PREPARANION OF THE FUTURE TEACHERS OF DESIGN BASICS: DOMESTIC AND FOREING CONTEXT
Ключові слова:
дизайн, дизайн-освіта, професійна підготовка, майбутній учитель, досвідАнотація
У статті для характеристики сучасного стану дизайн-освіти, її конструкції, методології та перспектив на засадах історико-ретроспективного аналізу побудовано логічний ланцюг передумов і подій, які передували утвердженню дизайн-освіти на теренах сучасної України. Розглянуто становлення дизайн-освіти в передових країнах світу і Європейської співдружності, зв’язки з мистецькою й технологічною освітою в сучасній Україні.
Такий аналіз виявив позитивні традиції вітчизняної дизайн-освіти, які сформувалися у стінах київських, львівських, харківських, одеських навчальних та науково-дослідних установ, де українські дизайнери й педагоги творчо використовували надбання німецької школи, американської прагматичної моделі дизайн-освіти, італійського дизайну. Доведено, що в сучасній Україні зміни в соціально-економічній сфері життя суспільства призвели до усвідомлення необхідності опанування людиною основ дизайну зі шкільної парти. Упровадження основ дизайну в системі загальної середньої освіти сьогодні означає, крім засвоєння знань, також навчання самостійному мисленню, виховання потреби в постійному поповненні знань, формування здатності до різних видів художньо-естетичної діяльності.
Нині в Україні важливого значення набуває розробка концепції підготовки дизайнерів, в основі якої закладено ідею сталого розвитку, що забезпечує задоволення потреб людського суспільства за умов збереження здатності економіки країни до самовідновлення. Особливу вагу при цьому має національна парадигма дизайну, актуалізація історико-культурної спадковості мистецтва дизайну, багатовекторність його регіональних проявів і формування шкіл. У висновках до статті підкреслено, що розвиткові вивчення основ дизайну в школі сприятиме вдосконалення і розширення підготовки фахівців нової формації, а також підвищення загального рівня професійних вимог до вчителя трудового навчання.
Посилання
Aronov V. Traditsii dizaynerskogo obrazovaniya v Velikobritanii` [The traditions of design education in the UK]. Podgotovka dizaynerov za rubezhom : trudyi VNIITE. M. : VNIITE. №50. S. 13-28. (1986).
Volkotrub I. T. Osnovyi hudozhestvennogo konstruirovaniya. Modelirovanie materialov i bioform [Fundamentals of artistic design. Modeling of materials and bioforms]. K.: Vyisshaya shkola. 152 s. (1982).
Vyigotskiy L. Pedagogicheskaya psihologiya [Pedagogical psychology]. M. : Pedagogika-Press. 536 s. (1996).
Hipters Z. Khudozhnia samodiialna tvorchist studentiv yak zasib estetychnoho vykhovannia maibutnikh spetsialistiv [Artistic amateur art of students as a means of aesthetic education of future specialists]: metod. posib. Lviv : Kameniar. 144 s. (1998).
Goldentriht S. S. O prirode esteticheskogo tvorchestva [About the nature of aesthetic creativity] [Tekst]. [Izd. 2-e, ispr. i dop.]. Moskva : Izd. MGU. 246 s. (1977).
Kaidanovska O. O. Obrazotvorcha pidhotovka arkhitektoriv u vyshchomu navchalnomu zakladi [Fine training of architects in higher educational institutions]: monohrafiia. Lviv : Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». 368 s. (2013).
Rozental R., X. Rattska Istoriya prikladnogo iskusstva novogo vremeni [ History of applied art of modern times]. M.: Iskusstvo. 456 s. (1971).
Ustinov A. G. Dizayn v yaponskoy shkole [Design in a Japanese school]. Tehn. estetika. № 6. S. 11-16. (1988).