РЕАЛІЗАЦІЯ ПЕРСПЕКТИВНИХ МЕТОДІВ МАКЕТУВАННЯ ТА ФОРМОУТВОРЕННЯ ОДЯГУ НА ЗАНЯТТЯХ ІЗ ТЕХНОЛОГІЙ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.6.205705Ключові слова:
заняття з технологій у старшій школі, художнє проектування одягу, методи формоутворення одягу, макетування, фактурне формоутворення, паперопластикаАнотація
У статті розглянуто актуальну проблему навчання художнього проектування одягу на заняттях із технологій у старшій школі. Оскільки в навчанні учнів моделюванню одягу переважно використовують класичні методи формоутворення, які базуються на конструктивній складовій, то проаналізовано застосування методів фактурного формоутворення як нового напряму текстильного дизайну, при якому фактура тканини стає активним засобом формоутворення одягу. Доведено, що поєднання у навчальному процесі методів фактурного формоутворення та макетування значно покращує сприйняття старшокласниками об’ємно-просторових аспектів моделювання одягу, а навчання учнів створенню об’ємно-просторового макету як попереднього представлення майбутньої дизайн-розробки сприяє розвиткові креативної особистості та спонукає до оволодіння сучасними методами дизайн-проектування.
Навчально-методичні аспекти макетування розглянуто як важливу складову навчання художнього проектування одягу, де макетування передбачає виконання робочих макетів на всіх етапах проектування і, поряд із графічним ескізуванням, стає творчим методом розробки варіантів конструкції. До перспективних методів макетування віднесено паперопластику, у техніці якої створюють проектно-пошуковий паперовий макет для пластичного обрання форми одягу (фактура оригамі, характерними рисами якої є підкреслена та перебільшена формостійкість матеріалів; його різновиди – модульне оригамі та кіригамі). Надано уваги об’ємно-просторовому моделюванню одягу на манекені або на фігурі людини муляжуванням та ескізним наколюванням, які слугують платформою для експериментів у формоутворенні костюму, надають можливість безпосереднього оцінювання роботи в процесі розробки та моделювання.
Фактурне формоутворення визначено засобом виразності поверхні текстильного полотна і форми виробу та проведено висновок, що дослідження можливостей використання методу фактурного формоутворення одягу на заняттях із технологій розширює спектр професійної підготовки молоді, спонукає майбутніх учителів технологій до подальших експериментів.
Посилання
Amaden-Crewford, C. (1998). The Art of Fashion Draping. Connie Amaden-Crewford. Second edition. New York: Fairchild Publications [in English].
Haiduk, L. M., & Vasylieva, I. V. (2008). Suchasni tekhnolohii modeliuvannia i khudozhnoho ozdoblennia odiahu [Modern technologies of modeling and artistic decoration of clothes]. Kyiv: KNUTD [in Ukrainian].
Geil, K., & Kaur, Ia. (2009). Moda i tekstil: rozhdenie novikh tendentcii [Fashion and textiles: the birth of new trends]. Minsk: Grevtcov Pablisher [in Russian].
Guseinov, G., Ermilova, V., & Ermilova, D. (2004). Kompozitciia kostiuma [Costume composition]: ucheb. posob. dlia stud. vyssh. ucheb. zavedenii. 2-e izd., ster. Moskva: Akademiia [in Russian].
Etapy khudozhno-konstruktorskoi diialnosti starshoklasnykiv [Stages of art and design activities of high school students]. (2019). Retrieved from https://xreferat.com/71/4225-1-etapi-hudozhn-o-konstruktors-ko-d-yal-nost-starshoklasnik-v.html [in Ukrainian].
Kisil, M. V. (2011). Maketuvannia v dyzaini odiahu: navchalno-metodolohichnyi aspekt [Mod-eling in clothing design: educational and methodological aspect.]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts], 10, 39-41 [in Ukrainian].
Kisil, M. V. (2012). Fakturne formoutvorennia v tekstyli: aktualni napriamky ta tendentsii vykorystannia v dyzaini odiahu [Textured shaping in textiles: current trends and trends in the design of clothing]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv [Bulletin of the Kharkiv State Academy of Design and Arts], 8, 22-24 [in Ukrainian].
Kozlova, T. V. (1984). Osnovy teorii proektirovaniia kostiuma [Fundamentals of costume design theory]. Moskva: Legprombytizdat [in Russian].
Markelova, I. D. (2005). Prostranstvenno-geometricheskoe formoobrazovanie v kostiume [Spatial-geometric formation in a suit]. (PhD diss.). Moskva [in Russian].
Minervin, G. B., Shimko, V. T., & Efimov, A. V. (2004). Dizain [Design]: illiustrirovannyi slovar-spravochnik. Moskva: Arkhitektura-S [in Russian].
Pleshkova, I. S. (2010). Kontceptualnoe napravlenie v dizaine odezhdy XX – nachala XXI veka [Conceptual direction in clothing design of the XX – early XXI century]. (Extended abstract of PhD diss.). Sankt-Peterburg [in Russian].
Vaserchuk, Iu. A. (2007). Bumagoplastika v proektnoi kulture dizaina (material, tekhnologiia, printcipy modelirovaniia) [Paper plastics in the design culture of design (material, technology, principles of modeling)]. (Extended abstract of PhD diss.). Moskva [in Russian].
Vasin, S., Talashchuk, A., Bandorin, V., & Grabovenko, Iu. (2004). Proektirovanie i modelirovanie promyshlennykh izdelii [Design and modeling of industrial products]: ucheb. dlia vuzov. Moskva: Mashinostoenie-1 [in Russian].
Vygonov, V. V. (2004). Trekhmernoe origami [Three-dimensional origami]. Moskva: ZAO “Izdatelskii dom MSP” [in Russian].
Wolff, Colette. (2000). The Art of Manipulating Fabric. Colette Wolff. New York: Krause Publikations [in English].