РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ КОЛЕДЖІВ КУЛЬТУРИ І МИСТЕЦТВ ПРИ ВИВЧЕННІ ДИСЦИПЛІН ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА

Автор(и)

  • І. Тетянін
  • О. Чернявська

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2023.14.300226

Ключові слова:

декоративно-прикладне мистецтво, компетентність навчання студентів-першокурсників, набуття професійних навичок, кейс-метод, коледж культури і мистецтв

Анотація

Аналіз культури як антропологічного феномену, конгруентного людині, свідчить, що історично феномен культури завжди відображав процеси, пов’язані із вихованням, просвітництвом, становленням і розвитком особистості. Без освіти й виховання, без активної передачі новим поколінням нових досягнень людської культури рух історії був би неможливим, тому в дослідженні актуалізовано доцільність використання профільних предметів зі спеціальності «Декоративно-прикладне мистецтво» як складової залучення першокурсників навчальних закладів мистецького спрямування до формування власної професійної культури.

Мета статті – визначення провідних засобів розвитку професійної культури студентів у процесі вивчення дисциплін декоративно-прикладного мистецтва.

Розглянуто основні художні дисципліни, які вводять до навчального контексту, завдання (від простих до складних), у підготовці майбутніх художників – викладачів декоративно-прикладного мистецтва засобами залучення до роботи в матеріалі разом із викладачем, коли студент навчається всім тонкощам майстерності в практичній роботі. У зазначеному руслі розмежовано поняття «компетентність» і «майстерність»; так, визначено, що професійна майстерність передбачає комплексне знання виробничого чи будь-якого іншого професійного процесу, вміння його реалізувати, привести в рух.

Оскільки розвиток культури та освіти – це процеси, які здійснюються переважно паралельно, синхронно і є взаємопов’язаними, то з’ясовано сутність і значення технології ситуаційного навчання (кейс-методу), яке полягає в моделюванні конкретної ситуації, що трапляється в регіональній професійній практиці, на основі чого розробляється дидактичний пакет завдань щодо розв’язання певної проблеми. Кейс-метод для першокурсників – це конкретні навчальні ситуації, які спеціально розробляються на основі фактичного матеріалу з метою подальшого вивчення на заняттях.

Посилання

Danijel’, S. M. (1986). Kartina klassicheskoj jepohi: Problema kompozicii v zapadno evropejskoj zhivopisi XVII veka [Kartina klassicheskoj jepohi: Problema kompozicii v zapadno evropejskoj zhivopisi XVII veka]. Leningrad: Iskusstvo [in Russian].

Dzhonson, D. V. (2003). Sotsialna psykholohiia. Treninh mizhosobystisnoho trenuvannia [Social Psychology. Interpersonal training]. Kyiv: Akademiia [in Ukrainian].

Filipchuk, H. (2002). Hromadianske suspilstvo: osvita, etnokulturna, etnopolityka [Civil society: education, ethnocultural, ethnopolitics]. Chernivtsi: Zelena Bukovyna [in Ukrainian].

Gadamer, H.-G. (1988). Istina metod. Osnovy filosofskoj germenevtiki [Truth method. Fundamentals of philosophical hermeneutics]. Moskva [in Russian].

Gessen, S. I. (1995). Osnovy pedagogiki: Vvedenie v prikladnuju filosofiju [Fundamentals of Pedagogy: An Introduction to Applied Philosophy]. Moskva: Shkola-press [in Russian].

Honcharenko, S. U. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian pedagogical dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Horban, S. I. (2018). Mozhlyvosti tekhnolohii sytuatsiinoho navchannia u formuvanni profesiinoi pidhotovky khudozhnykiv sakralnoho zhyvopysu [Possibilities of the technology of situational learning in the formation of professional training of artists of sacred painting]. Retrived from https://ps.journal.kspu.edu/index.php/ps/article/download/4016/3529 [in Ukrainian].

Leont’ev, A. N. (1981). Problemy razvitija psihiki [Problems of the development of the psyche]. Moskva [in Russian].

Ponomarova, O. M. (2012). Problemne pole suchasnoi mystetskoi osvity Ukrainy [The problematic field of modern art education in Ukraine]. Visnyk LNU imeni Tarasa Shevchenka [Bulletin of Taras Shevchenko LNU], 4(239.1), 175-179 [in Ukrainian].

Rudenka, T. M. (2017). Formuvannia profesiinoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv mystetskykh spetsialnostei zasobamy art-pedahohiky [Formation of professional competence of future specialists in art specialties by means of art pedagogy]. (PhD. diss.). Zhytomyr [in Ukrainian].

Sydorenko, O. D. (2010). Vplyv dekoratyvno-uzhytkovoho mystetstva na trudovu pidhotovku uchniv [The influence of decorative and applied art on the labor training of students]. In I. A. Ziaziun (Ed.), Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia v pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy [Modern information technologies and innovative teaching methods in training specialists: methodology, theory, experience, problems] (Vol. 25, p. 79-84). Kyiv; Vinnytsia [in Ukrainian].

Vlasov, V. G. (2017). Ponjatija kompozicii i konstrukcii v izobrazitel’nom iskusstve. Teorija formoobrazovanija v izobrazitel’nom iskusstve [Concepts of composition and construction in the visual arts. Theory of shaping in the visual arts]. Sankt-Peterburg [in Russian].

Zapasko, Ya. P. (Ed.). (2000). Dekoratyvno-uzhytkove mystetstvo [Decorative and applied art (Vol. 2: L–Y)]. Lviv: Afisha [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-29

Як цитувати

Тетянін, І., & Чернявська, О. (2023). РОЗВИТОК ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ СТУДЕНТІВ КОЛЕДЖІВ КУЛЬТУРИ І МИСТЕЦТВ ПРИ ВИВЧЕННІ ДИСЦИПЛІН ДЕКОРАТИВНО-ПРИКЛАДНОГО МИСТЕЦТВА. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (14), 89–96. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2023.14.300226

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ