ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ТРЕНЕРІВ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ СПОРТИВНОГО ВІДБОРУ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ

Автор(и)

  • С. Кіприч
  • А. Проскурнін

DOI:

https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314314

Ключові слова:

майбутній тренер, педагогічні умови, спортивний відбір, професійна готовність тренера, професійна мотивація, антропні технології, технологічне мислення, конкурентно-розвивальний освітній простір, фасилітаційний супровід

Анотація

У статті обґрунтовано педагогічні умови підготовки майбутніх тренерів до застосування технологій спортивного відбору у професійній діяльності. Доведено, що формування готовності майбутнього тренера до застосування технологій спортивного відбору у професійній діяльності має здійснюватися на основі дотримання таких педагогічних вимог: формування позитивної професійної мотивації та системи ключових цінностей майбутнього тренера за допомогою антропних технологій; розвиток технологічного мислення майбутнього тренера в сфері спортивного відбору та орієнтації; інтеграція теоретичної, науково-дослідної та практичної підготовки з метою розвитку професійної готовності майбутнього тренера; формування конкурентно-розвивального освітнього простору професійної підготовки майбутніх тренерів; реалізація технологій фасилітаційного супроводу та наставництва в адаптації майбутніх тренерів до професійної діяльності. Розвиток технологічного мислення у процесі формування готовності майбутніх тренерів до застосування технологій спортивного відбору дозволяє створити позитивний емоційний фон для засвоєння навчального матеріалу; систематизувати практико-орієнтовані знання та використовувати їх комплексно; ефективно перетворювати теоретичні знання на рівень професійних вмінь і навичок; прищеплювати здобувачам певний тип спілкування (суб’єкт-суб’єктний) у процесі розв’язання навчально-виховних завдань; підвищити рівень професійної підготовки в цілому. Інтеграція теоретичної, науково-дослідної та практичної підготовки майбутніх тренерів у ЗВО передбачає сполучення теоретичних знань, результатів наукових досліджень та практичного досвіду для формування комплексної підготовки фахівців до застосування технологій спортивного відбору у професійній діяльності; реалізація цієї педагогічної умови сприятиме глибшому розумінню матеріалу, розвитку критичного мислення та ефективному вирішенню практичних завдань в майбутній професійній діяльності.

Доведено, що конкурентно-розвивальне інтегративне освітнє середовище спрямоване на вирішення навчально-професійних завдань, орієнтованих на формування професійної готовності, яка забезпечує конкурентоспроможність тренера в майбутній діяльності. Таке середовище відрізняється від традиційного більш високими за змістом і інтенсивністю характеристиками спільної діяльності та взаємодії суб’єктів, тим самим сприяючи вирішенню поставлених завдань щодо формування конкурентоспроможності майбутнього тренера. Акцентовано увагу на тому, що під час фасилітації навчання викладач має можливість використовувати не догматичні методи і прийоми, а ті, що сприяють творчому осмисленню необхідної інформації, формуванню вміння мислити, шукати нові аспекти проблем в уже відомому матеріалі; усе це створює умови для підвищення інтересу та пізнавальної активності здобувачів, оптимізує процес розвитку їхньої професійної самосвідомості та формування.

Посилання

Akhmetov, R. F. (2007). Osoblyvosti prohnozuvannia rezultatyvnosti sportsmeniv yak faktora pidvyshchennia efektyvnosti navchalno-trenuvalnoho protsesu [Peculiarities of forecasting the performance of athletes as a factor in increasing the effectiveness of the educational and training process]. Moloda sportyvna nauka Ukrainy [Young sports science of Ukraine], III, 25-30 [in Ukrainian].

Brazhnych, O. H. (2001). Pedahohichni umovy dyferentsiiovanoho navchannia uchniv zahalnoosvitnoi shkoly [Pedagogical conditions of differentiated education of secondary school students]. (Dys. kand. ped. nauk). Kryvyi Rih [in Ukrainian].

Ivashnova, S. V. (2018). Superviziia v diialnosti osvitnoho trenera [Supervision in the activities of an educational coach]. Naukovi zapysky NDU im. M. Hoholia. Psykholoho-pedahohichni nauky [Scientific notes of NSU named after M. Gogol. Psychological and pedagogical sciences], 3, 96-107 [in Ukrainian].

Karabaieva, I. I., & Tereshchenko, L. A. (2020). Rozvyvalne osvitnie seredovyshche ZDO: osnovni komponenty, etapy formuvannia ta kryterii yoho otsiniuvannia [Developmental educational environment of SEN: main components, stages of formation and criteria for its evaluation]. In Aktualni problemy psykholohii [Actual problems of psychology]: zbirnyk naukovykh prats (Vol. 4, is. 16, pp. 89-101). Kyiv: Instytut psykholohii imeni H.S. Kostiuka NAPN Ukrainy [in Ukrainian].

Khyzhniak, O. O. (2021). Perspektyvy vprovadzhennia supervizii v praktychnu pidhotovku maibutnikh treneriv z boksu [Prospects for the introduction of supervision in the practical training of future boxing coaches]. In O K. Kornosenko, O. V. Danysko (Ed.), Kontseptualizatsiia kompetentnisnoho pidkhodu do profesiinoi pidhotovky maibutnikh fakhivtsiv fizychnoi kultury ta sportu v konteksti zmishanoho navchannia [Conceptualization of the competency-based approach to the professional training of future physical culture and sports specialists in the context of blended learning]: kolektyvna monohrafiia (pp. 130-158). Poltava [in Ukrainian].

Krechetova, O. V. (2007). Vyvchennia prohnostychnykh naibilsh vazhlyvykh dlia sportyvnoho vidboru pokaznykiv [Study of prognostic indicators most important for sports selection]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichnykh problemy fizychnoho vykhovannia i sportu [Pedagogy, psychology and medico-biological problems of physical education and sports], 2, 53-55 [in Ukrainian].

Prokhorov, O. A. (2010). Eksperymentalna perevirka pedahohichnykh umov ta tekhnolohii hotovnosti maibutnikh ofitseriv do profesiinoi diialnosti na zasadakh pedahohichnoho menedzhmentu [Experimental verification of pedagogical conditions and technology of readiness of future officers for professional activity on the basis of pedagogical management]. Zbirnyk naukovykh prats Viiskovoho instytutu Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka [Collection of scientific works of the Military Institute of Taras Shevchenko Kyiv National University], 27, 322-332 [in Ukrainian].

Serhiienko, L. P. (2010). Sportyvnyi vidbir: teoriia ta praktyka [Sports selection: theory and practice]. Ternopil: Navchalna knyha-Bohdan [in Ukrainian].

Shynkaruk, O. (2001). Uzahalnennia dosvidu orhanizatsii vidboru v olimpiiskomu sporti [Summarizing the experience of organizing selection in Olympic sports]. Teoriia i metodyka fizychnoho vykhovannia i sportu [Theory and methodology of physical education and sports], 2/3, 35-40 [in Ukrainian].

Tverezovska, N., & Filippova, L. (2009). Sutnist ta zmist poniattia «pedahohichni umovy» [The essence and content of the concept of «pedagogical conditions»]. Nova pedahohichna dumka [A new pedagogical thought], 3, 90-92 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-10-31

Як цитувати

Кіприч, С., & Проскурнін, А. (2024). ПЕДАГОГІЧНІ УМОВИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНІХ ТРЕНЕРІВ ДО ЗАСТОСУВАННЯ ТЕХНОЛОГІЙ СПОРТИВНОГО ВІДБОРУ У ПРОФЕСІЙНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ. Українська професійна освіта=Ukrainian Professional Education, (16), 106–114. https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314314

Номер

Розділ

ПРОБЛЕМИ, НАДБАННЯ І ПЕРСПЕКТИВИ ВІТЧИЗНЯНОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ПРОФЕСІЙНОЇ ОСВІТИ