ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ВИМІРІ РОЗБУДОВИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ

Автор(и)

  • O. ILCHENKO

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.5.201339

Ключові слова:

мотиви, професійна мотивація, умови формування стійких мотивів професійної мотивації, майбутній учитель, нова українська школа

Анотація

Розглянуто проблему формування професійної мотивації майбутніх учителів у вимірі розбудови нової української школи. Застосовано методику «Мотивація навчання студентів педагогічного вишу» (С.О. Пакуліна, С.М. Кетько)» та методику «Вивчення мотивів навчальної діяльності студентів (модифікація А.О. Реана, В.О. Якунінина)». Базою емпіричного дослідження став Полтавський національний педагогічний університет імені В.Г. Короленка. За результатами проведених опитувань здійснено аналіз провідних мотивів навчання майбутніх учителів, з’ясовано характер домінування мотивів (зовнішні/внутрішні) у їх професійній мотивації. Показано, що провідними мотивами навчання студентів на момент дослідження виявилися внутрішні, які входять до структури професійної мотивації і є її рушійною силою. У ході дослідження виділено умови, необхідні для формування стійких мотивів професійної мотивації студентів (процесуально-змістові, дидактично-освітні, психологічні).

Результати дослідження підтверджують, що ефективність і успішність формування професійної мотивації студентів напряму залежать від рівня сформованості мотивів, серед яких внутрішні, професійно зорієнтовані мотиви (високий пізнавальний інтерес) мають домінувати над зовнішніми, вузько-особистісними (низький пізнавальний інтерес). Для забезпечення такого результату у закладі вищої освіти має бути організована цілеспрямована, систематична робота на основі партнерства і суб’єкт-суб’єктної взаємодії учасників педагогічного процесу. Перспективи подальших наукових розвідок убачаємо у виявленні й характеристиці чинників позитивного і негативного впливу на навчальну та пізнавальну діяльність студентів педагогічних вишів; у дослідженні розвитку мотивації до навчання в умовах дистанційної форми організації підготовки майбутніх учителів; у вивченні особливостей формування мотивації до навчання й мотивації до професії педагога.

Посилання

Anderman, L. H. & Leake, V. S. (2005). The ABCs of Motivation : An Alternative Framework for Teaching Preservice Teachers about Motivation. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, 78(5), 192.

Chan, H. & Wang, X. (2016). Interact for what? the relationship between interpersonal interaction based on motivation and educational outcomes among students in manufacturing programs at two-year technical colleges. Community College Review, 44(1), 26-48. DOI: 10.1177/0091552115612560

Charikova, I. & Zhadanov, V. (2017). Teacher to student epistemological interaction in the contemporary paradigm of university education. Journal of Social Studies Education Research, 8(2), 117-129. DOI: 10.17499/jsser.360868 Frytsiuk, V. A. (2016). Diahnostyka hotovnosti maibutnikh pedahohiv do profesiinoho samorozvytku [Diagnostics on prospective educators readiness to professional self-development]. Nauka i osvita, 10, 189-194.

DOI: 10.24195/2414-4665-2016-10-34

Halian, I. (2018). Motyvatsiino-tsinnisni determinanty profesiinoho stanovlennia maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury [Motivationally valuable determinants for professional development of prospective teachers in physical education]. Nauka i osvita, 3, 36-42. DOI: 10.24195/2414-4665-2018-3-5

Hamizan, N. & Zaid, N. M. (2014). Enhancement of student motivation in learning through BLOSSOMS video activity. Advanced Science Letters, 20(10-12), 2014-2017. DOI: 10.1166/ASL.2014.5634

Heorhiiev, V. M. (2014). Motyvatsiinyi komponent u strukturi profesiinoi kompetentnosti maibutnikh ofitseriv vysokomobilnykh desantnykh viisk [Motivational component in professional competency of the officers of highly mobile airborne troops]. Nauka i osvita, 7, 51-56.

Ihnatenko, S. O. (2016). Formuvannia motyvatsii studentiv do samostiinykh zaniat fizychnoiu kulturoiu [Fromation of student motivation to individual exercising in physical education]. Nauka i osvita, 4, 125-130. DOI: 10.24195/2414-4665-2016-4-25

Kaliuzhna, Yu. I. & Peretiatko, L. H. (2016). Osoblyvosti rozvytku piznavalnoi motyvatsii maibutnikh pedahohiv u protsesi vykladannia psykholohichnykh dystsyplin [Specific features of prospective educators cognitive motivation in teaching psychological]. Nauka i osvita, 2-3, 125-129. DOI: 10.24195/2414-4665-2016-2-3-22

Ketko, S. M. & Pakulyna, S.A. (2011). Metodyka dyahnostyky motyvatsyy uchenyia studentov pedahohycheskoho vuza [Methods of diagnosing student motivation for studying in pedagogical higher education institutions]. Psykholohycheskaia nauka y obrazovanye. Retrieved October, 15, 2018 from http://www.psyedu.ru/files/articles/1657/pdf_version.pdf

Klybanivska, T. M. (2015). Motyvatsiia yak determinanta navchalnoi diialnosti studentiv vyshchykh zakladiv osvity [Motivation as determinant for university students learning activity]. Nauka i osvita, 10, 61-68.

Kostyshyna, H. I. (2003). Formuvannia navchalno-piznavalnoi diialnosti studentiv vyshchykh tekhnichnykh navchalnykh zakladiv. (Avtoref. kand. ped. nauk). Ternopilskyi derzh. ped. un-t im. V. Hnatiuka, Ternopil.

Luzan, P. & Zaitseva, I. (2013). Aktyvizatsiia navchannia studentiv-podatkivtsiv zasobamy proektnykh tekhnolohii [Activation of tax students training by means of project technologies]. Irpin: Vydavnytstvo Natsionalnoho universytetu DPS Ukrainy.

Luzan, P. H. (2015). Naukovi osnovy orhanizatsii pedahohichnoho protsesu v ahrarnomu vyshchomu navchalnomu zakladi

[Scientific base for organizing pedagogical process in agrarian higher education institutions]. Kyiv: Milenium.

Melnik, A. O. & Chernii, V. P. (2017). Formuvannia motyvatsii do navchalnoi diialnosti maibutnikh uchyteliv fizychnoi kultury [Motivation formation for learning activity of prospective teachers in physical education]. Nauka i osvita, 8, 150-156. DOI: 10.24195/2414-4665-2017-8-22

Metodyka yzuchenyia motyvov uchebnoi deiatelnosty (modyfykatsyia A. A. Reana, V. A. Yakunyna) [Methods of studying incentives for learning activity (modification by A.A. Rean, V.A. Yakunin)] (2004). Retrieved October, 20, 2018 from http://psylist.net/praktikum/00108.htm

Nova ukrainska shkola. Kontseptualni zasady reformuvannia serednoi shkoly [The new Ukrainian school. Conceptual foundations for reforming secondary schools] (2016). Retrieved October, 20, 2018 from https://mon.gov.ua/ua/tag/nova-ukrainska-shkola

Öqvist, A. & Malmström, M. (2018). What motivates students? A study on the effects of teacher leadership and students’ self-efficacy. International Journal of Leadership in Education, 21(2), 155-175. DOI: 10.1080/13603124.2017.1355480

Patyk, Yu. V. (2016). Motyvatsiini tendentsii maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv [Motivation tendencies for prospective social workers]. Nauka i osvita, 1, 47-50. DOI: 10.24195/2414-4665-2016-1-11

Plugina, M. I., Sokolova, I. Y., Gorbunkov, V. Y., Znamenskaya, S. V. & Goman M. V. (2016). Development of students’ learning motivation by means of innovative educational technologies. Social Sciences (Pakistan), 11(4), 523-528.

Rubynshtein, S. L. (2002). Osnovy obshchei psykholohyy [The fundamentals of general psychology]. SPb.: Yzd-vo Pyter.

Schlag, B. (2013). Lern- und Leistungsmotivation (4. Auflage). Wiesbaden: Springer. DOI: 10.1007/978-3-531-18959-8_11

Serbin, Yu. (2018). Vplyv osobystisnoho adaptyvnoho potentsialu studentiv-humanitarii na protses yikhnoi adaptatsii do navchannia [The influence of individual adaptive potential of humanitarian students on the procces of

their adaptation to learning]. Nauka i osvita, 5-6, 19-25. DOI: 10.24195/2414-4665-2018-5-3

Silveistr, A. & Mokliuk, M. (2014). Motyvatsiia navchannia studentiv yak psykholoho-pedahohichna problema [Student learning motivation as pshychological and pedagogical problem]. Naukovi zapysky. Seriia: Problemy metodyky fizyko-matematychnoi i tekhnolohichnoi osvity, 5, 152-158.

Simon-Dack, Stephanie L., P. Dennis Rodriguez & Marcum, Geoff D. (2016). Study Habits, Motives, and Strategies of College Students With Symptoms of ADHD. Retrieved from. DOI: 10.1177/1087054714543369

Stukalina, Y. (2016). Modelling student satisfaction and motivation in the integrated educational environment: An empirical study. International Journal of Educational Management, 30(6), 1072-1087. DOI:10.1108/IJEM-01-2015-0008

Tuckerman, B., W. (2003). The Effect of Learning and Motivation Strategies Training on College Students’ Achievement. Journal of College Student Development, 44(3), 430-437. Retrieved from https://serc.carleton.edu/resources/37498.html

Wagner, R. F. (2009). Lernen und Motivation. In R. F. Wagner, A. Hinz, A. Rausch & B. Becker (Hrsg.), Modul Pädagogische Psychologie (pp. 23-55). Stuttgart: UTB.

Yalanska, S. P. (2017). Psykhodydaktychni aspekty formuvannia kreatyvnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv [Psycho-didactic aspects of forming prospective teachers creative competency]. Nauka i osvita, 9, 11-15. DOI: 10.24195/2414-4665-2017-9-2

##submission.downloads##

Як цитувати

ILCHENKO, O. (2019). ПРОБЛЕМА ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ МОТИВАЦІЇ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ У ВИМІРІ РОЗБУДОВИ НОВОЇ УКРАЇНСЬКОЇ ШКОЛИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (5), 50–60. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.5.201339

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ