DOI: https://doi.org/10.33989/2519-8254.2019.6.205784

ШЛЯХИ ФОРМУВАННЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТАРШОКЛАСНИКІВ У ПРОФЕСІЙНОМУ НАВЧАННІ

A. Tunyk, Ye. Kulyk

Анотація


У статті розглянуто основні шляхи формування екологічної компетентності в професійному навчанні старшокласників. Проаналізовано наукові підходи, принципи, функції, методи формування такої компетентності; охарактеризовано орієнтаційний, пізнавальний та культурний шляхи суттєвого впливу на реалізацію цього процесу.

Доведено, що формування екологічної компетентності є багатогранним та насиченим технологічно процесом, який характеризується єдністю наукових підходів у цілісному освітньо-педагогічному процесі, а саме: системного, ціннісного, нормативного, особистісно-діяльнісного, компетентнісного. Для кращого розуміння шляхів формування екологічної компетентності  в професійному навчанні старшокласників потрібно чітко дотримуватися таких принципів: інтеграції,  системності,  безперервності,  взаємозв’язку та єдності, а відповідно в своїй діяльності використати такі функції екологічної компетентності як: морально-етичну, гігієнічну, прогностичну, практичну, економічну, розвивальну та само-ідентифікаційну.

На основі проведеного аналізу наукових підходів, принципів, функцій та методів виділені орієнтаційний, пізнавальний та культурологічний шляхи формування екологічної компетентності старшокласників у професійному навчанні.


Ключові слова


старшокласники; формування; екологічна компетентність; професійне навчання

Повний текст:

PDF

Посилання


Girusov, E. V. (1983). Ekologicheskoe soznanie kak uslovie optimizatcii vzaimodeistviia obshchestva i prirody [Ecological consciousness as a condition for optimizing the interaction between society and nature]. In E. T. Fadeev (Red.), Filosofskie problemy globalnoi ekologii [Philosophical problems of global ecology] (pp. 105-120). Moskva: Nauka [in Russian].

Ermakov, D. S. (2009). Pedagogicheskaia kontceptciia formirovaniia ekologicheskoi kompetentnosti uchashchikhsia [Pedagogical concept of formation of ecological competence of students]. (D diss.). Moskva [in Russian].

Korsak, K. V., & Plotnikov, O. V. (2002). Osnovy ekolohii [Principles of Ecology]: [navch. posib.]. Kyiv: MAUP [in Ukrainian].

Mykhailenko, O. M. (2002). Ekolohichna etyka ta nova kontseptsiia buttia [Environmental ethics and the new concept of being]. Vyshcha shkola Ukrainy [High school], 4, 16-19 [in Ukrainian].

Riabov, A. M. (2012). Pedagogicheskie usloviia formirovaniia ekologicheskoi kompetentnosti starsheklassnikov [Pedagogical conditions of formation of ecological competence of high school students]. (Extended abstract of PhD diss.). Moskva [in Russian].

Problemy osvity [Problems of education]. (1998): [nauk.-metod. zb.] (Is. 14). Kyiv: IZMN [in Ukrainian].

Sait MON Ukrainy [Website of the Ministry of Education and Science of Ukraine]. Zatverdzheni standarty profesiinoi osvity. 2019. Retrieved from https://mon.gov.ua/ [in Ukrainian].

Zakhlebnyi, A. N., & Suravegina I. T. (1985). Nauchno-tekhnicheskii progress i ekologicheskoe obrazovanie [Scientific and technological progress and environmental education]. Sovetskaia pedagogika [Soviet pedagogy], 12, 9-14 [in Russian].

Zimniaia, I. A. (2003). Kliuchevye kompetentcii – novaia paradigma rezultata obrazovaniia [Key competencies are a new paradigm for educational outcomes]. Vysshee obrazovanie segodnia [Higher education today], 5, 34-42 [in Russian].