РОЗВИТОК КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ МИСТЕЦТВА І ПОЗАШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • Л. Лебедик

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2023.14.300237

Ключові слова:

розвиток, компетентність, ключові компетентності, фахівці мистецтва і позашкільної освіти, підготовка фахівців мистецтва і позашкільної освіти

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі розвитку ключових компетентностей майбутніх фахівців мистецтва і позашкільної освіти. Авторка окреслює коло проблемних питань, які виникають у процесі підготовки здобувачів освіти рівня «магістр» освітньо-професійних програм «Позашкільна освіта» (спеціальність 011 Освітні, педагогічні науки галузі знань 01 Освіта/Педагогіка) і «Хореографія» (спеціальність 024 Хореографія галузі знань 02 Культура та мистецтво) та пропонує напрямки діяльності з розвитку їхніх ключових компетентностей.

Дослідженням з’ясована важливість застосування майбутніми фахівцями мистецтва і позашкільної освіти знань на практиці, що допомагає їм набути досвіду, готовності до майбутньої професійної діяльності і життєвих навичок. Готовністю до майбутньої професійної діяльності експерти вважають: стратегічне мислення; прийняття рішень; здатність планувати; постановку і досягнення мети; відповідальність; взаємодію і співпрацю; роботу в команді; здатність до застосування професійних знань і технологій навчання; здатність до критичного мислення; зібраність; самодостатність; працездатність; пунктуальність. Життєвими навичками є: соціальні навички; комунікаційні навички; здатність досягати консенсусу; вміння брати на себе відповідальність; самоповага; безконфліктність; витривалість; зміцнення цінностей і етики.

Доведено, що розвиток ключових компетентностей майбутніх фахівців мистецтва і позашкільної освіти має базуватися на системному, проблемному, особистісному, компетентнісному і контекстному підходах; формах взаємодії – майстер-класи, наукові конференції, тренінги, виховні і розважальні заходи, конкурси професійної майстерності, моделювання професійних ситуацій.

Зроблено висновок про необхідність подальшого пошуку й удосконалення шляхів розвитку ключових компетентностей майбутніх фахівців мистецтва і позашкільної освіти з метою вироблення стратегічних перспективних освітньо-професійних програм їхньої підготовки.

Посилання

ANNEX to the Proposal for a Council Recommendation on Key Competences for Lifelong Learning. Retrieved from https://ec.europa.eu/education/sites/education/files/annex-recommendation-key-competences-lifelong-learning.pdf

Klasyfikator profesii DK 003:2010 [Classifier of professions DK 003:2010] iz zminamy, zatverdzhenymy nakazom Ministerstva ekonomichnoho rozvytku i torhivli Ukrainy vid 4 bereznia 2016 roku № 394 (zminy, zatverdzheni nakazom Ministerstva ekonomichnoho rozvytku i torhivli Ukrainy vid 4 bereznia 2016 roku № 394, nabyraiut chynnosti z 1 bereznia 2016 roku. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/va327609-10#Text [in Ukrainian].

Koroliuk, L. S., & Lebedyk, L. V. (2019). Pedahohichni umovy pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv do mizhkulturnoi komunikatsii [Pedagogical conditions for training future specialists in intercultural communication]. In Zbirnyk naukovykh statei mahistriv. Fakultet tovaroznavstva, torhivli ta marketynhu. Fakultet kharchovykh tekhnolohii, hotelno-restorannoho ta turystychnoho biznesu [Collection of scientific articles of masters. Faculty of commodity science, trade and marketing. Faculty of food technology, hotel-restaurant and tourism business] (pp. 360-366). Poltava: PUET. Retrieved from http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/9152 [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M., & Maievska, O. M. (2017). Yevropeiskyi dosvid formuvannia khudozhno-praktychnoi kompetentnosti osobystosti [European experience in the formation of artistic and practical competence of an individual]. Mystetstvo ta osvita [Art and education], 3, 6-10 [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M. (2020). Pravova kultura i kompetentnist osobystosti: spilne ta vidminne kulturolohichnoho i kompetentnisnoho pidkhodiv [Legal culture and competence of the individual: common and different cultural and competence approaches]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 4 (193), 29-33 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2023a). Hryhorii Skovoroda – dzherelo rozvytku profesiinoi kompetentnosti pedahohiv zakladiv pozashkilnoi osvity [Hryhoriy Skovoroda is a source of professional competence development of teachers of out-of-school education institutions]. In N. I. Bilyk (Ed.), Rozvytok humanistychnykh idei u neperervnii osviti: vid Hryhoriia Skovorody do suchasnoho pedahoha-novatora [The development of humanistic ideas in continuing education: from Hryhoriy Skovoroda to a modern educator-innovator]: kolekt. nauk. monohrafiia (pp. 162-175). Poltava; Kyiv: PANO im. M. V. Ostrohradskoho. DOI: https://doi.org/10.33272/M2023-1 Retrieved from http://pano.pl.ua/images/FILES/pidrozdily/kafedra_pedmaisternosti/biblioteka/monografiia_skovoroda_2023.pdf [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2023b). Kompetentnisnyi pidkhid do vyznachennia vymirnykiv profesiinoi kompetentnosti pedahohiv zakladiv pozashkilnoi osvity [A competent approach to determining the professional competence of teachers of out-of-school education institutions]. In H. L. Yefremov (Ed.), Innovatsiini tekhnolohii rozvytku osobystisno-profesiinoi kompetentnosti pedahohiv v umovakh pisliadyplomnoi osvity [Innovative technologies for the development of personal and professional competence of teachers in the conditions of postgraduate education]: zbirnyk naukovykh statei (pp. 131-135). Sumy. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/21346 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2017). Formuvannia zahalnykh i profesiinykh kompetentsii maibutnikh vykladachiv ekonomiky [Formation of general and professional competencies of future teachers of economics]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 2 (171), 11-14 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2021). Formuvannia kliuchovykh kompetentsii osobystosti suchasnoho mahistra ekonomiky pid chas pedahohichnoi pidhotovky [Formation of key competencies of the personality of a modern master of economics during pedagogical training]. In Naukovi problemy hospodariuvannia na makro-, mezo- ta mikroekonomichnomu rivniakh [Scientific problems of management at the macro-, meso- and microeconomic levels]: zb. materialiv XIX Mizhnar. nauk.-prakt. konf., prysviachenoi 100-richchiu Odeskoho natsionalnoho ekonomichnoho universytetu (pp. 30-32). Odesa: VD «Helvetyka». Retrieved from http://dspace.oneu.edu.ua/jspui/handle/123456789/13235 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2023c). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh pedahohiv dlia zakladiv pozashkilnoi osvity [Formation of professional competence of future teachers for out-of-school education institutions]. In L. Lytvyniuk, & M. Chyrkova (Comps.), Lyshe toi Uchytel, khto zhyve tak, yak navchaie [Only the Teacher who lives as he teaches]: materialy Vseukr. nauk.-prakt. onlain-konf. z mizhnar. uchastiu, prysviachenoi Vsesvitnomu dniu filosofii (pp. 240-244). Poltava: PANO. Retrieved from http://pano.pl.ua/nml/elektronni-vydannia-poippo [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2023d). Shliakhy rozvytku profesiinoi kompetentnosti pedahohiv zakladiv pozashkilnoi osvity [Ways of developing the professional competence of teachers of out-of-school education institutions]. In R. Basenko (Ed.), Innovatsiinyi potentsial ta pravove zabezpechennia sotsialno-ekonomichnoho rozvytku Ukrainy: vyklyk hlobalnoho svitu [Innovative potential and legal provision of socio-economic development of Ukraine: challenge of the global world]: materialy VI Mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 80-83). Poltava: PIEP. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/22124 [in Ukrainian].

Machuskyi, V. V. (Ed.) (2015). Formuvannia u vykhovantsiv pozashkilnykh navchalnykh zakladiv bazovykh kompetentnostei [Formation of basic competences in pupils of extracurricular educational institutions]: monohrafiia. Kharkiv: Drukarnia Madryd [in Ukrainian].

Osvita na osnovi zhyttievykh navychok [Education based on life skills]. Retrieved from http://dlse.multycourse.com.ua/ua/page/15/53 [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama «Pozashkilna osvita» druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 011 Osvitni, pedahohichni nauky haluzi znan 01 Osvita/Pedahohika [Educational and professional program "Out-of-school education" of the second (master's) level of higher education in the specialty 011 Educational, pedagogical sciences of the field of knowledge 01 Education/Pedagogy]. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1J7KfIdoZ8x44RCpzFqSSrCSa9dW_RAe-/view [in Ukrainian].

Osvitno-profesiina prohrama «Khoreohrafiia» druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity za spetsialnistiu 024 Khoreohrafiia haluzi znan 02 Kultura i mystetstvo [Educational and professional program "Choreography" of the second (master's) level of higher education in the specialty 024 Choreography of the field of knowledge 02 Culture and art]. Retrieved from https://drive.google.com/file/d/1ycu0IARe10csudpxEdRhia9pfNbn0G4V/view [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu., & Lebedyk, L. V. (2021). Formuvannia kliuchovykh i profesiinykh kompetentsii maibutnikh fakhivtsiv hotelno-restorannoho i turystychnoho biznesu [Formation of key and professional competencies of future specialists in the hotel, restaurant and tourism business]. Imidzh suchasnoho pedahoha [The image of a modern teacher], 3 (198), 47-52. Retrieved from http://isp.poippo.pl.ua/article/view/232379/232956 [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2012a). Model profesiinoi kompetentnosti vykladacha vyshchoi shkoly [Model of professional competence of a teacher of a higher school]. In Naukovi zapysky POIPPO: Modeli kliuchovykh ta profesiinykh kompetentnostei pedahohichnoho pratsivnyka [Scientific notes of POIPPO: Models of key and professional competencies of a pedagogical worker] (Is. 2, pp. 25-33). Poltava: POIPPO [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2012b). Model yakostei vykladacha yak proektanta tekhnolohii osvity doroslykh [A model of teacher qualities as a designer of adult education technologies]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti [Origins of pedagogical skills], 10, 270-275. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/524 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ