НОРМАТИВНІ ТА МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ НАВЧАННЯ СТАНДАРТИЗАЦІЇ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ МАЙБУТНІХ МАГІСТРІВ ФАРМАЦІЇ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ

Автор(и)

  • О. Манченко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312218

Ключові слова:

вища фармацевтична освіта, майбутні магістри фармації, навчання стандартизації лікарських засобів, державні нормативні акти, локальні акти закладу, цифровізація освіти

Анотація

В статті обґрунтовано, що стратегічний вектор на забезпечення якості надання освітніх послуг, що обраний в Україні в умовах воєнного стану, посилив потребу в оновленні державних й локальних нормативно-правових актів перебігу освітнього процесу, віднайденні ефективних методичних підходів у навчанні здобувачів вищої освіти, серед якихтрансформація у цифровий формат усіх навчально-методичних матеріалів і створення на їх основі загальнодоступних баз знань. На основі аналізу національного освітнього законодавства, стратегічних пріоритетів розвитку галузі охорони здоровя схарактеризовано нормативні й методичні аспекти впровадження освітніх ініціатив, спрямованих на підвищення рівня цифрової грамотності магістрів фармації, практичного використання засобів і сервісів цифрових технологій у їх навчальній й майбутній професійній діяльності, а також внесення змін до освітніх стандартів й освітніх програм в частині переліку загальних і спеціальних (фахових, предметних) компетентностей. Узагальнення змісту локальних актів, вебсайтів закладів вищої медичної/фармацевтичної освіти України дало змогу виявити основні нововведення з питань організації навчання майбутніх магістрів фармації, проілюструвати їх прикладами упровадження цифрових технологій, зокрема під час вивчення дисципліни «Стандартизація лікарських засобів» у Національному медичному університеті імені О. ОБогомольця. Визначено провідний напрям підвищення ефективності навчання стандартизації лікарських засобів майбутніх магістрів фармації в умовах цифровізації вищої освіти в Україні, що полягає в гармонізації нормативних й методичних засад цього процесу у відповідності з поточними й перспективними (післявоєнної відбудови освітньої сфери) викликами соціально-політичного буття суспільства, дотриманням безпекового режиму, наданням якісних освітніх послуг у ситуації динамічного розгортання електронної системи охорони здоровя, а також прагненням державних інституцій й стейкхолдерів до інтеграції з європейським ринком фармацевтичних послуг.

Посилання

Aliekperova, N. V., & Sakhnatska, N. M. (2021) Vykorystannia tsyfrovykh instrumentiv pry vykladanni dystsypliny «Farmatsevtychnyi menedzhment i marketynh» [The use of digital tools in the teaching of the discipline «Pharmaceutical Management and Marketing»]. In Aktualni pytannia vyshchoi medychnoi (farmatsevtychnoi) osvity: vyklyky sohodennia ta perspektyvy yikh vyrishennia [Current issues of higher medical (pharmaceutical) education: today's challenges and prospects for their solution]: materialy XVIII Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 22-26). Ternop. nats. med. un-t imeni I. Ya. Horbachevskoho. Ternopil: TNMU [in Ukrainian].

Bukovynskyi derzhavnyi medychnyi universytet [Bukovyna State Medical University]. (2024). Ofitsiinyi vebsait. Retrieved from https://www.bsmu.edu.ua/ [in Ukrainian].

Digital Education Action Plan. (2021-2027). European Education Area. (2021). Retrieved from https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan

Konstytutsiia Ukrainy [Constitution of Ukraine]. (1996). Vidomosti Verkhovnoi Rady Ukrainy (VVR) [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine (VVR)], 30, st. 141 Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text [in Ukrainian].

Natsionalnyi medychnyi universytet imeni O. O. Bohomoltsia [O. O. Bogomolets National Medical University]. (2024). Ofitsiinyi vebsait. Retrieved from https://nmuofficial.com/ [in Ukrainian].

Nizhenkovska, I. V., & Manchenko, O. V. (2024). Standartyzatsiia likarskykh zasobiv [Standardization of medicines]: navch.-metod. posib. dlia prakt. zaniat dlia stud. farm. f-tiv med. ZVO (Temy 1-7). Kyiv: FOP Lopatina O.O. [in Ukrainian].

Nizhenkovska, I. V., Reva, T. D., Chkhalo, O. M., But, I. O., & Manchenko, O. V. (2022). Best practices for teaching chemistry disciplines to graduates majoring in pharmacy during the COVID-19 restrictions: A systematic review. International Journal of Educational Methodology, 8 (4), 769-781. Retrieved from https://doi.org/10.12973/ijem.8.4.769

Polozhennia pro orhanizatsiiu osvitnoho protsesu u Natsionalnomu medychnomu universyteti imeni O.O. Bohomoltsia [Regulations on the organization of the educational process at the National Medical University named after O.O. Bogomolets]. (2021). Rozghlianuto ta zatverdzheno Vchenoiu radoiu Natsionalnoho medychnoho universytetu imeni O.O. Bohomoltsia 25 liutoho 2021 roku. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/11jqoQ06B_9FnjC5pe-JBD1jsV0GOf7QG/view [in Ukrainian].

Polozhennia pro symuliatsiine navchannia ta Navchalnyi tsentr medychnykh symuliatsii Natsionalnoho medychnoho universytetu imeni O.O. Bohomoltsia [Regulations on simulation training and the Medical Simulation Training Center of the National Medical University named after O.O. Bogomolets]. (2022). Rozghlianuto ta zatverdzheno Vchenoiu radoiu Natsionalnoho medychnoho universytetu imeni O.O. Bohomoltsia 29 veresnia 2022 roku, protokol № 2. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1FrQhZZbtxsWcUNuvga4wKeIhbec2LByd/view [in Ukrainian].

Prymirnyi navchalnyi plan pidhotovky fakhivtsiv druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity haluzi znan 22 «Okhorona zdorov’ia» u zakladakh vyshchoi osvity Ministerstva okhorony zdorov’ia Ukrainy za spetsialnistiu 226 «Farmatsiia» osvitnoi kvalifikatsii «Mahistr farmatsii» [Exemplary curriculum for training specialists of the second (master's) level of higher education in the field of knowledge 22 "Healthcare" in institutions of higher education of the Ministry of Health of Ukraine in the specialty 226 "Pharmacy" of the educational qualification "Master of Pharmacy"]. (2016). Retrieved from https://www.vnmu.edu.ua/downloads/other/pnp_farm(2019).pdf [in Ukrainian].

Priorytetni napriamy ta zavdannia (proiekty) tsyfrovoi transformatsii na 2024-2026 roky [Priority directions and tasks (projects) of digital transformation for 2024-2026]. (2024). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 2 serpnia 2024 r. № 735-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/365-2021-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Pro osvitu [About education]: Zakon Ukrainy (2017). Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR) [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine (VVR)], 38/39, st. 380. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text [in Ukrainian].

Pro vyshchu osvitu [About higher education]: Zakon Ukrainy (2014). Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR) [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine (VVR)], 37/38, st. 2004. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text [in Ukrainian].

Pro likarski zasoby [About medicines]: Zakon Ukrainy (2023). Vidomosti Verkhovnoi Rady (VVR) [Information of the Verkhovna Rada of Ukraine (VVR)], 20/21, st. 84. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-20#Text [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Stratehii rozvytku medychnoi osvity v Ukraini [On the approval of the Strategy for the Development of Medical Education in Ukraine]. (2019). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 27 liutoho 2019 r. № 95-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/95-2019-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Pro skhvalennia Stratehii rozvytku vyshchoi osvity v Ukraini na 2022-2032 roky [On the approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032]. (2022). Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23 liutoho 2022 r. № 286-r. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text [in Ukrainian].

Ramka tsyfrovoi kompetentnosti pratsivnyka okhorony zdorov’ia [A framework for the digital competence of the healthcare worker]. (2024). Ofitsiinyi sait Ministerstva okhorony zdorov’ia Ukrainy. Retrieved from https://moz.gov.ua/uploads/ckeditor/%D0%91%

D0%B0%D0%B7%D0%B0%20%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BD%D1%8C%20EHEALTH.pdf [in Ukrainian].

Standart vyshchoi osvity Ukrainy [Standard of higher education of Ukraine]. (2022). Haluz znan 22 Okhorona zdorov’ia spetsialnosti 226 Farmatsiia, promyslova farmatsiia spetsializatsii 226.01 Farmatsiia; 226.02 Promyslova farmatsiia. Retrieved from https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha_osvita/zatverdzeni%20standarty/2022/11/11/226-Farmatsiya.promyslova.farmatsiya.mahistr-981-04.11.2022.pdf [in Ukrainian].

Shkolnikova, T. Yu., Prykhodko, S. O., & Shkolnikov, V. S. (2021). Dystantsiina osvita: dosvid vykorystannia platform MICROSOFT TEAMS ta GOOGLE MEET u protsesi navchannia studentiv pid chas karantynu [Distance education: experience using the MICROSOFT TEAMS and GOOGLE MEET platforms in the process of teaching students during quarantine]. In Aktualni pytannia vyshchoi medychnoi (farmatsevtychnoi) osvity: vyklyky sohodennia ta perspektyvy yikh vyrishennia [Current issues of higher medical (pharmaceutical) education: today's challenges and prospects for their solution]: materialy XVIII Vseukr. nauk.-prakt. konf. (pp. 511-515). Ternop. nats. med. un-t imeni I. Ya. Horbachevskoho. Ternopil: TNMU [in Ukrainian].

Stratehichnyi plan rozvytku NMU imeni O.O.Bohomoltsia na 2020-2025 roky [Strategic plan for the development of O.O. Bogomolets National Medical University for 2020-2025]. (2020). Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1xbz5IeZqF50ebrsM9hEU0-6gw7Zufe3Z/view [in Ukrainian].

Tsyfrovizatsiia medytsyny: top-10 proiektiv 2023 roku [Digitization of medicine: top 10 projects of 2023]. (2023) Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubric-health/3806089-cifrovizacia-medicini-top10-proektiv-2023go-roku.html [in Ukrainian].

Virtualna apteka otsiniuie praktychni navychky zdobuvachiv [The virtual pharmacy evaluates the practical skills of applicants]. (2024). Ofitsiinyi vebsait Zaporizkoho derzhavnoho medyko-farmatsevtychnoho universytetu. Retrieved from https://mphu.edu.ua/new_5538.html [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Манченко, О. (2024). НОРМАТИВНІ ТА МЕТОДИЧНІ ЗАСАДИ НАВЧАННЯ СТАНДАРТИЗАЦІЇ ЛІКАРСЬКИХ ЗАСОБІВ МАЙБУТНІХ МАГІСТРІВ ФАРМАЦІЇ В УМОВАХ ЦИФРОВІЗАЦІЇ ОСВІТИ В УКРАЇНІ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (15), 139–149. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312218

Номер

Розділ

МЕТОДИЧНІ МАТЕРІАЛИ З ПІДГОТОВКИ ФАХІВЦІВ