НАУКОВІ ПІДХОДИ І ПРИНЦИПИ ПРОФЕСІЙНОЇ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ

Автор(и)

  • R. GUREVICH
  • V. BOYCHUK

Ключові слова:

учитель технологій, професійна підготовка, наукові підходи, педагогічна система, принципи професійної підготовки

Анотація

У статті виокремлено основні методологічні підходи в організації підготовки майбутніх учителів технологій: системний, особистісно зорієнтований, синергетичний, аксіологічний, компетентнісний і контекстно-модульний; окрім них, враховано й інші концептуально важливі підходи, зокрема – культурологічний, діяльнісний, технологічний, індивідуально-творчий і міждисциплінарний. Узагальнивши вимоги основних підходів, а також з урахуванням комплексу дидактичних принципів, сформулювано такі специфічні принципи підготовки майбутніх учителів технологій: вибору вільної освітньої траєкторії в процесі підготовки і професійного становлення; наступності професійної підготовки; відповідності сформованих професійно значущих властивостей і характеристик студента обраному рівню підготовки; відкритості професійної освіти; всебічного використання розвивального потенціалу професійної підготовки і навчання; узгодженості компонентів професійної підготовки; взаємозв’язку та взаємодоповнення методів, прийомів, засобів і форм підготовки.
Визначено принципи, що дозволяють розглядати педагогічну систему як керований процес цілеспрямованого досягнення цілей навчання і виховання майбутніх учителів технологій у плані їхнього професійного розвитку. Запропоновано систему принципів професійної підготовки вчителів технологій розкриває основні вимоги до побудови освітнього процесу в педагогічних ЗВО (планування, проектування, реалізація, управління, контроль і корегування), завдяки чому навчання вчителів технологій набуває цілеспрямованого й організованого характеру. Процес професійної підготовки вчителів технологій є складним і багатоаспектним, тому дотримання запропонованих специфічних принципів, разом з іншими розглянутими закономірностями і принципами навчання, визачено необхідним для оптимального функціонування системи підготовки майбутніх учителів технологій у педагогічних ЗВО, ефективної неперервної професійної освіти і підвищення рівня компетентності випускників.

Посилання

Maslou A. Motivatsiya i lichnost [Motivation and personality] / Abrakham Maslou ; per. s angl. – SPb. : PITYeR, 2003. – 351 s. – (Mastera psikhologii).

Suchasni aspekty pidghotovky vchyteliv tekhnologhij [Modern aspects of teaching teachers of technology] [tekst] : monoghrafija / M. A. Pryghodij – Chernighiv : ChNPU imeni T.Gh. Shevchenka, 2011. – 384 s.

Ghoncharenko S. U. Dydaktychna koncepcija zmistu osvity [Didactic concept of the contetnt of education] / S. U. Ghoncharenko // Suchasni informacijni tekhnologhiji ta innovacijni metodyky navchannja v pidghotovci fakhivciv : metodologhija, teorija, dosvid, problemy : zb. nauk. pr. – K. ; Vinnycja, 2002. – Vyp. 2. – S. 22–26.

Korolev F. F. Sistemnyy podkhod i vozmozhnosti ego primeneniya v pedagogicheskikh issledovaniyakh [Systems approach and its application in pedagogical research] / F. F. Korolev // Sovetskaya pedagogika. – 1970. – № 9. – S. 103-106.

Ghoncharenko S. U. Metodyka navchannja i naukovykh doslidzhenj u vyshhij shkoli [Methodology of studying and research in high school] / S. U. Ghoncharenko, P. M. Olijnyk, V. K. Fedorchenko ta in. ; za red. S. U. Ghoncharenka, P. M. Olijnyka. – K. : Vyshha shk., 2003. – 323 s.

Rozov N.S. Kultura, tsennosti i razvitie obrazovaniya (Osnovaniya reformy gumanitarnogo obrazovaniya v vysshey shkole) [Culture, values and development of education (Foundations of the reform of humanitarian education in higher education)] [uchebnoe posobie]. – M. : Issledovatelskiy tsentr, 1991. – 154 s.

Pedagogical Constitution of Europe [Electronic resource] // Association of Rectors of pedagogical universities in Europe. – Access Mode : http://www.arpue.org/index.php/uk/chasopys-yevropeiski-pedahohichni-studii/pedahohichna-konstytutsiia-yevropy

Mytnyk O. Rozvytok profesijnoji kompetentnosti suchasnogho vchytelja: realiji i perspektyvy [Development of professional competence of a modern teacher: realities and perspectives] / O. Mytnyk // Pochatkova shkola. – 2009. – # 11. – S. 35-37.

Sikorsjkyj P. I. Moduljno-rejtynghova systema navchannja u licejakh [Modular-rating system of training in lyceums] : navch.-metod. posibnyk / P. I. Sikorsjkyj. – Ljviv : Akademichnyj ekspres, 1997. – 96 s.

Ghurevych R. S. Teorija i praktyka navchannja v profesijno-tekhnichnykh zakladakh : monoghrafija [The theory and practice of training in vocational schools] / Ghurevych Roman Semenovych. – Vinnycja : DOV «Vinnycja», 2008. – 410 s.

Makhmutov M. I. Printsipy obucheniya kak sistemoobrazuyushchiy faktor vzaimosvyazi obshchego i professionalnogo obrazovaniya v srednem proftekhuchilishche [Principles of education as a backbone factor in the relationship of general and vocational education in the secondary vocational school] / M. I. Makhmutov, V. S. Bezrukova // Vzaimosvyaz obshchego i professionalnogo obrazovaniya uchashchikhsya srednikh PTU. – M., 1983. – S. 15-31.

Lytvyn A. V. Informatyzacija profesijno-tekhnichnykh navchaljnykh zakladiv budiveljnogho profilju : monoghrafija [Informatization of vocational schools of building profile] / Andrij Viktorovych Lytvyn. – Ljviv : Kompanija «Manuskrypt», 2011. – 498 s.

Volkova N. P. Pedaghoghika [Pedagogy] : [posibnyk dlja studentiv vyshhykh navchaljnykh zakladiv] / Natalija Stepanivna Volkova. – K. : Vyd. centr «Akademija», 2001. – 576 s.

Bojchuk V. M. Teoretychni i metodychni osnovy khudozhnjo-ghrafichnoji pidghotovky majbutnjogho vchytelja tekhnologhij : monoghrafija [Theoretical and methodological foundations of artistic and graphic preparation of the future teacher of technologies] / Vitalij Mykolajovych Bojchuk. – Vinnycja : FOP Roghaljsjka O. I., 2015. – 564 s.

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-11-25

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ