ЗАРУБІЖНИЙ ТА ВІТЧИЗНЯНИЙ ДОСВІД СИСТЕМАТИЗАЦІЇ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕНЙ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІОКУЛЬТУРНОЇ СФЕРИ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314319Ключові слова:
соціокультурна сфера, професійна підготовка, ключові компетентності, коледжі культури і мистецтв, зарубіжний досвід, вітчизняні надбанняАнотація
У статті в контексті сучасних культурних та освітніх процесів забезпечення якості професійної освіти виокремлено передові надбання зарубіжного та вітчизняного досвіду систематизації ключових компетентностей майбутніх фахівців соціокультурної сфери у освітніх закладах допрофесійної освіти. Охарактеризовано провідні зразки такої систематизації вченими європейських країн (Німеччина, Австрія, Фінляндія, Бельгія, ін.), міжнародними експертами Організації Європейського Співробітництва та Розвитку, Ради Європи. З’ясовано, що зарубіжні вчені та організатори професійної освіти надають рекомендації щодо кваліфікації фахових компетентностей на засадах загальних (ключових) для всіх спеціальностей знань, умінь, цінностей, досвіду діяльності; до таких ключових компетентностей відносять: навчально-пізнавальні, загальнокультурні, інформаційні, комунікативні, соціально-трудові, об’єднуючи їх спільним розумінням сукупності особистісних якостей (здатностей, умінь, навичок, здібностей), обумовлених досвідом діяльності у певній соціально значущій сфері.
Вітчизняні вчені розширюють означені підходи в професійній (допрофесійній, початковій професійній) освіті орієнтацією на підготовку фахівців загальногалузевого профілю, здатних здійснювати професійну діяльність, основою якої є інтеграція кількох спеціальностей і професій. Цьому сприяє відповідна систематизація ключових (загальних) компетентностей, які включають когнітивну, соціально-громадську, комунікативну, інформаційну, спеціальну компетентності.
Перспективи дослідження становить виокремлення системи ключових компетентностей для фахівців, які проходять підготовку в коледжах культури і мистецтв.
Посилання
Chur, D. (2002). Bildung squalitat ver bessern. Das Heidelberger Modell.
Danylova, H. S. (1995). Upravlinnia protsesom stanovlennia profesiinoi kompetentnosti metodysta [Management of the process of formation of professional competence of the methodologist]. Kyiv: UIPKKKO [in Ukrainian].
Definitionand Selectionof Competencies. Country Contribution Process: Summary and Country Report. (2001). Uri Peter Trier. University of Neuchatcl, 279.
Key Competencies. A developing conceptin general compulsory education. (2002). Eurydice. Thein for mation net workon educationin Europe. N.Y.
Khutorskoi, A. V. (2003). Kliuchevye kompetentsii kak komponent lychnostno oryentyrovannoi paradyhmy obrazovanyia [Key competencies as a component of a personality-oriented paradigm of education]. Narodnoe obrazovanye [Public education], 2, 58-64 [in Russian].
Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii osviti: svitovyi dosvid [Competency approach in higher education: world experience]. (2016). Kyiv: KNEU [in Ukrainian].
Kompetentnisnyi pidkhid u suchasnii osviti: svitovyi dosvid ta ukrainski perspektyvy: biblioteka z osvitnoi polityky [Competency approach in modern education: world experience and Ukrainian perspectives: library of educational policy]: monohrafiia. (2004). Kyiv: K.I.S. [in Ukrainian].
Kurliand, Z. N. (1995). Profesiina ustalenist vchytelia – osnova yoho pedahohichnoi maisternosti [A teacher’s professional stability is the basis of his pedagogical skills]. Odesa [in Ukrainian].
Nychkalo, N. H. (2013). Dydaktychni pryntsypy formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh filolohiv u pozanavchalnii diialnosti z vykorystanniam multymediinykh tekhnolohii [Didactic principles of formation of communicative competence of future philologists in extracurricular activities using multimedia technologies]. Visnyk Natsionalnoi akademii Derzhavnoi prykordonnoi sluzhby Ukrainy [Bulletin of the National Academy of the State Border Service of Ukraine], 4, 36-42 [in Ukrainian].
Osvitno-profesiina prohrama «Informatsiina, bibliotechna ta arkhivna sprava» [Educational and professional program «Information, library and archival affairs»]. (2023). Natsionalnyi universytet «Ostrozka akademiia». Ostroh. Retrieved from https://www.oa.edu.ua/ua/osvita/ects/info_prog/bachelor/fakultet_mizhnarodnih_vidnosin/029_informacijna-_bibliotechni_ta_arhivna_sprava/ [in Ukrainian].
Osvitno-profesiina prohrama «Informatsiina, bibliotechna ta arkhivna sprava» [Educational and professional program «Information, library and archival affairs»]. (2019). Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Franka. Lviv. Retrieved from https://kultart.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2022/02/Osvitnia-prohrama-Bakalavr-029-Informatsina-bibliotechna-ta-arkhivna-sprava-2019.pdf [in Ukrainian].
Osvitno-profesiini prohramy Oleksandriiskoho fakhovoho koledzhu kultury i mystetstv [Educational and professional programs of the Alexandria Vocational College of Culture and Arts]. Retrieved from https://www.olexkkim.com/ [in Ukrainian].
Pro vyshchu osvitu [About higher education]: Zakon Ukrainy. (2014). Retrieved from http://zakon4.rada.gov.ua/1aws/show/1556-18 [in Ukrainian].
Shyshov, S. E. (2001). Kompetentnostnyi podkhod k obrazovanyiu kak neobkhodymost [Competency-based approach to education as a necessity]. Myr obrazovanyia – obrazovanye v myre [The world of education – education in the world], 4, 8-18 [in Russian].
Spector, J. (1996). ERIC Clearing house on Information and Technology Syra-cuse NY. Competencies for Online Teaching. ERIC Digest. Competence, Competencies and Certification.
Velychko, L. (2006). Synerhetychni kharakterystyky navchalnoho protsesu [Synergistic characteristics of the educational process]. Biolohiia i khimiia v shkoli [Biology and chemistry at school], 3, 9-10 [in Ukrainian].
Vinnyk, N. (2008). Problematyka kontseptsii kliuchovykh kvalifikatsii i kompetentsii u profesiinii osviti [Problems of the concepts of key qualifications and competencies in professional education]. Sotsialna psykholohiia [Social psychology], 1, 149-157 [in Ukrainian].