МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ДИЗАЙН-ПРОЄКТУВАННЯ В ТЕХНОЛОГІЧНІЙ ОСВІТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ

Автор(и)

  • M. Bliznyuk
  • O. Debre

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275536

Ключові слова:

технологічна освіта, вчитель технологій, дизайн-освіта, дизайн-проєктування, мотивація, продуктивні стереотипи, проєктно-конструкторська діяльність, компетентнісно орієнтовані модулі

Анотація

Досліджуючи навчальні програми та методи професійної підготовки майбутніх учителів у вищій школі, автори статті переконують, що цей освітній процес передбачає комплексне освоєння знань у галузі мистецтва, функціонально-технологічному процесі, конструкцій та матеріалознавства, формальної композиції, креслення та перспективи, колористики в організації середовища, архітектоніки, основ дизайну середовища та функціональної конструктивної складової просторової композиції.

Аналіз професійної діяльності фахівців у галузі технологічної освіти свідчить, що для успішного проєктування особливу актуальність набуває наявність знань сучасних методів дизайн-проєктування, інженерно-технологічних основ, тектонічних закономірностей формоутворення об’єктів предметного середовища, принципів комбінаторного розв’язання форми об’єкта, що створюється. Відсутність практичного досвіду випускників зумовлює їхню складну адаптацію у педагогічній діяльності, що є наслідком, недостатньої уваги до формування спеціальних знань та вмінь, до практичної спрямованості вирішення навчальних творчих завдань, пов’язаних із професійною діяльністю в галузі дизайну. Названі обставини дозволяють розглядати проблему формування спеціальних знань та умінь у процесі дизайн-проєктування актуальною та своєчасною.

У зв’язку з цим, для дизайн-проєктування в діяльності вчителя характерною визначено неординарність програми пошуку, багатоваріантність розв’язання задачі, здатність до самостійної оцінки проміжних та кінцевих варіантів та до вибору ефективного конкретного алгоритму. Відповідно, творчу проєктну діяльність учителя розглянуто як спеціальну інтелектуальну діяльність із забезпечення якості технічного рішення з точки зору функціональних, ергономічних, естетичних, технологічних та психологічних чинників.

Виконане дослідження не вичерпує всіх питань, пов’язаних із формуванням спеціальних знань та вмінь здобувачів вищої освіти у процесі дизайн-проєктування та вимагає подальшого вдосконалення етапів квазіпрофесійної освітньої діяльності з урахуванням оптимального вибору методів рішення творчих завдань, розвитку особистісних якостей випускників ЗВО.

Посилання

Antonovych, Ye. A. (2015). Etnorenesansy v kulturi XX stolittia ta yikhni dyzainerski vymiry [Ethnorenaissances in the culture of the 20th century and their design dimensions]. In Antonovych, Ye. A., & Tytarenko, V. P. (Eds.), Etnodyzain: Yevropeiskyi vektor rozvytku i natsionalnyi kontekst [Ethnodesign: European vector of development and national context] (Vol. 1, pp. 5-11). Poltava: PNPU [in Ukrainian].

Babchuk, Yu. M. (2021). Pidhotovka maibutnikh uchyteliv tekhnolohii do orhanizatsii dyzainerskoi diialnosti u starshii shkoli [Preparation of future technology teachers for the organization of design activities in high school]. (PhD diss.). Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, Vinnytsia [in Ukrainian].

Bielova, Yu. Yu. (2014). Dyzain-osvita u strukturi profesiinoi pidhotovky maibutnoho vchytelia tekhnolohii [Design education in the structure of professional training of the future technology teacher]. Scientific Papers of Berdiansk State Pedagogical University, 1. 36-41[in Ukrainian].

Khomenko, L. M. (2016). Osnovy proiektuvannia i modeliuvannia [Basics of design and modeling]. Uman: FOP Zhovtyi O. O [in Ukrainian].

Kilderov, D. E. (2018). Teoretychni i metodychni zasady zabezpechennia yakosti pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii na osnovi intehrovanoho navchannia [Theoretical and methodological principles of ensuring the quality of training of future technology teachers based on integrated learning] (Doct. diss.). Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho, Vinnytsia [in Ukrainian].

Kolomiiets, D. I., Babchuk, Yu. M., & Shvets, O. A. (2019). Rozvytok zdibnostei do tvorchosti za dopomohoiu dyzainerskoi diialnosti [Development of creative abilities through design activities]. In O. V. Marushchak (Ed.), Aktualni problemy pidhotovky vchytelia trudovoho navchannia ta tekhnolohii: teoriia, dosvid, problemy [Actual problems of teacher training of labor education and technologies: theory, experience, problems] (Vol. 2, pp. 3-5). Vinnytsia: PP Baliuk I. B [in Ukrainian].

Kozak, T. S., & Shvets, O. A. (2017). Dyzain-myslennia yak interaktyvnyi metod rozvytku tvorchykh zdibnostei u profesiinii osviti [Design thinking as an interactive method of developing creative abilities in professional education]. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training: Methodology, Theory, Experience, Problems, 52, 81-85 [in Ukrainian].

Kucher, S., & Horbatiuk, R. (2018). Eksperymentalna aprobatsiia pedahohichnoi systemy dyzain-pidhotovky maibutnikh uchyteliv tekhnolohii v umovakh neperervnoi osvity [Experimental testing of the pedagogical design-training system of future technology teachers in the conditions of continuous education]. Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service. Pedagogy, 1. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2018_1_11 [in Ukrainian].

Kulyk, Ye. V., & Savenko, I. V. (2017, Berezen). Dyzain-osvita maibutnikh fakhivtsiv: teoriia i praktyka [Dyzain-osvita maibutnikh fakhivtsiv: teoriia i praktyka], Materials of the II All-Ukrainian Scientific and Practical Correspondence Conference. Poltava: PNPU imeni V. H. Korolenka. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/7766 [in Ukrainian].

Pichkur, M. O., Sotska, H. I., Demchenko, I. I., Korol, A. M., & Hordash, A.M. (2020). Mytets informatsiinoho pokolinnia: akademichna i tsyfrova paradyhma obrazotvorchoi pidhotovky u vyshchii shkoli [Artist of the information generation: academic and digital paradigm of art training in higher education]. Information Technologies and Learning Tools, 79(5), 296-312 [in Ukrainian].

Savchuk, I. V. (2018). Osnovy dyzainu [Basics of design]. Vinnytsia: Vinnytskyi derzhavnyi pedahohichnyi universytet imeni Mykhaila Kotsiubynskoho [in Ukrainian].

Sergeeva, M. G., Rozhnov, S. N., Zotov, V. V., Rachek, S.V., Tsibizova T.Y., Terekhova, N. Y., & Poliakova, I. V. (2019). Legal Culture as a basic component of professional. International Journal of Innovative Technology and Exploring Engineering, 8(12), 4090-4094.

Shevchenko, A. (2017). Genesis of Design Education in Ukraine. Intellectual Archive, 6(2), 139-145.

Shevchenko, A. (2017). Pedagogical model training process for future designers to Art Design. In S. I. Drobyazko (Ed.). Topical questions of contemporary science: Collection of scientific articles (pp. 491-494). Taunton: Aspekt Publishing of Budget Printing Center.

Shevchenko, A. I. (2017). Metodyka navchannia khudozhnoho proiektuvannia maibutnikh fakhivtsiv z dyzainu [Methodology of teaching artistic design of future design specialists]. (Extended abstract of PhD diss.). Natsionalnyi pedahohichnyi universytet imeni M. P. Drahomanova, Kyiv [in Ukrainian].

Shymkova, I. V., Harkushevskyi, V. S., & Tsvilyk, S. D. (2019). Modernizatsiia profesiinoi ta tekhnolohichnoi pidhotovky maibutnikh pedahohiv u konteksti rozvytku STEM-osvity [Modernization of professional and technological training of future teachers in the context of the development of STEM education]. Problems of Modern Teacher Training, 1, 152-159 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-12-29

Як цитувати

Bliznyuk, M., & Debre, O. (2022). МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ ДИЗАЙН-ПРОЄКТУВАННЯ В ТЕХНОЛОГІЧНІЙ ОСВІТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (11), 29–39. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2022.11.275536

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ