ESSENCE, STRUCTURE AND FEATURES OF LIFELONG LEARNING COMPETENCE
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2020.8.239458Ключові слова:
учнівська молодь, освіта, компетентність, навчання впродовж життя, життєва зрілістьАнотація
У статті розглянуто сутність, структуру та особливості компетентності людини вчитися впродовж життя. Для досягнення поставленої мети на різних етапах наукового пошуку використано комплекс взаємопов’язаних теоретичних методів – аналіз, класифікація, узагальнення теоретичних підходів вітчизняних і зарубіжних науковців у галузі філософії, соціології, педагогіки, психології для визначення сутності, структури й особливостей компетентності вчитися впродовж життя. Метою статті обрано розкриття сутності структури та особливостей компетентності людини вчитися впродовж життя. Схарактеризовано змістову частину понять «компетентність», «навчання», «життєдіяльність людини» як провідних складових феномену «компетентність учитися впродовж життя». Дано авторське формулювання поняття «компетентність навчання впродовж життя людини» як становлення інтегративної якості особистості, що містить складові (життєва зрілість, освітня спрямованість, креативність та ініціативність у вирішенні життєвих ситуацій, високий рівень реалізації подій життя) та сформованість самостійності особистості. Розглянуто базові рівні формування компетентності навчання впродовж життя: початковий, адаптації до умов реальної життєвої діяльності, формування індивідуального стилю освітньої діяльності та сходження до вершин професіоналізму. Доведено, що досягнення учнівською молоддю оптимальних рівнів життєвого розвитку відбувається внаслідок формування життєвої зрілості та самостійності особистості.
Окреслено аспекти інтеграції концептуальних і технологічних засад підготовки майбутнього вчителя трудового навчання і технологій до формування в учнів компетентності вчитися впродовж життя в освітньому середовищі закладу загальної середньої освіти.
Посилання
Andrienko, E. V. (2002). Psihologo-pedagogicheskie osnovy formirovanija professional'noj zrelosti uchitelja [Psychological and pedagogical foundations of teacher professional maturity formation]. (PhD. diss.). Novosibirsk [in Russian].
Andrushchenko, V., & Luhovoi, V. (Eds.). (2008). Osobystisno oriientovani tekhnolohii navchannia i vykhovannia u vyshchykh navchalnykh zakladakh [Personally oriented technologies of teaching and education in higher educational institutions]. Kyiv: Pedahohichna dumka [in Ukrainian].
Gershunskij, B. S. (2002). Filosofija obrazovanija dlja XXI veka [Philosophy of Education for the 21st Century]. Moskva: Pedagog. obshh-vo Rossii [in Russian].
Gil'buh, Ju. Z. (1994). Test-oprosnik lichnostnoj zrelosti [Personal maturity test questionnaire]. Kiev: Nauchno-prakticheskij centr «Psihodagnostika i differencirovannoe obuchenie» [in Russian].
Hanzha, O. V. (2011). Formuvannia sotsialno-profesiinoi zrilosti maibutnoho vchytelia istorii u navchalno-vykhovnomu seredovyshchi [Formation of socio-professional maturity of the future history teacher in the educational environment]. (PhD diss.). Kirovohrad. [in Ukrainian].
Natsionalna stratehiia rozvytku osvity v Ukraini na period do 2021 roku [National strategy for the development of education in Ukraine until 2021]. Retrieved from http://osvita.ua/legislation/other/36322/ [in Ukrainian].
Petrovskij, A. (Ed.). (1990). Psihologija. Slovar' [Психология. Словарь]. Moskva: Politizdat [in Russian].
Pro vyshchu osvitu [About higher education]: Zakon Ukrainy. (2014). Retrieved from http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1556-18 [in Ukrainian].