МЕТОДИ МЕНЕДЖМЕНТУ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ І ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАГІСТРІВ ФАРМАЦІЇ

Автор(и)

  • Н. Шолойко
  • Л. Кравченко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312201

Ключові слова:

професійна освіта, майбутні фармацевти, магістри фармації, методи фармацевтичного менеджменту, бюджетний менеджмент, адміністративний менеджмент, єдність теорії і практики в діяльності магістрів фармації

Анотація

У статті окреслено значення і роль методів наукового менеджменту як чинника вдосконалення механізмів управлінського впливу на працівників фармацевтичної сфери та компонента технологій підготовки магістрів фармації в закладах освіти для забезпечення ефективного виконання ними загальних і конкретних функцій у галузі.

Метою розвідки обрано характеристику економічних методів фармацевтичного менеджменту, які відносяться до видів діяльності менеджера фармації за характером упливу та специфікою їх опанування у процесі фахової підготовки.

Проведене анкетування групи здобувачів вищої освіти зі спеціальності 226 «Фармація» у кількості 121 особи дало змогу виявити запит майбутніх магістрів фармації на використання методів вивчення і побудови економічних планів в організації (стратегічних, тактичних, оперативних), розробки бюджету окремої структури (його функцій, виробничо-господарських процесів, напрямів економії витрат та збільшення надходжень, цільового використання коштів, розвитку внутрішнього моніторингу, делегування повноважень тощо) для забезпечення оцінки результатів діяльності організації загалом та її підрозділу зокрема. Запропоновано аспекти змісту підготовки для забезпечення прогалин у знаннях здобувачів, виявлених у ході анкетування.

Водночас анкетування викладачів фармацевтичних факультетів і медичних ЗВО у кількості 49 осіб виявило потребу застосування і вивчення методів адміністративного менеджменту як сукупності організаційних, розпорядчих і дисциплінарних способів впливу магістрів фармації.

Проведено висновок щодо необхідності вивчення та практичного оволодіння майбутніми магістрами фармації сукупністю методів фармацевтичного менеджменту у процесі навчання та виробничої практики на підприємстві.

Посилання

Hromovyk, B. P. (2003). Standarty farmatsevtychnoho upravlinnia [Pharmaceutical management standards]. Farmatsevtychnyi zhurnal [Pharmaceutical journal], 5, 18-28 [in Ukrainian].

Hromovyk, B. P., Hasiuk, H. D., & Levytska, O. R. (2004). Farmatsevtychnyi marketynh: teoretychni ta prykladni zasady [Pharmaceutical marketing: theoretical and applied principles]. Vinnytsia [in Ukrainian].

Hromovyk, B. P., Tereshchuk, S. I., Hrom, O. L., Novykevych, A. M., & Chukhrai, I. L. (2004). Praktykum z orhanizatsii ta ekonomiky farmatsii [Workshop on the organization and economics of pharmacy]. Vinnytsia: Nova knyha [in Ukrainian].

Diakiv, R. S. (Ed.). (2000). Entsyklopediia biznesmena, ekonomista, menedzhera [Encyclopedia of a businessman, economist, manager]. Kyiv: Mizhnarodna ekonomichna fundatsiia [in Ukrainian].

Ivanova, I. V. (2001). Menedzher – profesiinyi kerivnyk [A manager is a professional leader]: navch. posib. Kyiv: Vyd-vo KNTEU [in Ukrainian].

Khmil, F. I. (2003). Osnovy menedzhmentu [Basics of management]: pidruchnyk. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Kredisov, A. I., Panchenko, Ye. H., & Kredisov, V. A. (1999). Menedzhment dlia kerivnykiv [Management for managers]. Kyiv: Znannia [in Ukrainian].

Kuzmin, O. Ye., & Melnyk, O. H. (2007). Osnovy menedzhmentu [Basics of management]. Kyiv: Akademvydav [in Ukrainian].

Kuzmin, O., Hromovyk, B., Hasiuk, H., Levytska, O., & Melnyk, O. (2005). Menedzhment u farmatsii [Management in pharmacy]: pidruchnyk. Vinnytsia: NOVA KNYHA [in Ukrainian].

Kuzmin, O. Ye. (Ed.). (1996). Ekonomika ta menedzhment [Economics and management]: navch.-pryklad. posibnyk. Lviv [in Ukrainian].

Meitlend, Y. (2002). Biudzhetyrovanye dlia nefynansovykh menedzherov: o tom, kak nauchytsia sostavliat y yspolniat biudzhety [Budgeting for Non-Financial Managers: How to Learn to Create and Execute Budgets]. Dnipropetrovsk: Balans-Klub [in Russian].

Mnushko, Z. M., & Dikhtiarova, N. M. (1999). Menedzhment ta marketynh u farmatsii [Management and marketing in pharmacy]: pidruch. dlia stud. vyshch. navch. zakladiv (P. II: Menedzhment u farmatsii). Kharkiv: Vyd-vo NFaU: Zoloti storinky [in Ukrainian].

Popovych, M. V. (Ed.). Universalnyi slovnyk-entsyklopediia (USE) [Universal dictionary-encyclopedia (ALL)]. Retrieved from http://slovopedia.org.ua/29/53392-0.html [in Ukrainian].

Tkachenko, A. (2015). Zarubizhnyi dosvid formuvannia kadrovoho potentsialu [Foreign experience in the formation of personnel potential]. Visnyk ekonomichnoi nauky Ukrainy [Herald of economic science of Ukraine], 1, 141-146. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Venu_2015_1_29 [in Ukrainian].

Tolochko, V. M. (Ed.). (2016). Upravlinnia farmatsiieiu [Pharmacy management]: bazovyi pidruchnyk. Kharkiv: NFaU: Zoloti storinky [in Ukrainian].

Voronkova, V. (2004). Kadrovyi menedzhment [Personnel management]: navch. posibnyk dlia VNZ. Kyiv: Profesional [in Ukrainian].

Zavadskyi, Y., Osovska, T., & Yushkevych, O. (2006). Ekonomichnyi slovnyk [Economic dictionary]. Kyiv: Kondor [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-27

Як цитувати

Шолойко, Н., & Кравченко, Л. (2024). МЕТОДИ МЕНЕДЖМЕНТУ В ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ І ФАХОВІЙ ПІДГОТОВЦІ МАГІСТРІВ ФАРМАЦІЇ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (15), 70–76. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.15.312201

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ