МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ МОДЕЛЮВАННЯ ЗДОРОВ’ЯРОЗВИВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА СУЧАСНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ

Автор(и)

  • С. Дудко

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314318

Ключові слова:

здоров’ярозвивальне середовище, здобувачі освіти, логіко-функціональна модель, методичні основи моделювання, заклади загальної середньої освіти, здоров’язбережувальні технології, уроки безпеки

Анотація

У статті розглянуто методичні аспекти моделювання здоров’ярозвивального середовища сучасного закладу освіти та реалізація здоров’язбережувальних освітніх технологій у ЗЗСО, зокрема, в умовах воєнного стану в Україні. Оцінюючи праці Н. Беседи, О. Ващенко, Н. Макаренко, Н. Поліщук, Л. Романенко, Л. Рибалко, визначено ключові функції цих технологій (формувальна, інформаційно-комунікативна, діагностична, адаптивна, рефлексивна, інтеграційна), класифіковано ці технології на медико-гігієнічні, фізкультурно-оздоровчі, еколого-рекреаційні, безпекові та здоров’ярозвивальні, кожна з яких має свою специфіку методів і форм реалізації. Враховано наукові підходи (системний, діяльнісний, компетентнісний, інтегративний, середовищний, особистісний), що відображають різні аспекти реалізації завдань здоров’язбереження в освітньому процесі.

Акцентовано на новітній технології уроків безпеки для учнів 5-6 класів, що забезпечують формування відповідальності за власне здоров’я та безпеку оточення, опанування основами безпечної поведінки в умовах надзвичайних ситуацій та вдосконалення життєвих безпекових навичок; розглянуто методичні особливості таких уроків, які передбачають активні методи навчання, групову роботу, ситуаційні завдання та використання дидактичних ігор.

Описано облаштування класів безпеки як центрів здоров’язбережувальних освітніх технологій, зокрема, їх оснащення сучасними мультимедійними засобами для проведення навчальних занять. Розглянуті підходи та методики впроваджено в освітній процес ЗЗСО Полтави та Полтавської області, що підтверджує їх ефективність у забезпеченні безпеки і здоров’я учнів в умовах воєнного стану. Охарактеризовано розроблені навчально-методичні матеріли, які було комплексно використано в ході впровадження авторської логіко-функціональної моделі ЗРОС у ЗЗСО Полтави і Полтавської області.

Посилання

Beseda, N. A. (2019). Orhanizatsiino-metodychni osnovy zastosuvannia zdorov’iazberezhuvalnykh tekhnolohii u zakladi zahalnoi serednoi osvity [Organizational and methodical foundations of the use of health-saving technologies in the institution of general secondary education]. In L. M. Rybalko (Ed.), Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi [Health-saving technologies in the educational environment]: kolektyvna monohrafiia (pp. 147-171). Ternopil: Osadtsa V. M. [in Ukrainian].

Dudko, S. H. (2022). Osoblyvosti zastosuvannia zdorov’iazberezhuvalnykh tekhnolohii v protsesi formuvannia zdorov’iazberezhuvalnoi ta zdorov’iarozvyvalnoi kompetentnostei [Peculiarities of the application of health-preserving technologies in the process of forming health-preserving and health-developing competencies]. In Aktualni pytannia suchasnykh pedahohichnykh ta psykholohichnykh nauk [Current issues of modern pedagogical and psychological sciences]: zbirnyk naukovykh robit uchasnykiv mizhnar. nauk.-prakt. konf. (pp. 16-129). Odesa: HO «Pivdenna fundatsiia pedahohiky»

[in Ukrainian].

Dudko, S. H., Yaroshenko, T. I., Kalinichenko, I. O., & Vodolazska, T. V. (2023). Modelna navchalna prohrama «Zdorov’ia, bezpeka ta dobrobut. 5-6 klasy (intehrovanyi kurs)» dlia zakladiv zahalnoi serednoi osvity [Model training program «Health, safety and well-being. 5-6 grades (integrated course)» for institutions of general secondary education]. Poltava: PANO [in Ukrainian].

Dudko, S. H., Zhdaniuk, L. O., & Yaroshenko, T. I. (Comps.). (2023). Uroky bezpeky v zakladakh zahalnoi serednoi osvity: porady vchyteliu [Safety lessons in general secondary education institutions: tips for the teacher]: elektron. navch.-metod. posib. Poltava: PANO [in Ukrainian].

Polishchuk, N. A. (2019). Pidvyshchennia kompetentnoti pedahohichnykh pratsivnykiv z pytan uprovadzhennia zdorov’iazberezhuvalnykh tekhnolohii [Increasing the competence of teaching staff on the implementation of health-saving technologies]. Pedahohichnyi poshuk [Pedagogical search], 2 (102), 23-28 [in Ukrainian].

Rybalko, L. M. (2019). Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii yak pedahohichna i sotsialna problema [Health-saving technologies as a pedagogical and social problem]. In L. M. Rybalko (Ed.), Zdorov’iazberezhuvalni tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi [Health-saving technologies in the educational environment]: kolektyvna monohrafiia (pp. 8-29). Ternopil: Osadtsi V. M. [in Ukrainian].

Vashchenko, O., & Svyrydenko, S. (2006). Hotovnist vchytelia do vykorystannia zdorov’iazberihaiuchykh tekhnolohii u navchalno-vykhovnomu protsesi [The readiness of the teacher to use health-preserving technologies in the educational process]. Zdorov’ia ta fizychna kultura [Health and physical culture], 8, 1-6 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31

Як цитувати

Дудко, С. (2024). МЕТОДИЧНІ АСПЕКТИ МОДЕЛЮВАННЯ ЗДОРОВ’ЯРОЗВИВАЛЬНОГО СЕРЕДОВИЩА СУЧАСНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (16), 127–133. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314318

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ