РОЗВИТОК ГРОМАДЯНСЬКОЇ КУЛЬТУРИ ФАХІВЦІВ У ЗАКЛАДАХ НЕПЕРЕРВНОЇ ОСВІТИ

Автор(и)

  • V. Strelnikov
  • A. Buhun

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2021.9-10.263665

Ключові слова:

громадянська культура, розвиток, підвищення кваліфікації, система неперервної освіти, заклад неперервної освіти, електронне і кооперативне навчання

Анотація

У статті розглянуто можливості розвитку громадянської культури фахівців у інституціях неперервної освіти. В умовах воєнного стану запропоновано організовувати дистанційне підвищення кваліфікації фахівців у асинхронному режимі із застосуванням електронного і кооперативного навчання, зважаючи на підготовленість слухачів до застосування сучасних інформаційно-комунікаційних технологій навчання.

Розкрито досвід розвитку громадянської культури фахівців у процесі підвищення кваліфікації засобами електронного й кооперативного навчання, накопичений у Полтавській академії неперервної освіти імені М. В. Остроградського, зокрема, на кафедрі філософії і економіки освіти під час проведення у асинхронному режимі круглого столу «Громадянська та соціальна компетентності: формування культури демократії і рефлексивної компетентності».

На основі проведеного аналізу можливостей електронного й кооперативного навчання для розвитку громадянської культури фахівців у закладах неперервної освіти як суб’єктів процесу підвищення кваліфікації зроблено висновок про важливість створення і підтримки громадянсько-орієнтованого середовища навчання. Створений соціально-орієнтований простір неперервної освіти тлумачено як такий, що сприяє фахівцеві осмислити рівень своєї громадянської культури та себе як професіонала й особистості. Електронне і кооперативне навчання в умовах воєнного стану забезпечує становлення цілісного й позитивного громадянського світогляду на основі розкриття основних моральних норм та громадянських життєвих цінностей, властивих вітчизняній і європейській культурам Завдяки цьому слухач або здобувач вищої освіти зможе знайти сенс свого життя і професійної діяльності, тобто зрозуміти, що його професійне життя містить у собі позитивні засади громадянської культури.

Посилання

Barabash, V. (2015). Hromadianska kultura maibutnoho fakhivtsia v konteksti formuvannia hromadianskoho suspilstva [Civic culture of the future specialist in the context of the formation of civil society]. Academic Notes. Pedagogical Sciences, 135, 54. Retrieved from http://www.irbis-nbuv.gov.ua/cgi-bin/irbis_nbuv/cgiirbis_64.exe?I21DBN=LINK&P21DBN=UJRN&Z21ID=&S21REF=10&S21CNR=20&S21STN=1&S21FMT=ASP_meta&C21COM=S&2_S21P03=FILA=&2_S21STR=Nz_p_2015_135_15 [in Ukrainian].

Bukhun, A. H. (2021). Hromadianska osvita ukrainskoi molodi: Normatyvni zasady ta neperervnist rozvytku [Civic education of Ukrainian youth: Normative principles and continuity of development]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh [Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and secondary schools], 74(1), 66-71 [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M. (2006). Neperervna pedahohichna pidhotovka menedzhera osvity [Continuous pedagogical training of the education manager]. Poltava: Tekhservis [in Ukrainian].

Kravchenko, L. M., & Bukhun, A. H. (2021). Neperervna hromadianska osvita yak tekhnolohiia natsionalno-patriotychnoho vykhovannia maibutnikh viiskovosluzhbovtsiv [Continuous civic education as a technology of national-patriotic education of future military servicemen]. Image of the Modern Pedagogue, 1(196), 72-76 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2008, April). Kooperatyvne navchannia: perevahy ta nedoliky navchannia v merezhi. In Strukturni zminy v ekonomitsi pid vplyvom informatsiino-komunikatsiinykh tekhnolohii [Structural changes in the economy under the influence of information and communication technologies]: Proceedings of the Scientific Conference (pp. 109-110.). Poltava: RVV PUSKU [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2020). Formuvannia hromadianskoi kultury osobystosti cherez yakist demokratychnoho seredovyshcha zakladu osvity [The formation of the civil culture of the individual through the quality of the democratic environment of the educational institution]. In H. L. Yefremova, S. M. Lutsenko, & L. P. Ivashyna (Eds.), Formuvannia hromadianskoi kultury v Novii ukrainskii shkoli: tradytsiini ta innovatsiini praktyky [Formation of civic culture in the New Ukrainian school: traditional and innovative practices] (pp. 296-301). Sumy: RVV SOIPPO. Retrieved from http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/8838 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2020). Pidhotovka maibutnikh vykladachiv vyshchoi shkoly do proektuvannia dydaktychnykh system [Preparation of future teachers of higher education for the design of didactic systems]. Poltava: PUET. Retrieved from http://dspace.puet.edu.ua/handle/123456789/8837 [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V. (2021, April). Elektronne navchannia (e-learning) maibutnikh sotsialnykh pratsivnykiv [Electronic training (e-learning) of future social workers]. In N. H. Pakhomova, & V. I. Berezan (Eds), Stanovlennia osobystosti dytyny v umovakh suchasnoho rozvytku suspilstva: sotsialno-pedahohichnyi, psykholohichnyi, korektsiinyi i medychnyi aspekty [The formation of a child’s personality in the conditions of modern development of society: socio-pedagogical, psychological, correctional and medical aspects]: Proceedings of the Scientific Conference (p. 396). Poltava: TOV «ASMI» [in Ukrainian].

Lebedyk, L. V., & Strelnikov, V. Yu. (2020). Pryntsypy pisliadyplomnoi osvity u pidhotovtsi vchyteliv do upravlinnia profesiinym samovyznachenniam uchniv [Principles of postgraduate education in preparing teachers to manage students’ professional self-determination]. Physical and Mathematical Education, 4(26.2), 6-12 [in Ukrainian].

Lebedyk, L., & Kravchenko L. (2018). Rozvytok profesiinoi kultury vykladachiv ekonomiky v umovakh mahistratury [Development of the professional culture of economics teachers in the conditions of the master’s degree.]. Ukrainian professional education, 4, 46-53. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/12383/1/Lebedyk.pdf [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu. (2020). Mozhlyvosti kooperatyvnoho navchannia dlia formuvannia y rozvytku hromadianskoi kultury molodi [Possibilities of cooperative learning for the formation and development of youth civic culture]. In H. L. Yefremova, S. M. Lutsenko, & L. P. Ivashyna (Eds), Formuvannia hromadianskoi kultury v Novii ukrainskii shkoli: tradytsiini ta innovatsiini praktyky [Formation of civic culture in the New Ukrainian school: traditional and innovative practices] (pp. 174-179). Sumy. Retrieved from http://dspace.pnpu.edu.ua/handle/123456789/16838 [in Ukrainian].

Strelnikov, V. Yu., Lebedyk, L.V., Hura, T. V., Sysoieva, S. I., Stankevych, S. V., Shapovalova, E. V., & Avilova, O. Ye. (2021). Leadership and social work in the environmental management system. Ukrainian Journal of Ecology, 11 (2), 349-351. Retrieved from https://www.ujecology.com/articles/leadership-and-social-work-in-the-environmental-management-system.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-09-07

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ