ПРОЕКТУВАЛЬНА ДІЯЛЬНІСТЬ ЯК СКЛАДНИК ПРОФЕСІЙНОЇ КУЛЬТУРИ ПЕДАГОГА

Автор(и)

  • V. STRELNIKOV

Ключові слова:

педагог, професійна культура, проектувальна діяльність, критерії і показники проектувальної майстерності, вимоги до проектанта

Анотація

У статті охарактеризовано проектування як тісно пов’язану з педагогічною діяльністю функцію педагога (інформаційну, комунікативну, організаторську, конструктивну, прогностичну тощо), обґрунтовано важливість проективних знань, умінь і навичок. Сучасні дослідники вказують на проектування як таку операційну систему впливів, яка робить виховний процес достатньо прогнозованим і керованим, як можливу модель взаємодії суб’єктів, коректування якої здійснюється на основі педагогічного передбачення, прогнозування процесу взаємодії та його результатів. Метою статті є дослідження теоретичних засад розвитку проектувальної майстерності, необхідної в сучасних умовах професійної діяльності педагога, і важливого складника його професійної культури. Завданнями дослідження є: визначити критерії і показники проектувальної майстерності педагога на основі системного підходу; сформулювати вимоги до знань педагога, які передують появі проектувальної майстерності, та побудувати систему педагогічних умінь, що становлять структуру проектувальної майстерності як частини його професійної культури.
Визначено критерії і показники проектувальної майстерності педагога: самостійність, професійно зорієнтоване мислення, творче ставлення до проектувальної діяльності, ціннісна орієнтація на проектувальну діяльність, рівень розвитку професійних якостей і здібностей, вміння проектування дидактичних систем з використанням перспективних інноваційних та інформаційних технологій
З’ясовано вимоги до проектанта, оскільки діяльність педагога передбачає певне співвідношення й інтеграцію традицій і новаторства, норми і творчості. З одного боку, високий професіоналізм проектантів означає бездоганне знання апробованих методів і засобів своєї роботи, їх оптимальне використання, з іншого – має носити творчий характер, передбачаючи прагнення розвивати й удосконалювати як свій власний досвід у цій галузі, так і інтегрований досвід співтовариства педагогів, методистів і вчителів. Доведено наявність тісного зв’язку прогностичних, проектувальних і управлінських функцій педагога,
Експериментальне дослідження підтвердило висновок, що сучасні завдання модернізації освіти вимагають від проектанта компетентних комплексних дій, спрямованих на зміну функцій елементів дидактичних систем. Проектувальну майстерність педагога визначено ефективною, якщо, по-перше, створені проекти не вимагають додаткових ресурсів; по-друге, їх можна застосувати іншим педагогам, не зважаючи на їхній досвід і педагогічну майстерність; по-третє, існують потенційні можливості для зниження витрат на його експлуатацію без втрати якості роботи.

Посилання

Bezpaljko O. V. Formuvannja ghotovnosti studentiv pedvuzu do proektuvannja orghanizacijnykh form vykhovnoji dijaljnosti [Formation of students' readiness to design organizational forms of educational activity]: dys... kand. ped. nauk: 13.00.01. K., 1998. 197 s.

Dubasenjuk O. A. Profesijna majsternistj pedaghogha-vykhovatelja jak peredumova osobystisnogho zrostannja uchnivsjkoji molodi [Professional skills of teacher-tutor as a prerequisite for personal growth of student youth]. Visnyk Zhytomyrsjkogho derzhavnogho universytetu imeni Ivana Franka. Vyp. 2 (88). 2017. S. 106–111.

Kobernyk O. M. Navchaljno-vykhovnyj proces u siljsjkij zaghaljnoosvitnij shkoli: sutnistj, proektuvannja, orghanizacija [Educational process in rural high school: essence, design, organization]. K. : Znannja, 1998. – 274 s.

Lebedyk L. V. Kompetentnisnyj pidkhid u pidghotovci vykladachiv vyshhoji shkoly do proektuvannja dydaktychnykh system v umovakh maghistratury [Competent approach in the training of high school teachers to designing didactic systems in a master's degree]. Zbirnyk naukovykh pracj Poltavsjkogho derzhavnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni V. Gh. Korolenka. Naukove vydannja «Pedaghoghichni nauky». Vypusk 66–67. Poltava: PNPU imeni V. Gh. Korolenka, 2016. S. 53–58.

Lebedyk L. V. Komponenty struktury pidghotovlenosti vykladachiv vyshhoji shkoly do proektuvannja dydaktychnykh system [Components of the structure of the preparedness of high school teachers for the design of didactic systems]. Zasoby navchaljnoji ta naukovo-doslidnoji roboty : zb. nauk. pracj. Kharkiv : KhNPU imeni Gh. S. Skovorody, 2017. Vyp. 49. S. 80–95.

Lebedyk L. V. Kryteriji ghotovnosti majbutnjogho vykladacha do proektuvannja dydaktychnykh system [Criteria for the future teacher's readiness for the design of didactic systems]. Zbirnyk naukovykh pracj Poltavsjkogho derzhavnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni V. Gh. Korolenka. Naukove vydannja «Pedaghoghichni nauky». Vypusk 69. Poltava: PNPU imeni V. Gh. Korolenka, 2017. S. 69–73.

Lebedyk L. V. Proektuvannja informacijnykh tekhnologhij fakhovoji pidghotovky majbutnikh pedaghoghiv [Designing of information technologies for the training of future teachers] Zbirnyk naukovykh pracj Poltavsjkogho derzhavnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni V. Gh. Korolenka. Naukove vydannja «Pedaghoghichni nauky». Vypusk 71. Poltava: PNPU imeni V. Gh. Korolenka, 2017. S. 60–64.

Lebedyk L. V. Proektuvannja form pedaghoghichnoji pidghotovky majbutnikh vykladachiv vyshhoji shkoly v umovakh maghistratury [Designing of forms of pedagogical training for future teachers of higher education in the conditions of a magistracy]. Imidzh suchasnogho pedaghogha. 2017. # 8 (177). C. 25–28.

Furman A. V., Ghirnjak Gh. S., Ghirnjak A. N. Psykhodydaktyka proektuvannja navchaljno-knyzhkovykh kompleksiv dlja studentiv VNZ [Psychodiagnostics of designing of educational-book complexes for students of higher educational establishments]: monoghrafija. Ternopilj: Ekonomichna dumka, 2012. 328 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-25

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ