FORMATION AND DEVELOPMENT OF STUDENTS’ GRAPHIC LITERACY IN THE PROCESS OF WORKSHOP CLASSES ON TECHNICAL MODELING

Автор(и)

  • O. KOZYROD

Ключові слова:

освітній процес закладу позашкільної освіти, гурткова робота, графічна грамотність, графічна діяльність, графічні завдання

Анотація

У статті розглянуто сутність, практичну значимість та специфіку процесу формування і розвитку графічної грамотності вихованців у ході занять гуртка технічного моделювання в освітньому середовищі закладу позашкільної освіти науково-технічного напряму початково-технічного профілю. На основі аналізу програмного забезпечення практичної графічної діяльності вихованців визначено технологічну послідовність виконання графічних завдань, педагогічні умови якісного засвоєння вихованцями основ графічної грамотності засобами гурткових занять. Практично доведено ефективність впливу гурткової роботи з технічного моделювання на оволодіння графічною мовою дітьми молодшого шкільного та підліткового віку під час розв’язання графічних завдань, що диференційовані за рівнем складності.
Дидактично обґрунтовано необхідність оволодіння вихованцями основами політехнічної освіти шляхом графічної діяльності під час конструювання моделей технічних об'єктів як базису для подальшої профілізації і самовизначення гуртківців з конкретною технічною галуззю знань і напрямом особистого саморозвитку.
Схарактеризовано методичні аспекти організації форм освітньої діяльності, специфіку використання методів, прийомів, технологій, підходів, прийомів навчання, що сприяють формуванню і розвитку графічної грамотності вихованців. Визначено мотиваційний чинник занять як основний фактор розвитку інтересу вихованців до графічної, конструкторської, проектної діяльності, отримання власного практичного досвіду творчої праці й реалізації своїх вподобань в освітньому динамічному середовищі закладу позашкільної освіти. Встановлено, що системне залучення до графічної діяльності вихованців гуртка початкового технічного моделювання за власним покликанням у ході змістовно наповненого дозвілля і водночас якісно організованого освітнього процесу, в результаті використання особистісно зорієнтованого й діяльнісного підходів, педагогічного супроводу керівника гуртка сприяє формуванню найважливіших пізнавальної, практичної, соціальної, творчої компетентностей особистості дитини, які є необхідними для продовження навчання в технічних гуртках за профілями науково-технічного напряму.
Результативність участі вихованців гуртків у багатьох технічних змаганнях, виставках, конкурсах з конструювання та запуску діючих найпростіших технічних моделей міського, обласного, всеукраїнського рівнів доводить високий і достатній рівень оволодіння графічною грамотою вихованцями гуртків початкового технічного моделювання. Проаналізовано твердження педагогів закладів позашкільної освіти, методистів, батьків, показниками статистичних досліджень, згідно яких ґрунтовна графічна підготовка вихованців у ході гурткових занять з початкового технічного моделювання допомагає підвищенню успішності навчання в загальноосвітньому навчальному закладі, сприяє особистісному розвитку і самовизначенню дітей, виконує роль початкової політехнічної освіти учнів.

Посилання

Butko S. Formuvannia hrafichnoi hramotnosti na urokakh matematyky z metoiu zabezpechennia intelektualnoho rozvytku uchniv, rozvytku yikh uvahy, pamiati, lohiky, kultury myslennia ta intuitsii [Formation of graphic literacy at the lessons of mathematics in order to ensure the intellectual development of students, the development of their attention, memory, logic, culture of thinking and intuition] / S. Butko [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu do resursu: http://refs.in.ua/s-m-butko-tvorcha-robota-formuvannya-grafichnoyi-gramotnosti-u.html (data zvernennia 06.01.2019).

Voloshchuk I. Kontseptualni zasady rozvytku tvorchykh zdibnostei shkoliariv [Conceptual principles of development of creative abilities of schoolchildren] / I. Voloshchuk // Trudova pidhotovka v zakladakh osvity. – 2003. – S. 4–8.

Volchasta M. Vyvchennia heometrychnykh fihur na urokakh matematyky [Study of geometric figures in mathematics lessons] / M. Volchasta. // Pochatkova shkola. – 1998. – S. 19–23.

Horduz M. Nestandartni formy navchannia molodshykh shkoliariv na urokakh trudovoho navchannia [Non-standard forms of education for junior pupils at lessons of labor training] / M. Horduz. // Pochatkova shkola. – 2003. – S. 1–4.

Kononko O. Stratehichna meta vykhovannia — zhyttieva kompetentnist dytyny [The strategic goal of education is the vital competence of the child] / O. Kononko. // Pochatkova shkola. – 1999. – S. 3–6.

Navchalni prohramy z pozashkilnoi osvity Naukovo-tekhnichnyi napriam [Educational programs for out-of-school education Scientific and technical direction] [Elektronnyi resurs]. – Rezhym dostupu do resursu http://udcpo.com.ua/wp-content/uploads/2018/01/navchalni_programi_z_pozashkilnoi_osviti.pdf (data zvernennia 05.01.2019).

Litkovets O. Formuvannia hrafichnykh umin v uchniv pochatkovykh klasiv na urokakh trudovoho navchannia [Formation of graphic abilities in elementary school students at lessons of labor training] : avtoref. dys. na zdobuttia nauk. stupenia kand. ped. nauk : spets. 13.00.02 «Teoriia ta metodyka trudovoho navchannia» / Litkovets Olena Dmytrivna – Poltava, 2016. – 20 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-25

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ