МЕНТАЛЬНІ КАРТИ ПРИ ВИКЛАДАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ У ЗАКЛАДАХ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • I. POHREBENNYK

Ключові слова:

ментальна карта, міждисциплінарний дискурс, інформаційно-комунікаційні технології, інтерактивні методи, навчально-пізнавальна діяльність

Анотація

У статті представлено ментальні карти як один із шляхів покращення якості знань на уроках української мови і літератури у закладах професійно-технічної освіти; у процесі роботи з ними учні можуть заповнити прогалини у фактичних знаннях та вміннях, необхідних для української мови і літератури, розвинути навички навчально-пізнавальної діяльності, а викладач, може покращити рівень розвитку особистісних якостей учнів. Ментальні карти сприяють поліпшенню пам’яті учнів, розвитку вміння формулювати та висловлювати власну думку, творчих здібностей та допомагають організувати успішну взаємодію викладача й учнів на уроці української мови і літератури.
Одним зі шляхів покращення якості знань на уроках української мови і літератури у закладах професійно-технічної освіти є створення ментальних карт (карт знань, інтелектуальних карт, асоціативних карт). На прикладі ментальних карт «Послідовність розбору речення» та «Літературні стилі» автор аргументує доречність їх використання на уроках, оскільки вони дають змогу сприйняти матеріал цілісно, провокуючи осмислене запам’ятовування та розуміння. Автор наголошує, що сучасний педагог повинен впроваджувати новітні технології в освітню діяльність, а переваги використання ментальних карт мають стимулювати його до цього.
Визначено, що ментальні карти допомагають одночасно утримувати у свідомості значну кількість інформації, встановлюючи смислові зв’язки між її частинами, що дозволяє швидко відтворити знання, а також систематизувати й структурувати навчальний матеріал; на уроках української літератури ментальні карти доцільно використовувати при вивченні поезії, написанні власного висловлення чи есе. Широке застосування ментальних карт у навчальному процесі, їх різноманіття сприяє подальшим дослідженням проблеми, а їхні очевидні переваги – її практичному використанню у закладах професійно-технічної освіти.

Посилання

Bobrytska V. I. Kompiuterno oriientovana osvita maibutnikh filolohiv : navchalno-metodychnyi posibnyk dlia studentiv [Computer-oriented education of future philologists: a manual for students] / V. I. Bobrytska, S. M. Protska. – Poltava : Skaitek, 2016. – 136 s.

Hordieieva A. Intelektualni karty yak zasib formuvannia inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh filolohiv [Intellectual maps as a means of forming the foreign language communicative competence of future philologists] / A.Y.Hordieieva // Inozemni movy. – № 4/2012[72]. – S. 51–58.

Kobysia A. P. Zastosuvannia mentalnykh kart u profesiinii pedahohichnii diialnosti [Application of mental maps in professional pedagogical activity] [Elektronnyi resurs] // Zvitna naukova konferentsiia prysviachenа 15-richchiu Instytutu informatsiinykh tekhnolohii i zasobiv navchannia NAPN Ukrainy (27 bereznia 2014 r.). – Rezhym dostupu: http://lib.iitta.gov.ua/. – Nazva z ekranu.

Kremena L. M. Prychyny nevysokoi yakosti znan uchniv i shliakhy yikh podolannia [Reasons for poor quality of students' knowledge and ways to overcome them] [Elektronnyi resurs] / Kremena Lidiia Mykolaivna. – Rezhym dostupu : http://klasnaocinka.com.ua/ru/article/. – Nazva z ekranu.

Nova ukrainska shkola : poradnyk dlia vchytelia [New Ukrainian School: Teacher's Guide] / Pid zah. red. Bibik N. M. – K. : TOV «Vydavnychyi dim «Pleiady», 2017. – 206 s.

Khachatrian S. Karty znan, yikh pryznachennia, redaktor kart znan [Knowledge maps, their appointment, knowledge maps editor] [Elektronnyi resurs] / S. Khachatrian. – Rezhym dostupu: http://www.kievoit.ippo.kubg.edu.ua/. – Nazva z ekranu.

Shakhina I. Vykorystannia mentalnykh kart u navchalnomu protsesi [Use of mental maps in the educational process] [Elektronnyi resurs] / Iryna Shakhina, Roman Medvediev // Naukovi zapysky. Seriia : Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity. – Vypusk 8(III). – Rezhym dostupu: https://phm.cuspu.edu.ua/. – Nazva z ekranu.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-25

Як цитувати

POHREBENNYK, I. (2021). МЕНТАЛЬНІ КАРТИ ПРИ ВИКЛАДАННІ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ І ЛІТЕРАТУРИ У ЗАКЛАДАХ ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (4), 70–76. вилучено із https://upepnpu.pnpu.edu.ua/article/view/245113

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ