ОСНОВНІ ЕТАПИ РОЗВИТКУ ІДЕЇ ПОЛІТЕХНІЗМУ В ШКІЛЬНІЙ ОСВІТІ УКРАЇНИ В ХХ СТОЛІТТІ

Автор(и)

  • L. SEMENOVSKA

Ключові слова:

шкільна освіта України, ідея політехнізму, етапи розвитку ідеї політехнізму, трудова діяльність учнів

Анотація

дослідженні представлено політехнізм у новітніх умовах як вирішальний чинник гармонізації взаємодії особистісних і соціальних засад у підготовці молодого покоління до життя, що, передбачає теоретичне й практичне оволодіння особистістю загальними основами виробництва, ринкової економіки й об’єктами сучасних науково-технічних досягнень, формує сферу суспільних відносин школярів, сприяє професійному самовизначенню, усвідомленому використанню засобів діяльності, виховує науковий світогляд, патріотизм, проектує аксіологічні орієнтири, дозволяє кожному учневі визначати своє місце в суспільній практиці відповідно до прагнень, здібностей і можливостей, що забезпечує свідоме й критичне засвоєння знань, всебічне формування особистості.
Метою дослідження є теоретичне й практичне обґрунтування процесу реалізації ідеї політехнізму в шкільній освіті України ХХ ст. У зв’язку з цим виокремлено його послідовні етапи: І (1901–1918 рр.) – пошуково-емпіричний, що характеризувався становленням генетичних структур політехнізму, зокрема таких його складників, як трудове навчання й виробничі екскурсії; ІІ (1919–1933 рр.) – експериментально-новаторський, що характеризувався активним розвитком теоретичних засад політехнізму, активними пошуками інноваційних шляхів політехнізації шкіл у зв’язку з уведенням обов’язкової початкової освіти, підготовкою молоді до майбутньої трудової діяльності у промисловості або сільському господарстві; ІІІ (1934–1957 рр.) – теоретико-аналітичний, що характеризувався поглибленням політехнічної підготовки учнів у період упровадження загального семирічного навчання, забезпечував наукову фундаменталізацію ідеї політехнізму в змісті шкільної освіти, залученням школярів до технічно-дослідницької позакласної і позашкільної діяльності; ІV (1958–1983 рр.) – професійно-виробничий етап конкретногалузевого й практичного спрямування політехнізму в добу переходу до обов’язкової середньої освіти, розгортання поглибленої трудової (допрофесійної) підготовки старшокласників на базі міжшкільних навчально-виробничих комбінатів; V (1984–1999 рр.) – економічно-реформаційний, пов’язаний із модифікацією ідеї політехнізму на тлі модернізації загальної середньої освіти на засадах ринкової моделі, зміщенням акцентів на навчальну працю школярів, посилення політехнічної спрямованості дисциплін шляхом упровадження профільного навчання; осучасненням змісту (автоматизація й інтелектуалізація) та форм (шкільний кооператив, шкільна навчально-виробнича лабораторія, госпрозрахункові господарства тощо) суспільно корисної, продуктивної праці школярів, надання їй госпрозрахункового характеру; підвищення уваги до економічного виховання учнів.
Доведено, що процес реалізації ідеї політехнізму у вітчизняній шкільній освіті ХХ ст. характеризувався закономірністю, зміною концептуалістики, суперечливістю, нестабільністю, періодичністю піднесення й спаду; що в 90-х рр. ХХ ст. загальноосвітні навчальні заклади поступово втрачають зв’язок із виробництвом, а згодом і ознаки трудових політехнічних шкіл, що спричинило деформацію і значно послабило ідею політехнізму в змісті освіти, зумовило подальшу стагнацію процесу її реалізації в педагогічній теорії й шкільній практиці.

Посилання

Anopov I. A. Po voprosu o sredney obshcheobrazovatelnoy shkole s primeneniem ee k zaprosam i nuzhdam sovremennoy zhizni nekotorykh mestnostey Rossii [On the issue of secondary school with its application to the needs and needs of modern life in some areas of Russia]. SPb. : Tipo-Litografiya Shredera. 1881. 56 s.

Atutov P. R. Kontseptsiya politekhnicheskogo obrazovaniya v sovremennykh usloviyakh [The concept of polytechnic education in modern conditions]. Pedagogika. 1999. № 2. S. 17–20.

Goshkevich M. I. Osnovy gigieny shkolnogo ruchnogo truda [Fundamentals of school manual hygiene]. Kherson, 1905. 184 s.

Zubov V. G. O sovremennykh problemakh politekhnicheskoy shkoly [On the current problems of the Polytechnic School]. Sovetskaya pedagogika. 1972. № 8. S. 19–33.

K ХХV-letiyu vvedeniya pedagogicheskogo ruchnogo truda v russkuyu shkolu. Pamyatnaya zapiska o vvedenii i prepodavanii ruchnogo truda v SPb uchitelskom institute [To the XXV anniversary of the introduction of pedagogical manual labor in the Russian school. Memorandum on the introduction and teaching of manual labor in St. Petersburg teacher's institute] (17.Kh.1984 g. – 17.Kh.1909 g.) / cost. K. Yu. Tsirul. SPb., 1910. 89 s.

Kalashnikov A. G. Izbrannye Trudy [Selected Works]. M. : Pedagogika, 1990. 368 s.

Makarenko A. S. Vikhovannya gromadyanina [Education of a citizen] / pod red. L. Yu. Gordina. M. : Prosveshchenie, 1968. 256 s.

Nikolaev N. S. Nekotorye voprosy politekhnizatsii shkoly [Some issues of polytechnic school]. Yakutsk : Izd-vo Yakutskogo universiteta, 1997. 61 s.

Oghorodnikov I. T. Pedaghoghika : pidruchnyk dlja vchyteljsjkykh instytutiv [Pedagogy: Textbook for Teaching Institutions]. K. : Rad. shk., 1950. 407 s.

Politekhnicheskiy printsip v obuchenii osnovam nauk v sredney shkole [Polytechnic principle in teaching the basics of science in high school] : posobie dlya uchiteley / pod red. D. A. Yepshteyna. M. : Prosveshchenie, 1979. 151 s.

Sydorenko V. Politekhnichna osvita: suchasne bachennja problem [Polytechnic education: a modern vision of the problem]. Trudova pidghotovka v zakladakh osvity. – 2005. # 2. S. 4–7.

Tkachenko I. Gh. Uchnivsjka bryghada − laboratorija peredovogho dosvidu [Student Brigade is a laboratory of excellence]. Radjansjka shkola. 1962. #8. S. 34–37.

Shabalov S. M. Politekhnicheskoe obuchenie [Polytechnic training]. M.: Izd-vo APN RSFSR, 1956. 728 s.

Shibanov A. A. O politekhnicheskom obrazovanii v selskoy shkole [About polytechnic education in a rural school]. Sovetskaya pedagogika. 1950. № 7. S. 24–27.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-25

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ