ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ В ГАЛУЗІ АГРАРНОГО ВИРОБНИЦТВА

Автор(и)

  • V. Lytvyn
  • V. Onipko

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.6.205785

Ключові слова:

галузь аграрного виробництва, професійна освіта, майбутній педагог професійного навчання, фахова діяльність, інформаційно-комунікативна компетентність, ІКТ-грамотність

Анотація

У статті охарактеризовано наукові основи формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх педагогів професійного навчання в галузі аграрного виробництва, обґрунтовано необхідність інформаційної грамотності і професіоналізму сучасного педагога професійного навчання, які розглянуто через синтез компетентностей, що містить наочно-методичний, психолого-педагогічний та ІКТ складники.

Проаналізовано дослідження українських науковців стосовно інформаційно-комунікаційної компетентності та з’ясовано, що під такою компетентністю вони розуміють здатність людини використовувати інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) й відповідні засоби для задоволення особистісних і суспільно значущих (у тому числі професійних) завдань у певній предметній галузі. Сформульовано визначення інформаційно-комунікаційної компетентності майбутнього педагога професійного навчання в галузі аграрного навчання як системи знань, умінь, особистісних якостей майбутнього фахівця, формування та розвиток яких дасть змогу розв’язувати типові професійні задачі, вирішувати проблеми, що виникають у реальних ситуаціях педагогічної діяльності з використанням усього різноманіття комп’ютерних засобів, здатності до фахового зростання в галузі інформаційно-комунікаційних технологій та до виконання ролі провідного фахівця з ІКТ в аграрній галузі.

Систематизовано та структуровано ІКТ компетентності майбутніх педагогів професійного навчання в галузі аграрного виробництва. З’ясовано алгоритм вирішення майбутнім педагогам професійного навчання завдань фахової діяльності: проблемний підхід; визначення інформаційних потреб; тактика збору інформації; вміння працювати з джерелами інформації; вміння синтезувати інформацію, що отримується з різних джерел; творчість у підході до фахових завдань. Визначено вимоги до майбутніх педагогів професійного навчання в галузі аграрного виробництва, що містять готовність до застосування ІКТ у фаховій діяльності.

Посилання

AgroKholding TcPS – effektivnaia avtomatizatciia [AgroHolding CPS - effective automation]. Retrieved from http://www.1cps.ru/products/doc-naturalindustry.html [in Russian].

Balovsiak, N. V. (2006). Formuvannia informatsiinoi kompetentnosti maibutnoho ekonomista v protsesi profesiinoi pidhotovky [Formation of information competence of the future economist in the process of professional training]. (PhD diss.). Kyiv [in Ukrainian].

Bars Grup. Retrieved from http://bars-open.ru/solution/munitsipaletet/elektronnaya-pokhozyaystvennaya-kniga [in Russian].

Burmakina, V. F., & Falina, I. N. (2006). IKT-kompetentnost uchashchikhsia [ICT competence of students]. Retrieved from http://www.sitos.ru/Default. aspx?id=6 [in Russian].

Dendeva, Badarcha. (Ed.). (2013). Informatcionnye i kommunikatcionnye tekhnologii v obrazovanii [Information and communication technologies in education]: monografiia. Moskva: IITO IuNESKO [in Russian].

Dzugoeva, M. G. (2003). Postanovka i reshenie zadach – osnova informatcionnoi kompetentnosti studenta [Statement and solution of problems – the basis of information competence of the student]. In Problemy kachestva obrazovaniia [Education Quality Issues]: materialy XIII Vseros. soveshchaniia (Book. 2, pp. 31-36). Moskva: Issledovatelskii tcentr problem podgotovki spetcialistov [in Russian].

Kholodnaia, M. A. (2001). Psikhologiia intellekta: paradoksy issledovaniia [Psychology of intelligence: paradoxes of research]. Sankt-Peterburg: Piter [in Russian].

Komputernyii portal STFW [STFW computer portal]. Retrieved from http://stfw.ru/page.php?id=11002 [in Russian].

Kozlakova, H. O. (1997). Teoretychni i metodychni osnovy zastosuvannia informatsiinykh tekhnolohii u vyshchii tekhnichnii osviti [Theoretical and methodical bases of application of information technologies in higher technical education]: monohrafiia. Kyiv: IZMN: VIPOL [in Ukrainian].

Lebedeva, M. B. (2006). Sistema modulnoi professionalnoi podgotovki budushchikh uchitelei k ispolzovaniiu informatcionnykh tekhnologii v shkole [The system of modular professional training of future teachers for the use of information technology in school]. (Extended abstract of PhD diss.). Sankt-Peterburn [in Russian].

Lebedeva, M. B., & Shilova, O. N. (2004). Chto takoe IKT-kompetentnost studentov pedagogicheskogo universiteta i kak ee formirovat? [What is the ICT competence of pedagogical university students and how to form it?]. Informatika i obrazovanie [Computer Science and Education], 3, 95-100 [in Russian].

Novostnoj portal Mobiledevice [Mobiledevice news portal]. Retrieved from http://www.mobiledevice.ru/cisco-it-internet-Technology.aspx [in Russian].

Official Journal of the European Union. L 394/15. 30.12.2006 EN [in English].

Organizatciia obucheniia informatike [Organization of computer science training]. Retrieved from http://ict.edu.ru [in Russian].

Ovcharuk, O. (2003). Kompetentnosti yak kliuch do onovlennia zmistu osvity [Competences as a key to updating the content of education]. In Stratehiia reformuvannia osvity v Ukraini [Education reform strategy in Ukraine] (pp. 33-42). Kyiv [in Ukrainian].

Pryhodskyi, O. M. (2014). Pidvyshchennia efektyvnosti systemy upravlinnia vyrobnytstvom ahrarnykh pidpryiemstv na osnovi vykorystannia suchasnykh informatsiinykh tekhnolohii [Improving the efficiency of the production management system of agricultural enterprises based on the use of modern information technologies]. In Problemy ta perspektyvy rozvytku nauky na pochatku tretoho tysiacholittia u krainakh Yevropy ta Azii [Problems and prospects for the development of science at the beginning of the third millennium in Europe and Asia]: zb. materialiv VIII Mizhnar. nauk.-prakt. internet-konf. (pp. 56-58). Pereiaslav-Khmelnytskyi [in Ukrainian].

Shilova, O. N. (2001). Teoreticheskie osnovy stanovleniia informatcionnopedagogicheskogo tezaurusa studentov v sisteme vysshego pedagogicheskogo obrazovaniia [Theoretical bases of formation of information-pedagogical thesaurus of students in the system of higher pedagogical education]. (D diss.). Sankt-Peterburg [in Russian].

Semenov, A. L. (2000). Rol informatcionnykh tekhnologii v obshchem srednem obrazovanii [The role of information technology in general secondary education]. Moskva [in Russian].

Spirin, O. M. (2009). Informatsiino-komunikatsiini ta informatychni kompetentnosti yak komponenty systemy profesiino-spetsializovanykh kompetentnostei vchytelia informatyky [Information-communication and information competencies as components of the system of professionally-specialized competencies of a computer science teacher]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia [Information technologies and teaching aids], 5 (13) Retrieved from https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/183 [in Ukrainian].

Standarts. (2010). Website ISTE International Society for Technology in Education. Retrieved from http://www.iste.org/ standards/nets-for-students.aspx. Title from the screen [in English].

Struktura IKT kompetentnosti uchitelei [The structure of ICT competence of teachers]. (2011). Rekomendatcii IuNESKO. UNESCO. Retrieved from http://iite.unesco.org/pics/publications/ru/files/3214694.pdf [in Russian].

##submission.downloads##

Як цитувати

Lytvyn, V., & Onipko, V. (2019). ФОРМУВАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ ПРОФЕСІЙНОГО НАВЧАННЯ В ГАЛУЗІ АГРАРНОГО ВИРОБНИЦТВА. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (6), 81–91. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.6.205785

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ