ПІДГОТОВКА ВЧИТЕЛІВ ТЕХНОЛОГІЙ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ БЕЗПЕКИ ЖИТТЄДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
DOI:
https://doi.org/10.33989/2519-8254.2024.16.314311Ключові слова:
безпекознавство, професійно-педагогічна підготовка, вчитель трудового навчання та технологій, безпека життєдіяльності, профілактика травматизмуАнотація
У статті з’ясовано, що одним з основних завдань, які стоять перед системою підготовки вчителів трудового навчання, є отримання здобувачами вищої освіти професійних знань й умінь забезпечення не лише якісного, а й безпечного навчання. Останнє набуває особливого значення у зв’язку зі зростанням травматизму серед учнів, тому у закладі вищої освіти необхідна цілеспрямована, методично обґрунтована система формування та вдосконалення компетентності безпеки життєдіяльності, яка містить: знання шкільних програм з трудового навчання та технологій, креслення, організаційних форм навчання і матеріального забезпечення навчальних предметів з позиції безпеки учнів; вміння забезпечувати безпечну організацію і виконання навчальної роботи у шкільних майстернях, міжшкільних навчально-виробничих комбінатах, складати необхідну нормативну документацію для проведення занять; знання психолого-фізіологічних основ формування безпечних умінь, методів навчання і вміння використовувати ці знання у практичній роботі вчителя; вміння безпечного проведення суспільно-корисної та продуктивної праці учнів, позакласної та позашкільної роботи; вміння вивчати і використовувати у своїй роботі відповідний досвід інших учителів-предметників; відомості щодо забезпечення власної безпеки у процесі навчання в університеті.
Запропоновано до змісту навчальної дисципліни «Безпекознавство» в педагогічному університеті включити: коротку характеристику небезпек, що трапляються під час навчання і в довготривалій перспективі; вміння аналізувати небезпеки й оцінювати можливий ризик; знання методів, принципів і засобів забезпечення техніки безпеки; вміння запобігати негативним наслідкам небезпек і надавати першу допомогу постраждалим; володіння питаннями безпеки для технологічних процесів і трудових навичок, згідно з навчальною програмою. Ці завдання вирішують три блоки взаємопов’язаних аспектів: визначення можливих небезпек; вивчення профілактичних заходів захисту від них; навчання методів боротьби з реальними небезпечними і шкідливими факторами.
Посилання
Antonova, O. I. (2016). Pidhotovka vchytelia do rozvytku zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti [Preparing a teacher for the development of health-saving competence]. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka. Retrieved from http://eprints.zu.edu.ua/id/eprint/21748 [in Ukrainian].
Baliuk, V. I. (2010). Zdorovyi sposib zhyttia – vazhlyvyi chynnyk vykhovannia osobystosti [A healthy lifestyle – important factor in the education of a personality]. Klasnomu kerivnyku. Use dlia roboty [For the class teacher. Everything for work], 12, 6-8 [in Ukrainian].
Deminska, L. O. (2011). Analiz zmistu y umov vykorystannia zdoroviazberezhuvalnykh tekhnolohii u systemi zahalnoosvitnikh shkil [Analysis of the content and conditions for the use of health-saving technologies in the system of secondary schools]. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu [Pedagogy, psychology and medical and biological problems of physical education and sports], 11, 23-26 [in Ukrainian].
Dolia, T. (2012). Formuvannia zdorovoho sposobu zhyttia shkoliariv yak aktualne zavdannia profesiinoi diialnosti vchytelia [Formation of a healthy lifestyle of schoolchildren as an urgent task of teacher’s professional activity]. In Problemy pidhotovky suchasnoho vchytelia [Problems of modern teacher training]: zb. nauk, prats Umanskoho derzh. ped. un-tu imeni Pavla Tychyny (Is. 5, p. 1, pp. 26-34). Uman: PP Zhovtyi O.O. [in Ukrainian].
Kolonkova, O., & Lytovchenko, O. (Comps.). (2009). Zdoroviazberihaiuchi tekhnolohii u navchalnomu zakladi [Health-saving technologies in an educational institution]. Kyiv: Shk. svit [in Ukrainian].
Steshenko, V. V. (2004). Teoretyko-metodychni zasady fakhovoi pidhotovky maibutnoho vchytelia trudovoho navchannia v umovakh stupenevoi osvity [Theoretical and Methodological Bases of Professional Training of Future Labor Education Teachers in the Conditions of Degree Education]. Sloviansk: SDPU [in Ukrainian].
Tytarenko, V. M. (2017). Zdoroviazberezhuvalna kompetentnist – odyn iz chynnykiv pidhotovky hikhuchyteliv trudovoho navchannia [Health-saving competence is one of the factors in the training of labor education teachers]. In Formuvannia zdoroviazberezhuvalnykh kompetentostei suchasnoi molodi: realii ta perspektyvy [Formation of health-saving competencies of modern youth: realities and prospects]: zb. nauk, prats Vseukr. nauk.-prakt. zh., prysviachenoi Vsesvitnomu Dniu tsyvilnoi oborony ta Vsesvitnomu Dniu okhorony pratsi (pp. 323-326). Poltava: PNPU [in Ukrainian].