НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНА ШКОЛА З ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ АКАДЕМІКА В. МАДЗІГОНА

Автор(и)

  • P. ARTYUSHENKO

Ключові слова:

В.М. Мадзігон, науково-педагогічна школа, трудове навчання, технології, основи дизайну, підготовка вчителя трудового навчання і технологій

Анотація

У статті актуалізовано проблему теоретичних засад і практики функціонування вітчизняних науково-педагогічних шкіл з трудового навчання у др. пол. ХХ – на поч. ХХІ століття. Розкрито досвід діяльності наукової школи академіка В. Мадзігона як видатної в Україні та відомої за кордоном особистості, акцентовано значення постаті вченого як плідного науковця, що має вагомі особисті досягнення, та лідера потужного колективу вчених з усіх регіонів країни.
Охарактеризовано специфіку діяльності науково-педагогічної школи В. Мадзігона як неформальної базової структури для забезпечення багатоаспектної проблематики навчання дітей (трудове навчання, навчання технологій і дизайну, ступенева середня школа, політехнічна освіта, позашкільна освіта з трудового навчання і технологій, реалізація принципу єдності трудового і виробничого навчання тощо), підготовки майбутніх учителів з трудового навчання, технологій та основ дизайну (пошуки нових форм розвитку професійної освіти, формулювання компетентнісних вимог до вчителя трудового навчання і технологій, з’ясування регіональних особливостей підготовки педагогічних працівників, технологій становлення і реформування трудового навчання і технологій як особливого виду соціальної практики тощо). З’ясовано, що, реалізація змісту трудового навчання й виховання у комплексній програмі «Школа майбутнього» на основі використання існуючого навчально-методичного обладнання забезпечила розробку науково-педагогічною школою В. Мадзігона інноваційних методик та їх експериментальну апробацію, підготовку сучасної навчально-методичної допомоги вчителям – підручників з різним рівнем складності відповідно до обраного варіанту профільної та початкової професійної підготовки, методичних матеріалів і рекомендацій, навчальних програм нового покоління.
До перспектив школи віднесено розвиток проектно-центричної системи технологічної освіти (дизайн-освіти) в Україні, розв’язання суперечностей між теорією і практикою особистісно зорієнтованого навчання, накреслення педагогічних шляхів поєднання трудового навчання і технологій з різноманітними засобами мистецтва тощо.

Посилання

By`kovs`ka O. V. Teorety`ko-metodologichni osnovy` pozashkil`noyi osvity` v Ukrayini [Theoretical and methodological foundations of out-of-school education in Ukraine] : avtoref. dy`s... d-ra ped. nauk. Nacz. ped. un-t im. M.P. Dragomanova. K. 44 c. (2008).

Botyuk A.F. Formy`rovany`e konstrukty`vno-texny`chesky`x umeny`j u mladshy`x shkol`ny`kov [Formation of constructive and technical skills from younger schoolchildren]: dy`s… kand. ped.. nauk. K. 169 s. (1985).

Verby`cz`ky`j V.V. Organizacijno-pedagogichni osnovy` funkcionuvannya ekologo-naturalisty`chnogo centru uchnivs`koyi molodi [Organizational-pedagogical bases of functioning of ecological and naturalistic center of pupils' youth]: dy`s... kand. ped. nauk: 13.00.01. Insty`tut pedagogiky` APN Ukrayiny`. K. 178 s. (1996).

Voloshhuk I. S. Pedagogichni osnovy` rozvy`tku tvorchy`x zdibnostej molodshy`x shkolyariv v umovax sil`s`koyi zagal`noosvitn`oyi shkoly` [Pedagogical bases of development of creative abilities of junior pupils in conditions of rural general school] [Tekst] : avtoref. dy`s... d-ra ped. nauk: 13.00.01. In-t pedagogiky` APN Ukrayiny`. K. 40 s. (1998).

Kartashova L. A. Sy`stema navchannya informacijny`x texnologij majbutnix vchy`teliv suspil`no-gumanitarny`x dy`scy`plin [System of training of information technologies of future teachers of social and humanitarian disciplines] : monografiya. Ky`yiv. nacz. lingv. un-t. K. 263 c. Bibliogr. s. 238-263. (2011).

Kepsha Ya. S. Teorety`ko-metody`chni osnovy` formuvannya konstrukty`vno-texnichnoyi kompetentnosti uchniv osnovnoyi shkoly` v umovax pozashkil`ny`x navchal`ny`x zakladiv [Theoretical and methodical bases of formation of constructive-technical competence of pupils of the basic school in conditions of out-of-school educational establishments] : avtoref. dy`s. ... d-ra ped. nauk : 13.00.02. In-t pedagogiky` NAPN Ukrayiny`. K. 40 c. (2011).

Koncepciya Novoyi Ukrayins`koyi shkoly` [Concept of the New Ukrainian School]. Rezhy`m dostupu: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/.../ukrainska-shkola-compressed.

Levchenko G. E. Trudovoe vospy`tany`e uchashhy`xsya 4-8 klassov v processe proy`zvody`tel`nogo truda [Labor education of pupils of grades 4-8 in the process of productive labor]: dy`s. … kand. ped. nauk: 13.00.01. NY`Y` pedagogy`ky` USSR. K. 202 s. (1982).

Madzigon V. V. Rozvy`tok organizacijno-pedagogichny`x form shkil`nogo vy`robny`cztva v Ukrayini (druga polovy`na XX stolittya) [Development of organizational-pedagogical forms of school production in Ukraine (second half of the twentieth century)] : avtoref. dy`s... kand. ped. nauk: 13.00.02. In-t pedagogiky` APN Ukrayiny`. K. 18 c. (2009).

My`zrax A. A. Formy`rovany`e texny`ko-konstruktorsky`x znany`j y` umeny`j u uchashhy`xsya 5-7 klassov [Formation of technical and design knowledge and skills in students 5-7 grades]: avtorefer. dy`s… kand. ped. nauk: 13.00.01. K. 20 s. (1992).

Organizaciya trudovogo navchannya ta vy`xovannya uchniv 5-7 klasiv [Organization of labor education and education of students 5-7 grades]. G.Ye. Levchenko, V.M. Madzigon, I.S. Voloshhuk, O.P. Gnedenko [i in.]. K. (1992).

Ty`menko V. P. Konceptual`ni zasady` formuvannya konstrukty`vny`x umin` v uchniv pochatkovoyi shkoly` [Conceptual foundations for the formation of constructive abilities in elementary school students]. Visn. Zhy`tomy`r. derzh. un-tu im. I. Franka. Vy`p. 32. S. 53-57. (2007).

Cy`na A.Yu. Pedagogy`cheskoe obosnovany`e sy`stemы obshhetrudovыx znany`j y` umeny`j uchashhy`xsya 4-6 klassov [Pedagogical substantiation of the system of general knowledge and skills of pupils of 4-6 grades]: avtoref. dy`ss. ... kand. ped. nauk : 13.00.01. Nauchno-y`ssledovatel`sky`j y`nsty`tut pedagogy`ky` USSR. K. 16 c. (1988).

Cy`na A.Yu. Osoby`stisna oriyentovana profesijna pidgotovka majbutnix uchy`teliv texnologij: teorety`ko-metody`chny`j aspekt [Personality-oriented professional training of future technology teachers: theoretical and methodical aspect]: [monografiya]. Poltava. PNPU. 326 s. (2011).

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-25

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ