової діяльності.

Проаналізовано педагогічні праці вченої, в яких викладені теоретичні і методичні засади трудового виховання дітей; окремо розглянуто види дитячої праці (самообслуговування, роботу на городі та в саду, ручну працю з різними матеріалами, господарсько-побутову працю), вимоги до неї (цікава, посильна, приємна, щоб не втомлювала дитину, не одноманітна, відповідна віковим та індивідуальним особливостям дітей, мала соціалізуючий вплив, розвивала нахили і здібності). Висвітлено зміст і методику організації дитячої праці; наголошено на виховних можливостях використання різновидів ручної праці (малювання, вирізування, наклеювання, ліпка, плетіння, вишивка, вирізування з дерева) та різних природних матеріалів.

Доведено, що творчий доробок С. Русової щодо ідей трудового виховання дошкільників – яскраве свідчення розвитку української педагогічної теорії і практики початку ХХ століття; акцентовано, що нині відбувається переосмислення історичного досвіду минулого та його можливостей для ефективного застосування в роботі сучасних закладів дошкільної освіти України.

Посилання

Kovalenko, Ye., & Pinchuk, I. (1997). Sofiia Rusova – vydatnyi pedahoh Ukrainy [Sofia Rusova is an outstanding teacher in Ukraine]. In Rusova S. Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works] (Book 1, pp. 7-43). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Litichenko, O. D. (2015). Trudove vykhovannia ditei doshkilnoho viku u pershii polovyni XX stolittia [Labor Education of Preschool Children in the First Half of the Twentieth Century]. In Tendentsii ta perspektyvy rozvytku nauky i osvity v umovakh hlobalizatsii [Trends and prospects for the development of science and education in the context of globalization]: zbirnyk naukovykh prats (Is. 3, pp. 186-188). Pereiaslav-Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Litichenko, O. D. (2017). Trudove vykhovannia ditei doshkilnoho viku na storinkakh pedahohichnykh zhurnaliv [Labor education of preschool children on the pages of pedagogical journals]. Molodyi vchenyi [A young scientist], 3.2 (43.2), 58-61 [in Ukrainian].

Ohiienko, D. P. (2016). Sofiia Rusova pro trudove vykhovannia ditei doshkilnoho viku [Sofia Rusova on labor education of preschool children]. In T. K. Zavhorodnia (Ed.), Pedahohichna personalistyka: teoriia, istoriia, osvitnia praktyka [Pedagogical personalization: theory, history, educational practice]: materialy I Vseukr. nauk.-prakt. internet-konf., prysviachenoi 160-richchiu vid dnia narodzhennia S. Rusovoi (pp. 243-247). Ivano-Frankivsk [in Ukrainian].

Rusova, S. (1913). Natsionalizatsiia doshkilnoho vykhovannia [Nationalization of preschool education]. Svitlo [Light], 5, 15-22 [in Ukrainian].

Rusova, S. (1997a). Dytiacha pratsia y dytiache mystetstvo [Child labor and children’s art]. In Rusova S. Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works] (Book 2, pp. 66-73). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Rusova, S. (1997b). Novi metody doshkilnoho vykhovannia [New methods of preschool education]. In Rusova S. Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works] (Book 1, pp. 162-171). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Rusova, S. (1997c). Teoriia i praktyka doshkilnoho vykhovannia [Theory and practice of preschool education]. In Rusova S. Vybrani pedahohichni tvory [Selected pedagogical works] (Book 1, pp. 171-257). Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Yeskova, T. L. (2015). Vykhovannia pratseliubnosti ditei doshkilnoho viku na zaniattiakh z ruchnoi pratsi (1917-1941 rr.) [Educating Preschool Children’s Diligence in Manual Labor Classes (1917-1941)]. Kharkiv: Disa plius [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31

Як цитувати

Гнізділова, О. (2024). СОФІЯ РУСОВА ПРО ТРУДОВЕ ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (16), 27–32. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314284

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ